Prázdniny v Provence jsou českou komedií režiséra Vladimíra Michálka (Je třeba zabít Sekala, Pohádkář) podle scénáře Daniela
Miňovského (pohádka Řachanda) o
trojici mladíků, členů pardubické rockové kapely, kteří si vyrazí v létě do
Provence k tetě jednoho z nich, aby si odpočinuli, vypadli od
starostí, nasáli trochu inspirace a třeba i složili nějaké nové písničky.
Většina filmu nemá vůbec děj a jen tak samovolně plyne, zatímco jeho hlavní
hrdinové (Jakub Prachař, Vojta Kotek a Kryštof Hádek) se jen poflakují, pijí
víno, v ožralosti mudrují, hulí trávu a lanýže, hýří vtipnými hláškami,
občas i hrábnou do nástrojů, koupou se v bazénu a balí dceru té tety. Všichni
tři herci předvádějí poměrně zdařilé komediální kreace a zábavně se doplňují a
na spoustě míst je jejich počínání opravdu legrační a vtipné.
Záběry na malebná údolíčka Provence s vinicemi, jež obvykle symbolizují mír, klid a pohodu, jsou silně v kontrastu s atmosférou filmu, který je poměrně svižný a energický, ačkoli je úplně o ničem, a působí až strašidelně PSYCHEDELICKÝM dojmem, k čemuž hojně přispívá jak kamera, tak střih i doprovodná hudba. A také řada vyloženě WTF a bizarních scén, jako třeba když:
Zdroj fotek: bontonfilm.cz |
Záběry na malebná údolíčka Provence s vinicemi, jež obvykle symbolizují mír, klid a pohodu, jsou silně v kontrastu s atmosférou filmu, který je poměrně svižný a energický, ačkoli je úplně o ničem, a působí až strašidelně PSYCHEDELICKÝM dojmem, k čemuž hojně přispívá jak kamera, tak střih i doprovodná hudba. A také řada vyloženě WTF a bizarních scén, jako třeba když:
- Kryštof Hádek se potápí v bazénu, kde na něj zaútočí čistička vody a začne ho obmotávat a topit.
- Jakub Prachař vyvaluje před zrcadlem svůj pupek a dělá jakési břišní tance.
- Zamilovaný pár si říká romantické věci, načež následuje záběr na kálícího racka.
- Jeden z hrdinů leží opilý v moři a vykřikuje filozofická moudra, zatímco zbylí dva kamarádi na něj močí.
- V úvodu filmu někdo žvatlavě předčítá nějaký nesouvisející citát z Wikipedie o Lemuřanech.
- Snímek končí písničkou, jejímuž textu v jednotlivých
slokách není moc rozumět, a jejíž refrén zní:
„Dáme rosé, dáme roséééé,
dáme rosé, dáme roséééé,
dáme rosé, dáme roséééé,
dáme rosé.“
Celý snímek zkrátka připomíná jeden velký trip, který na mě ve své totální neučesanosti, svéhlavosti a punkovosti (všudypřítomný alkohol, drogy, dvoje nahá prsa, kamerové efekty, barevné filtry…) působil poměrně srandovním dojmem,
a to mi jsou dost proti srsti filmy odehrávající se ve vysluněných lokacích,
z nichž to vypadá, jako by si tvůrci užili pěknou dovolenou a bokem si u toho
něco natočili (viz třeba Fakjů pane učiteli 2 nebo Léto All Exclusive).
Takže přestože smysl existence tohoto snímku mi poněkud unikl (a vzhledem k jeho šílené výsledné podobě by mě zajímalo, co se dělo na natáčení), tak jsem se u něj alespoň upřímně bavil nad jeho odvázanou atmosférou, improvizovaným humorem a velkým množstvím nepodařených (resp. velmi špatně natočených a sestříhaných) scén a občas se i zasmál nahlas, což bylo místy doprovázeno i nevěřícným
kroucením hlavou. Do zhruba poslední půlhodiny.
V poslední třetině se totiž začnou do snímku postupně vkrádat i nějaké
zápletky, které jsou všechny do jedné ABSOLUTNĚ K NIČEMU, a jakmile se
objeví, tak je jim věnováno maximálně pár minut a jsou okamžitě smeteny ze
stolu, případně narychlo završeny nějakým happy endem, aniž by kterákoli z nich směřovala k nějaké pointě. Jako by tvůrci hráli
závod o to, kolik dalšího obsahu a dějových vláken se jim do filmu podaří na poslední
chvíli namotat. Například:
- Za kluky přijede manažerka jejich kapely, která se uvede na scénu tím, že se ožere jako dobytek, a pak na ně začne křičet a dělat dusno.
- Jeden z hrdinů se dozví, že v Praze udělal dítě nějaké holce, která se ve filmu vůbec nevyskytuje.
- Jeden z hrdinů se vyspí s dcerou té tety a pak se o ni popere s jiným jejím nápadníkem.
- Ta tetina dcera zjistí, že její otec není její biologický otec, načež začne řešit krizi rodinné a národní identity.
- Na velké zahradní slavnosti, kam se sleze
celá vesnice, se všichni zdrogují jednohubkami, které byly potřeny marihuanovým
máslem.
Zejména v té poslední třetině se ukazuje, jak moc vykolejené Prázdniny
v Provence jsou a jak moc jim chybí jakákoli koncepce, přičemž čím víc
zápletek se do filmu cpe, tím je výsledek otravnější, bolestnější a méně zábavný, protože až
moc upozorňuje na to, jak moc o ničem vlastně je, až příliš se rozpadává do nefunkčního torza a navíc se v něm postupem času
odhalí, jací jsou ve skutečnosti jeho hlavní hrdinové nesympatičtí kreténi. První
hodina filmu jinak představuje celkem snesitelnou zhulenou komedii, jež sice nemá žádný
příběh a nic v ní nedává smysl, ale místy se jí člověk může zasmát pro její fatální nepodařenost a i ta trojice žertujících povalečských hédonistických bohémů v hlavní
roli ji celkem utáhne, avšak ta poslední třetina ji dost hrubě sráží na
kolena.
Bože, jak hluboko může česká kinematografie klesnout.
OdpovědětVymazatNo prostě patička si udělala bezva vejlet ale kdo se má na to koukat.