Tom Hanks se vrací jako symbolog Robert Langdon v dalším pokračování
ze série adaptací knižních bestsellerů Dana Browna, opět v režii Rona
Howarda, opět s hudbou Hanse Zimmera, tentokrát ve snímku se
strašidelným názvem Inferno.
Zároveň jde pravděpodobně o nejlepší díl trilogie, což ovšem neznamená, že
by šlo o film chytrý nebo nějak zvlášť dobrý. Jeho největší předností je, že
oproti předchozím snímkům Šifra mistra
Leonarda a Andělé a démoni
nepůsobí tolik jako přednáška z dějepisu a nejsou v něm skoro žádná
hluchá místa – pořád se něco děje, takže nuda se nekoná a výsledek je vlastně docela
zábavný. Už se ale nedá říct, že by byl napínavý, což je způsobeno hlavně
průhlednými zvraty a předvídatelným dějem. Škoda.
Zápletka je tentokrát o tom, že nějaký americký kontroverzní miliardář
prohlásí, že lidská populace roste nezadržitelně rychle, a proto je potřeba
vyhubit polovinu lidstva, o což by se měl postarat jakýsi virus, který někam
ukryl. Samozřejmě o tom nezapomněl nasdílet pěkné video, v němž i stanovil
přesný čas, kdy se virus začne šířit. Pak sice zemřel a informaci o přesném
umístění viru si vzal do hrobu, ale předtím pochopitelně stačil zakódovat tuto
lokaci do různých rébusů využívajících rozličná evropská umělecká díla a architekturu.
Takže jediný, kdo může spasit svět, je samozřejmě Robert Langdon, jehož
doprovází doktorka Sienna (Felicity Jones).
Stojí za zmínku, že motivace hlavního padoucha je nejen retardovaná, ale
dotyčný ještě navíc udělal všechno proto, aby se mu plán nezdařil. Bravo.
Děj spočívá v tom, že hlavní hrdina pobíhá většinou po Florencii a po
Benátkách a pátrá po stopách ukrytých v nějakých konkrétních obrazech, sochách
či v odlitku obličeje Dante Alighieriho ve snaze najít další stopy. Přitom jeho
bleskurychlé uvažování (a stejně hbité uvažování některých vedlejších postav)
se vždy ukáže jako zcela správné, aniž by to mělo jakoukoli logiku, a dialogy
vypadají obvykle nějak takto:
Langdon: „Hele, našel jsem v kapse
saka nějakou trubičku.“
Sienna: „To bude asi vládní schránka
se čtečkou otisků prstů.“
Langdon: (Přiloží palec a schránka
se otevře.) „Uvnitř je nějaký bílý předmět, zřejmě vyrobený z opracované slonoviny.“
Sienna: „Kdepak, to je opracovaná kost. Lidská.“
Langdon: „Tady to má takovou dírku, třeba
by to mohlo fungovat jako Faradayovo ukazovátko.“ (Náhodně s objektem zaklepe,
ten se rozsvítí.)
Sienna: „Promítni to na zeď.“
Langdon: „Promítá to Danteho vizi
pekla ilustrovanou Botticellim. Ale oproti originálu jsou tu navíc nějaká
písmena a jednotlivé kruhy pekel jsou promíchané.“
Sienna: „To bude určitě anagram!“
Jinými slovy – Inferno se zcela
jednoznačně nese na vlně svých předchůdců, což s sebou nese mimo jiné dementní
příběh založený na symbolice ukryté v renesančních uměleckých dílech,
kterou si však autor předlohy vycucal z prstu, a navíc to řešení rébusů a
objevování skrytých detailů postrádá jakoukoli tajemnost, protože hrdinové
všechny ty hádanky vyřeší hned na první pokus. I atmosféra je stejná, Ron
Howard film režíruje řemeslně slušně, ale nijak úžasně, a jediná výhoda oproti
předchozím dílům spočívá v tom, že to je opravdu přeci jen o něco
nabušenější, takže není otrava to sledovat.
Skoro by se chtělo říct, že se vyplatí nad dějem nepřemýšlet, ale bohužel
to je přesně to, co vás film neustále nutí dělat. Obsahuje totiž řadu
flashbacků, Langdon navíc hned od začátku trpí ztrátou paměti a zjevují se mu
hororové vize, jdou po něm agenti ze dvou různých organizací, které si navzájem
maří práci, různé postavy průběžně mění svá rozhodnutí, za který tým budou
kopat, případně se přetvařují… Takže zkrátka přemýšlet musíte, abyste si dali
do kupy, o co ve filmu vlastně šlo a proč kdo dělal to, co dělal.
Romány Dana Browna rozhodně nejsou ani zbla inteligentní, ale alespoň jsou
psané čtivě. Jejich filmové adaptace se však mohou spolehnout pouze na
atraktivní námět a dvě jistoty v podobě Hankse a Zimmera, kteří nezklamou
snad nikdy, ale i tak je to dost málo na to, aby se jim podařilo zakrýt to, jak
mdle a hloupě působí, což se týká i Inferna.
Na druhou stranu, jak už bylo zmíněno, Infernu
se to daří rozhodně nejlépe.
P.S. Konec filmu se podstatně liší od konce v knize!
P.S. Konec filmu se podstatně liší od konce v knize!
Žádné komentáře:
Okomentovat