Nebýt Nejkrásnější hádanky, tak
je rodinná pohádková komedie s názvem Strašidla
rozhodně nejlepším počinem ve filmografii Zdeňka Trošky za posledních patnáct
let. Což není nijak zvlášť silné tvrzení, pomyslíme-li na to, že v těchto letech
Zdeněk Troška natáčel hlavně úděsné Kameňáky
a Babovřesky, a i snímky jako Doktor od jezera hrochů nebo Čertova nevěsta byly de facto strašné. Avšak
přestože jsou Strašidla o několik
kvalitativních úrovní výš, pořád to neznamená, že by šlo o film, který by bylo
možné s klidem doporučit.
V blíže nespecifikovaném maloměstě žije ve starém honosném domě rodina
strašidel. Hejkal Hugo (Bronislav Kotiš) a jeho manželka, čarodějnice Patricie
(Tereza Kostková), její čarodějnická maminka Žofie (Carmen Mayerová), dvě
neposedné děti Ester a Eleonor (Nelly Řehořová a Petr Šimčák), éterická víla
Jitřenka (Sara Sandeva) a vodník Bubla (Jiří Dvořák). Jednoho dne je navštíví
pracovník městského úřadu Jindra (Vladimír Polívka), aby jim oznámil, že jimi
obývaná nemovitost patří městu, a že pokud chtějí zůstat, musejí začít platit
nájem. Strašidla, která kromě strašení nikdy nic jiného nedělala, a peníze si
vykouzlit nedovedou, se tudíž musí zapojit do pracovního procesu a děti jsou
nuceny začít chodit do školy.
Patricie s Žofií lidské povolání odmítají, leč vodník Bubla sežene
místo pomocníka v prádelně, víla Jitřenka získá hlavní roli v divadle
(shodou okolností roli víly) a hejkal Hugo je v témže divadle v téže hře
obsazen do role vedlejší (shodou okolností do role hejkala). Děti ve škole
předvedou své letité vědomosti a rychle zapadnou do kolektivu. Všechno se tím
pádem vyřeší během zhruba půlhodiny. No a Strašidla
mají hodiny dvě.
Zbytek filmu je tudíž po celý zbytek stopáže ze všech sil natahován a
protahován dalšími vedlejšími dějovými linkami, které se rozpadají do
izolovaných scének, více či méně humorných. Nějakou celkovou řídící zápletku ale
film nemá žádnou, a pokud ano, tak se tato začne řešit přibližně půl hodiny
před koncem, kdy se Patricie rozhodne tajně utéct od svého muže za svým milencem-upírem,
aniž by o tom komukoli řekla, a její matka, která se o tom náhodou dozví, pak
tuto skutečnost před Hugem tají a dokonce ho očaruje, aby se nemohl vydat
Patricii hledat, a začne připravovat lektvar, díky němuž by měl Hugo na svou
ženu zapomenout (!), což je tak neuvěřitelně dementní a nemorální chování, že
se tomu nechce věřit.
Vedlejší zápletky spočívají v tom, že úředník Jindra si začne
namlouvat vílu Jitřenku, nad níž slintá i chlípný divadelní režisér (Matěj Hádek)
a žárlí na ni v divadle kolegyně. Vodník se zas v prádelně zamiluje
do své zaměstnavatelky (Tereza Bebarová). Bohužel všechny zamilované dialogy
obsahující láskyplné dvoření jsou strašně kostrbaté, nevěrohodné a nepřirozené.
Čarodějnici Žofii, která se často přeměňuje v kočku, zas obskočí
toulavý kocour, což ona přijde nahlásit na policii jako znásilnění, a když se
jí policajt Aleš Háma vysměje, tak udělá kocoura z něj (a film končí, aniž
by ho přeměnila zpátky a aniž by kdokoli ve filmu řešil, kam se ten policajt poděl).
Otázka pak zní, jestli je správné tahat do filmu určeného hlavně rodičům s malými
dětmi zápletku točící se kolem znásilnění. Nebo zda do něj zahrnout i lascivní
průpovídky, jako když si Patricie kouzlem mění svou vizáž, aby připomínala
různé slavné herečky, a ptá se Huga, jakou by ji chtěl mít tentokrát v posteli.
To jsou ale v podstatě drobnosti a mnohem větší problém spočívá v tom,
že většina těch podzápletek vlastně nemá moc opodstatnění. Například alotria
dětí ve škole. Ester se skamarádí se spolužačkou, která je trošičku při těle, a
rozhodne se jí pomoct zhubnout díky kouzelnému lektvaru, takže si jí pak začne
díky její štíhlosti všímat jeden spolužák, který se jí vždycky líbil, ale vůbec
si jí nevšímal, dokud měla silnější postavu. Tahle příběhová odbočka, kromě
toho, že může působit na kdekoho trochu urážlivě, nemá nic společného s čímkoli
dalším ve filmu, a kdyby tam nebyla, nic by se nestalo.
Ze stejného soudku jsou neplechy Eleonora, jenž na sebe bere podoby jiných
lidí, takže pak po škole pobíhají dva ředitelové (Václav Postránecký), dvě
stejné učitelky (Anna Polívková) nebo dva identičtí žáci. Je to ale vždy jen o
tom, že jeden z té dvojice vykulí oči, když spatří sám sebe, a omdlí nebo
něco vykřikne a je konec. Není to zdrojem žádného humoru, nijak to neposouvá
děj, nemá to žádnou dramatickou funkci, jen se tím prodlužuje délka filmu. Kdyby
se úplně vystřihly obě ty děti a všechno kolem nich, tak by byl film kratší o
nějakých třicet minut, což by mu rozhodně prospělo, a na příběhu by se nemuselo
nic měnit.
Václav Postránecký každopádně díky svému komediálnímu talentu alespoň sem
tam dokáže protlačit do filmu nějaký vtipný výraz, a když má třeba hrát
dvanáctiletého kluka, tak je to poměrně zdařilé a roztomilé (oproti tomu Anna
Polívková je se svým šklebením ve stejné úloze zcela mimo). Ostrůvkem v moři
hereckého podprůměru je i Petr Nárožný coby ředitel divadla, jemuž jedinému se
dá u jeho komických čísel smát nahlas. (Mimochodem, v jednu chvíli během
zkoušky v divadle řekne divadelnímu režisérovi: „To bude hit. Ta hra je
tak dobrá, že ji nedokáže zkazit ani režisér,“ což je zcela nesmyslná věta a
hlavně není důvod, proč by ji měl říkat zrovna divadelnímu režisérovi, takže se
bude jednat pravděpodobně o nějakou Troškovu narážku na scénář filmu
a na jeho vlastní režírování. Možná.)
Z ostatních herců dokázal ze své role vydolovat nějakou vtipnost pouze
Bronislav Kotiš, Jiří Dvořák zas dokázal být v rámci možností sympaticky
přirozený. Všichni ostatní jsou však zoufale lapeni v rolích představujících
karikatury a stereotypní figurky, se kterými si nedokáží poradit navzdory svým hereckým
schopnostem. Carmen Mayerová hraje čarodějnickou semetriku, Vladimír Polívka
nesmělého mládence, úloha Sary Sandevy zas spočívá jen v roztomilém úsměvu,
ladných tanečních pohybech a chichotání se. Tereza Kostková hraje nejméně
sympatickou postavu, která během předvádění teatrálních kreací podvádí svého
muže, lže mu, manipuluje jím a přetvařuje se, což má být zřejmě omluveno tím,
že je rozervaná mezi svým manželem a milencem a neví, co chce. Výkon Terezy Bebarové
se zas ztrácí pod nánosem křečovitého křepčení. Většina dětských herců v epizodních
úlohách spolužáků brutálně přehrává.
Leckterá žena by se mohla při sledování filmu urazit, nejen kvůli té mini-zápletce
s nadváhou, ale i v závěru filmu, kdy ředitel projeví svou náklonnost
k učitelce až poté, co zjistí, že „není žádná blondýna“. Občas dojde i k průpovídce
typu: „Sama jsem to zvládla, a to jsem jenom ženská!“ (u zapínání pračky).
Velmi nepodařené jsou i poměrně početné narážky zesměšňující politiky („Dneska
se víc než strašidel lidé bojí politiků.“ „Být politik je lepší než pracovat“).
Nejde o to, že by si filmaři nemohli dělat legraci z politiků, ale tohle
je přeci jen dost laciné a primitivní. Viz také tato scénka z pracovního
úřadu:
„Dobrý den, já hledám nějaké poctivé zaměstnání, abych nebyl jako politik.“
„A co umíte?“
„Strašit.“
„To dneska už umí všichni politici.“
Kromě toho je film strašlivě doslovný, takže některé postavy jsou
představeny rovnou dvakrát, a na konci, když je na pohled zcela evidentní,
které postavy se mezi sebou spárovaly, tak to ještě Hejkal znovu shrne pro ty
nejpomalejší.
Přitom se podaří i několik kvalitních vtipů a dobrých nápadů (třeba létající
čarodějnické koště s přimontovaným tabletem s navigací), sem tam
funguje hudba a strašidelné zvuky a občas se některému herci podaří zahrát
nějakou scénku velmi sympaticky, ale je to všechno překryto vrstvou
nekonzistentnosti, kdy např. není příliš jasně definováno, jak by měly různé
postavy na existenci strašidel v našem reálném světě reagovat (udivený
výraz je maximum). Děti nemají definovaný rozsah svých schopností, takže jen
kradou mámě lektvary (přičemž ale čarovat umějí) a třeba Vodníkova příšerně falešná
hra na housle, kolem které se točí pár scén, vede poměrně nepochopitelně do
slepé uličky, když najednou dotyčný začne hrát zničehonic velmi obstojně.
Celkově Strašidla svou kvalitou pochopitelně
ční vysoko nad Troškovou ostatní nedávnou tvorbou, neb tentokrát nepředstavují
ani zdaleka nějaký divácky teror, a jsou lepší i než Čertova nevěsta, protože na rozdíl od ní se v nich alespoň
něco děje a jsou příběhově nacpanější (zas ale bylo víc příležitostí, co
zkazit). Na starší Troškovy filmy, a to zejména pohádky, jako bylo Z pekla štěstí nebo Princezna ze mlejna, však Strašidla pořád dost ztrácí, a to zejména
kvůli slabému a mizerně sestavenému ději, jenž trpí zároveň přelidněností a překombinovaností
a zároveň přílišným důrazem na jednoduchost a primitivnost, aby se nikdo neměl
šanci ztratit.
Na vině jsou i leckteré herecké výkony, které ale možná měly působit tak
pitvořivě a strojeně schválně, protože poslední dobou zřejmě Troška záměrně vede
herce tímto stylem snad ve všech svých filmech. Vtipy pro dospělé by se zas v rodinných
filmech nutně nemusely točit kolem lechtivých témat (což byl i problém Čertovy nevěsty), nehledě na to, že jsou
slabé a málo intenzivní a těžko se jim kvůli tomu dá smát, takže pak
působí pouze nevhodně a trapně (což byl i problém Babovřesk). A ty vtípky potenciálně urážející ženy, to je jako kdyby
si pan režisér dobrovolně sám házel klacky pod nohy.
Žádné komentáře:
Okomentovat