Obchodní zástupce Alan (Tom Hanks) je vyslán svou firmou do Saúdské Arábie,
aby tam místnímu králi představil holografický chat, což by mělo vézt k navázání
dlouhodobé spolupráce při stavbě králova nového města. Nejlepší obchod Alanova
života ale začnou od začátku provázet všemožné komplikace, zahrnující jednak
jeho psychickou a zdravotní nepohodu a zároveň naprosto rozdílnou mentalitu a
styl komunikace arabského národa.
Alanem totiž zmítá jakýsi syndrom vyhoření, související s jeho životní
situací (v práci nevyniká, je rozvedený a nemá dost peněz na to, aby mohl své
dceři dopřát vysokou školu), kromě toho trpí pásmovou nemocí, ztrátou energie a
nespavostí a na zádech mu roste nějaká boule. Jeho tým spolupracovníků i s veškerou
technikou je umístěn do stanu v poušti bez jídla, klimatizace i wi-fi. Komunikace
vázne na všech úrovních. Alanův nadřízený po něm chce výsledky, leč král je
bůhvíkde a neví se, kdy by měl přijet.
Snímek Hologram pro krále natočil
režisér Tom Tykwer (Lola běží o život,
Parfém: Příběh vraha) podle vlastního
scénáře a stejnojmenné knižní předlohy, která vypráví o postarším Američanovi
ztraceném v arabském světě, neschopném udržet krok se světem globální ekonomiky,
frustrovaným sebou samým a nekonečným čekáním na příchod krále. Tykwerův film
pak tyto motivy rozehrává v bizarní směsici dramatu a absurdní komedie,
která je sice místy velmi vtipná, pozoruhodně vyprávěná a dějově
nepředvídatelná (což je super), ale zároveň obsahuje elementy a myšlenky, jenž
celkový dojem výrazně kazí.
Absurdní humor a nepředvídatelnost jsou rozhodně největší pozitiva, díky
nimž je Hologram pro krále povětšinou
dost zábavný jen tím, jak boří divákova očekávání a nechává ho sdílet pocity
překvapení spolu s hlavním hrdinou – třeba když je Alan pozván na večírek
na dánské ambasádě, kde to vypadá jako v lasvegaském nočním klubu. Nebo
když je nucen si opakovaně najímat řidiče (naplňujícího obvyklé klišé o
upovídaném taxikáři), který před každou jízdou kontroluje motor, jestli mu do
něj někdo nenamontoval výbušninu.
Celkové vyznění vypovídající o neschopnosti komunikace mezi dvěma zcela
odlišnými kulturami, jež ze začátku vede k mnoha absurdním a komickým situacím,
je ale průběžně podkopáváno, až dospěje k poněkud nepřesvědčivé multikulturně-pozitivní
pointě, kvůli níž film podstatně ztratí tah. Alan totiž zavrhne vidinu slibně
se rozvíjejícího intimního vztahu se sličnou zástupkyní jakési dánské firmy a
dá přednost nejisté romanci s arabskou doktorkou ve středním věku, jejíž
interpretace spočívá v konstatování laciných frází typu „láska je univerzální
jazyk“ nebo „láska láme bariéry“, zkrátka že na této úrovni ta komunikace mezi
národy přeci jen možná je.
Výsledná romantická linie (k níž ovšem dojde až někdy v poslední čtvrtině
filmu) je oproti všemu ostatnímu bohužel předvídatelná dost a až příliš
obyčejná ve srovnání s tím mořem absurdností okolo. Nakonec se všechno až
moc rychle vyřeší a snímek skončí smířlivým finále, které nelze po té vší
předchozí zábavě vnímat jinak než jako vyměknutí. Zároveň se omrzí neustálá
přítomnost onoho arabského řidiče, který je z komické vedlejší postavičky
povýšen na Alanova průvodce a společníka, který s ním začne řešit vlastní
problémy a vytvářet samostatné podzápletky, kdy třeba propašuje Alana do
posvátné Mekky nebo ho vezme na lov vlků.
Celkově tak Hologram pro krále
nedokázal zůstat konzistentní a z nadsazené absurdní komedie s několika
dramatickými prvky se přetavil do jiného žánru, v němž už se ale nehodí
být zkratkovitý, komediálně stylizovat obyvatele Saúdské Arábie do takřka
karikatur a dělat si legraci z arabských stereotypů, a ta změna je jasně
patrná a neuspokojivá. Ledacos ještě zachraňuje tradičně skvělý Tom Hanks v hlavní
roli, ale jinak se při sledování Hologramu
pro krále nedá zbavit pocitu obyčejnosti a zmarněné šance, a že dějově
trošku podobný Lov lososů v Jemenu
byl lepší. Nicméně na jedno zhlédnutí přesto stojí za to, přinejmenším kvůli
své první polovině.
Žádné komentáře:
Okomentovat