Anthropoid je britským
snímkem režiséra Seana Ellise (komedie Cashback,
filipínsko-britské drama Metro Manilla),
vyprávějícím o operaci Anthropoid, tj. o reálné události z českých dějin v letech
1941-1942, kdy byli z Anglie vysazeni na československé území parašutisté
Jan Kubiš a Jozef Gabčík s cílem spáchat atentát na jednoho z nejvyšších
představitelů Hitlerovy Třetí říše, Reinharda Heydricha. S tím, že film se
natáčel z velké části u nás a hraje v něm spousta českých herců.
Onu událost zná snad každý, přinejmenším ze školních lavic. Je to ale
důvod, proč k filmu může český divák přistupovat jinak, než diváci v zahraničí,
kteří o ní nemusejí vědět vůbec nic, nebo opravdu jen velmi málo, a jimž je
snímek určen především. Je sice rozhodně potěšitelné, že nějaký ždibec české
historie je prezentován za hranicemi ve filmu, jehož děj je odvyprávěn univerzálně
srozumitelnou a přímočarou formou, a že se díky němu ve světě alespoň trochu
obrací pozornost na naši zemi a na naše dějiny, nicméně druhá stránka věci je,
že samotné domácí publikum nemusí film brát zcela seriózně.
Čeští diváci totiž jednak povětšinou příběh Kubiše a Gabčíka znají, vědí,
jak se bude vyvíjet a jsou obeznámeni s tím, jak skončí, čímž pro ně
mizí z děje většina napětí, avšak to je jen druhotná nevýhoda. Hlavní nevýhoda
spočívá v tom, že rozhodnutí filmařů nechat všechny herce mluvit anglicky s výrazným
přízvukem dělá z filmu poměrně zcizující a odtažitý zážitek. Zahraniční
herci v titulních úlohách (Jamie Dornan - Kubiš a Cillian Murphy - Gabčík)
i v úlohách vedlejších záměrně přízvuk předstírají, i tak ale jejich angličtina zní podstatně jinak než anglická mluva českých herců, což je celkem rušivé. Místy je ta angličtina dokonce nechtěně legrační, nejznatelněji ve chvílích, kdy se na plátně objeví nějaký opravdu známý český herec v nějaké
malinkaté roličce, byť je to role naprosto vážná (nejlépe Ondřej Malý nebo Jan
Budař).
Výjimečně musím připustit, že nechat film nadabovat do češtiny by asi bylo
na místě (a němčinu ponechat), pokud by tedy šlo o dabing kvalitní, a
kdyby aspoň čeští herci dabovali sami sebe. Třeba by pak i fungovala ta iluze,
že všechny postavy, které mají reprezentovat Čechy (resp. Čechoslováky) jimi
opravdu jsou, zatímco v této podobě to spíš vypadá, jako by jimi nebyl
nikdo. Moc nepomůže, že sem tam nějaký nápis je v češtině, a že Jan Kubiš
jednou či dvakrát zakleje českou nadávkou. Tohle všechno ale vyřeší
pravděpodobně vydání filmu na DVD a jeho uvedení v televizi, kde již
dabing bude jistě přítomen.
Mnohem závažnější problém Anthropoidu
tudíž tkví v jeho dramaturgii a ve scénáři, kdy jeho první polovina je věnována
přípravám na atentát a polovina druhá již událostem po jeho spáchání. Film tím
pádem vyvrcholí nadvakrát – uprostřed postřelením Heydricha a na konci dlouhou
přestřelkou v kostele. Avšak to hlavní, o co šlo, tedy provedení atentátu,
je vlastně završeno v půlce snímku a od té doby jsou hlavní hrdinové
degradováni do pasivních figurek, jimž nezbývá než se v tichosti skrývat. Vyjma
onoho akčního finále je tak celá druhá polovina filmu věnována obsahově poněkud
prázdnému intermezzu v podobě tragicky-dojemného po-atentátního dojezdu, v němž
je dost lidí zabito, pár lidí mučeno, padne zmínka o vyhlazení Lidic, ale nic z toho
pořádně emocionálně nefunguje, protože se pro to v té první polovině ani
nepodařila založit dostatečně živná půda.
Všechno podstatné se totiž kvůli takto zvolené struktuře filmu muselo nutně
podařit nacpat už do jeho první hodiny, přičemž vzhledem k poměrně rozvolněnému
tempu vyprávění a množství nijak zvlášť záživných dialogů je výsledkem to,
že většině z toho zkrátka nebylo věnováno dost času. Ještě celkem obstojně
se vydařilo například představení československého odboje, kdy zpečetění osudů některých
jeho členů (výborná Alena Mihulová) vlastně působí emočně zhruba tak, jak by
mělo, což už se ale nedá říct třeba o tragických láskách obou hlavních
hrdinů, které se jeví již poněkud uspěchanými a nevěrohodnými. Vztah mezi Janem
Kubišem a jeho partnerkou v podání Charlotte Le Bon vznikne prakticky ze
scény na scénu, u Jozefa Gabčíka je zas silně s podivem, jak by pro něj mohla
být jeho známost v podobě Anny Geislerové tak osudovou ženou, jak je ve
filmu prezentováno, když spolu neměli žádnou scénu, jenž by tak silný vztah
mezi nimi opodstatňovala. Postava Heydricha je představena opravdu jen velmi zběžně, spíš je redukována na abstraktní nacistické zlo.
Namísto emocí a napětí (které by se dalo budovat i prostřednictvím přidání
scén z pohledu nacistů, leč ve filmu je prezentována pouze parašutisticko-odbojová
perspektiva) tak akorát zbývá užít si akční sekvence (hlavně těch závěrečných
dvacet minut), některé herecké výkony a dobovou stylizaci (která je velmi dobrá
a čítá i počítačovou úpravu záběrů z Prahy, leč celkový
vizuální dojem místy poněkud kazí laciná kamera s digitálním šumem, navíc sem
tam rozklepanější, než by bylo záhodno). Všechno ostatní bohužel činí Anthropoid veskrze průměrným a
rozpačitým počinem, u nějž je opravdu velká škoda, že není lepší.
Žádné komentáře:
Okomentovat