Producent Tomáš Hoffman doposud produkoval převážně filmy Jana Hřebejka a
Jiřího Vejdělka a s romantickou komedií Bezva
ženská na krku nyní debutuje coby režisér a scenárista. Na scénáři
filmu spolupracoval především s Jiřím Vejdělkem, podílel se na něm však i
scenárista Martin Horský (Láska je láska,
Život je život). Tomáš Hoffman rozhodně
je dobrým producentem, neb má za sebou úspěšnou producentskou kariéru a řadu
zkušeností a schopností, díky nimž se mu podařilo do filmu sehnat spoustu
známých a populárních herců a dostatečné množství financí, navíc audiovizuálně
snímek nedopadl špatně. Nicméně to hlavní – scénář a režie – bohužel dost
hapruje.
Hlavní hrdinkou je zhruba pětatřicetiletá Eliška (Petra Hřebíčková), která
odejde od svého bohatého manžela (Jiří Langmajer), poté co jí oznámí, že má
dítě s jinou. Rozhodne se začít nový život na vesnici, kam se přihlásí
coby učitelka na základní školu (ačkoli nikdy předtím neučila). Svérázný
starosta (Miroslav Táborský) jí však po příjezdu oznámí, že obecní byt, který
jí byl přislíben, není k dispozici, a tak je jí nabídnuto spolubydlení u nevrlého
hrobníka Bohumila (Ondřej Vetchý), který se ale vůči Elišce chová značně
nepřátelsky, dělá jí naschvály a snaží se ji vystrnadit. Jenže Eliška si nenechá
nic líbit a pak… láska, znáte to.
Nicméně už ona ústřední romantická zápletka nefunguje moc dobře. Dokud se hrdinka
zvyklá na luxusní bydlení a její obhroublý spolubydlící popichují a dovádějí navzájem
k šílenství ve špinavé vesnické chalupě, kterou jsou nuceni sdílet, tak je
to docela slušná zábava. V tu chvíli si ještě stále lze namlouvat, že s těmito
postavami by šlo postavit příběh na tom, jak se ženská z města mění pod
vlivem vesnického chasníka v mnohem přirozenější a milejší bytost, která
si nakonec získá naše sympatie, a jak se i on stane pod jejím vlivem trochu
civilizovanějším. To však padá ve chvíli, kdy Eliška začne propadat Bohumilovu
kouzlu nikoli díky jeho osobnosti nebo povahovým vlastnostem, ale díky
zjištění, že jde ve skutečnosti o studovaného inženýra, co si ve volných
chvílích čte francouzskou poezii v originále. Bohumilovy city k Elišce
se zas probudí poté, co je na něj párkrát hodná.
Na konci filmu tak žádná z postav není o nic lepší, než na začátku, tudíž nám těžko mohou přirůst k srdci tím, jak se v průběhu filmu vyvíjejí,
a oblíbit si je máme jen na základě toho, co se nám o nich v průběhu filmu
postupně odkrývá. To ještě není takový problém u univerzálně sympatického Ondřeje
Vetchého, jehož komediální výkon je na filmu tím zdaleka nejlepším. U Petry Hřebíčkové
je to však již poněkud komplikovanější, protože k její hrdince je vůbec
těžké si ty sympatie vytvořit. Těžko jí lze upřímně fandit a přát jí lásku,
štěstí a úspěch, když je přinejmenším do poloviny filmu stylizovaná do navoněné
pražské fifleny, co nikdy nemusela pracovat, a které by se měli diváci smát v situacích,
kdy je na venkově konfrontována s kamny na dřevo nebo s kozím vemenem.
Horší ale je, že kromě této romanticko-komediální linie je na děj filmu navlečeno
ještě několik vedlejších zápletek, které jsou všechny v podstatě zbytečné a slouží
vesměs jen k tomu, aby se podařilo natáhnout délku snímku na celovečerní
stopáž:
- Zdá se, jako by Bohumil chodil pravidelně šmírovat nějakou mladou vesničanku, ale pak se ukáže, že je to trochu jinak. Jde o zápletku, v níž se operuje s motivy jako vězení, finanční zpronevěra, falešný náhrobek a zostuzení rodinné pověsti, a která je bohužel zcela nepochopitelná. Ptal jsem se na ni pana Vejdělka, který mi ji vysvětlil způsobem, který mi nejenže moc nepomohl, ale hlavně je ze sledování filmu zcela neodhalitelný.
- Lesbické partnerky (Tereza Kostková a Jenovéfa Boková) se zabývají sháněním ideálního dárce spermatu pro případného potomka, přestože už mají vyhlédnuté dítě, které by spolu chtěly adoptovat. Vhodného adepta na dárce vybírají pochopitelně podle velikosti přirození, tudíž bylo možno zahrnout do filmu i scénu, v níž je Ondřej Vetchý donucen, aby se svlékl do naha (ale nic není vidět).
- Václav Postránecký hraje vdovce, který pouze chodí po vesnici a naříká, jak mu umřela žena. Smysl existence jeho postavy tkví patrně v tom, že na konci filmu se úplně náhodně dá dohromady s jinou ženou z vesnice (asi aby ve filmu bylo ještě více lásky), nicméně nic z toho, co řekne nebo udělá, není ani trochu vtipné. Je to jen smutné a do romantické komedie se to nehodí, nebo aspoň ne tímhle způsobem.
- Starosta se neobratně snaží zatajit, že do školy
chodí jen osm dětí (z nichž pět jsou sourozenci), a tak si vymýšlí
imaginární žáky, aby se došlo na cifru potřebou k otevření jednotřídky.
(Davovou scénou veselky u příležitosti pálení čarodějnic se zas režisér
snaží zamaskovat, že vesnici obývá až podezřele málo dospělých postav,
sotva tucet.)
Oproti loňskému Andílkovi na nervy
(bolestná to vzpomínka), jenž pracoval s dost podobným námětem, je Bezva ženská na krku přeci jen o několik
tříd lepší, ale to pořád neznamená, že stojí za to ji doporučit. Leda by někdo měl
zájem o komedii s vyloženě vyčichlým příběhem, který je pouze průměrně
vtipný, a v němž se s jistou pravidelností omílají různá špatně
používaná klišé počínaje kominíkem se strachem z výšek a konče karikaturou
postavy zlého školního inspektora, pohybujícího se již na hraně sebeparodie.
Žádné komentáře:
Okomentovat