Pokračování pohádky Anděl Páně natočil
po jedenácti letech opět režisér Jiří Strach, přičemž zachoval většinu hereckého
obsazení, v němž se vrátili do rolí anděla Petronela a čerta Uriáše Ivan
Trojan a Jiří Dvořák. Oproti jedničce akorát přibylo dost nových postav, na
scénáři tentokrát pracoval přímo Jiří Strach spolu s Markem Epsteinem, za
kameru usedl Martin Šec a Ondřej Gregor Brzobohatý složil hudbu, která se k charakteru
vánoční pohádky skvěle hodí i díky tomu, že v ní vkusně využil
melodie známých koled.
Tentokrát jde o to, že Petronel s Uriášem kvůli své nešikovnosti
způsobí pád zakázaného jablka z rajského stromu kamsi na Zem, načež je Bůh
(Jiří Bartoška) sešle za trest z Nebe dolů, aby do následujícího rána
ztracené jablko našli. Ovoce se náhodou zakutálí k nohám chudé děvenky
(Anna Čtvrtníčková, dcera Petra Čtvrtníčka), která si v přestrojení za
Mikuláše snaží vysloužit nějaké jídlo nebo peníze na přilepšenou (shodou
okolností je zrovna 5. prosince, takže Petronel a Uriáš nepůsobí mezi ostatními
nepatřičně), a čert s andělem jí scházejí k tomu, aby ji jako
Mikuláše zlobivé děti braly vážně. Dohodne se tudíž s Petronelem a Uriášem výměnou
za nalezené jablko na spolupráci…
Hned ze začátku musím vyjádřit lítost nad tím, že Anděl Páně 2 je další českou pohádkou, v níž se děj dá do
pohybu výhradně tím, že se někdo zachová jako idiot, načež se takto chová
i ve zbytku filmu. Např. když si oba hrdinové všimnou za výlohou pekařství
velmi podobného jablka, jaké zrovna hledají, a protože nemají peníze, tak ho s
pekařem vymění za zlatý klíč od Očistce, který mají zrovna shodou okolností u
sebe. O tom klíči pak už nepadne ani zmínka, takže otázka, jestli snad někomu v Pekle
(ačkoli z filmu se zdá, že Očistec je spíš součástí Nebe) nebude chybět,
je ošetřena zmínkou o klíči náhradním, a nikoho nadále nezajímá, že nějaký
pekař má ve svém držení pravý klíč od Očistce. Přičemž celá ta scéna je do
filmu zařazena pravděpodobně pouze proto, aby se v ní mohl v mini-roličce
toho pekaře objevit Marián Labuda. Nebo to tak alespoň působí.
S tím souvisí to, že děj Anděla
Páně 2 je skutečně hrozný a nedomyšlený, a pokud režisér Strach opravdu čekal
jedenáct let na zjevení nějakého neprůstřelného scénáře (jak je to popisováno v rozhovorech),
tak tomu čekání rozhodně nebylo učiněno zadost. Dobrý nápad je akorát to s tím
Mikulášem, ale není to prakticky k ničemu využito – Uriáš s Petronelem jen
úspěšně napraví několik zlobivých dětí, ale jejich nebeské/pekelné schopnosti
jsou jim již k ničemu v rozmíškách s konkurenční bandou
koledníků/lupičů (Stanislav Majer, Marek Taclík a Pavel Liška), jež jsou
degradovány do série přihlouplých honiček.
Příběh navíc postupně sklouzne k tomu, že Petronel a Uriáš se
přestanou zabývat nějakým jablkem a namísto toho se začnou věnovat nadbíhání
sličné matce té dívky s mikulášským převlekem, kterou hraje Vica Kerekes,
a do které se oba zamilují. Petronel si pak vyslouží pokárání pro svou
sobeckost, z čehož asi mělo vyplynout nějaké poučení, asi že se děti
nemají chovat sobecky nebo tak něco. Záporná postava v podobě hamižného a
zlého majitele krejčovství (Bolek Polívka), který vykořisťuje své švadleny, pak
působí už poněkud nadbytečně, načež je v závěru snímku potrestána způsobem,
který lze těžko brát z diváckého hlediska za uspokojivý.
Za nejlepší prvky filmu tak lze brát leda zmíněnou hudbu, úvodní pasáž v Nebi,
která kopíruje podobné scény z jedničky (včetně epizodních zjevení řady
slavných českých osobností v rolích všech svatých, což ovšem nejsou vtipy,
ale jen reference v kombinaci s pomrkáváním na diváka), a pak většinu
scén, v nichž dostali dostatek prostoru Ivan Trojan s Jiřím Dvořákem,
protože ti dva jsou báječní a jejich stylizované herecké výstupy stojí za to. V podstatě
oni dva jsou to jediné, díky čemu se snímek drží nad vodou, a díky čemu je
možné jej i doporučit. A ještě díky zdařilé vánoční atmosféře.
Jinak ale film obsahuje až příliš mnoho míst, která jsou přinejmenším
podivná:
- Nekonzistence v magických schopnostech Uriáše, kterému se nejprve nedaří vyčarovat peníze (takže to vypadá, že byl obrán o svá čertovská kouzla), ale pak v pohodě zapaluje ohně lusknutím prstu.
- Nejasnosti v ději, kdy se např. Petronel při útěku z vězení přimluví modlitbou ke svatému Petrovi o pomoc, díky čemuž mu sice povolí pouta a v další scéně je už na svobodě, avšak aniž by bylo jasné, jak se mu podařilo dostat se zpoza mříží.
- Prodavač párků na náměstí (Vojtěch Dyk) každou chvíli recituje pochvalné básničky o svých párcích, načež jsou tyto v průběhu celého filmu i ostatními postavami vychvalovány až do nebes pro svou vynikající chuť a kvalitu způsobem, který je hodně za hranicí vtíravé reklamy. Ve filmu sice nejsou žádná loga, takže pravděpodobně nepůjde o product placement, ale i tak je to vrcholně otravné.
- Sedlák svážející na začátku prosince ze
zasněženého pole seno?
Problém je ale hlavně v tom, že příběh se točí kolem toho, že někdo
něco zpacká a pak se to snaží napravit, což je zápletka na houby. Oba hlavní
hrdinové navíc vlastním přičiněním téměř ničeho nedosáhnou a všechno za ně
zařizují jiní svatí, ke kterým se modlí, načež je jim automaticky odpuštěno,
protože Bůh je milostivý. Tohle pokřivení smyslu morálky, viny a trestu je
hodně divné kupříkladu ve scéně, kdy je do Nebe po letech strávených v Očistci
vpuštěn Herodes, slibujíc, že už to nikdy znovu neudělá (ha, ha), ačkoli je
evidentní, že na otázky, které mu mají vstup do Nebe zajistit, zná odpovědi
předem. WTF? Kromě toho není evidentní, jakým způsobem probíhá v Očistci napravování
hříšníků, a jestli tito „napravení“ jsou napravení doopravdy.
Komu se bude Anděl Páně 2 líbit, tomu
se bude líbit výhradně díky výkonům pánů Trojana a Dvořáka, podpořené sem
tam hezkou hereckou etudou někoho dalšího (Jiřina Bohdalová, Bartoška…) a díky
atmosféře, podpořené lokacemi zasněženého Českého Krumlova a padnoucím
hudebním doprovodem, avšak nikoli díky příběhu. Místy film sice zaujme i drobným
vtípkem či dobrým digitálním trikem, ale co naplat, když nefunguje to, co by
mělo tvořit jeho základ. Při odchodu z kina se tak pocity sváteční rozjařenosti,
doprovázené prozpěvováním koled, nepříjemně mísí s pocity hořkosti a
rozčarování nad nevydařenou pohádkou s jalovým dějem a zmařeným potenciálem.
Dnes jsem byla na této pohádce s dětmi v kině. Souhlasím s autorem recenze. Dodávám k tomu, že byla navíc příliš ,,upovídaná" a mnohému nebylo ani rozumět! Některé pasáže připomínaly jiné, úspěšné pohádky. Scházely návaznosti, rozpracování, neotřelé nápady a humor - děti se zasmály za celou dobu jenom jedné honičce a scénce s kokrháním. Film na mne působil nelogicky, zmateně, přeplácaně, nedomyšleně a nedotaženě. Dojmu nepomohlo ani zbytečné ,,naplácání" hvězd, jejichž potenciál ani nebyl využit. Kochala jsem se pouze záběry starobylého Českého Krumlova. Za mne palec dolů.
OdpovědětVymazatNaprostý souhlas s recenzí v každém bodě. Oproti první verzi neskutečná slabota...
OdpovědětVymazatPříště si zajděte na Kameňák a budete spokojený. Tam je vše, z Vašeho pohledu tak, jak má být.
OdpovědětVymazatK opakovanému sledování Kameňáku mě nic nepřinutí. To jste ten "můj pohled" moc neodhadl.
Vymazat