Nelze recenzovat nového Ben Hura
a nevzpomenout přitom klasiku z roku 1959, Ben Hura režiséra Williama Wylera. Ukázkový velkofilm, téměř
čtyřhodinové epické drama biblických rozměrů, v němž je velkolepý dobrodružný
příběh bohatého židovského měšťana, který je odsouzen jako otrok na galeje a po
letech se rozhodne natřít to Římské říši ve vozatajských závodech, prolnut se
životem Ježíše Krista, završeným čtyřiceti minutami výjevů z křížové cesty. Jeden
z nejlepších filmů světové kinematografie, který dodnes neztratil téměř nic
ze své působivosti, s nesmrtelným výkonem Charltona Hestona a s jedenácti
Oscary na kontě.
Nový Ben Hur není nijak zvlášť
velkolepý ani epický a spíš by se dal označit za zcela tuctovou akčně-historickou
podívanou, srovnatelnou s jinými soudobými filmy podobného ražení, např. s
remakem Souboje titánů či Barbara Conana. Jaké byly důvody jeho
vzniku, by možná vydalo na zajímavou diskuzi, avšak pokud jedním z těch
důvodů bylo vydělat peníze, tak se ten záměr příliš nevydařil, protože tržby nového
Ben Hura jsou přinejmenším v USA
žalostné.
Oproti Wylerovu snímku se Ben Hur
dočkal řady změn. Je jich opravdu až příliš na to, aby se rozebíraly všechny.
Ale ať už jde o vystřižení všeho možného kvůli podstatně kratší stopáži nebo o změny
ve vztazích či motivacích postav, ne vždy jde o změny k horšímu, jak by se
mohlo zdát. Jen těch změn k horšímu je o něco víc.
Základem je příběh dvou dávných přátel (zde nevlastních bratrů), Žida Ben
Hura a Římana Messaly, které znesváří, když Ben Hur na sebe vezme vinu za
ohrožení života důležitého římského pohlavára a Messala za to uvězní (zde
popraví) jeho rodinu a jeho samotného pošle dřít na galeje, kde dotyčný stráví
pět let. Není to ale o tom, že by Ben Hur byl nevinný svatoušek a Messala zas
sadistický zlosyn. Messala (Toby Kebbel) tu je za hrdinného reka, co se chtě
nechtě musí podřídit rozkazům nadřízených, zatímco Ben Hur (Jack Huston) si za
to, co se mu stane, může do jisté míry sám, a to když ve svém domě nerozvážně
ukryje nebezpečného rebela.
Za nejzápornější postavu je tu tím pádem Messalův přímý velitel Pilát Pontský,
který dostal oproti verzi z roku 1959, kde vůbec nepůsobil jako záporná
postava, mnohem víc prostoru. Naopak za nejvíce pozitivního hrdinu je tu Ježíš
Kristus, který se zaprvé tentokrát dočkal i několika vět ve scénáři a zadruhé
je mu vidět do obličeje, což mu ironicky na božském vzezření dost ubírá – nebýt
toho, že se hned ve své první scéně věnuje truhlařině, tak by ani nebylo
poznat, že jde o Krista (a nějaká vedlejší postava to raději o něco později pro
jistotu ještě explicitně zmíní).
Záměrný důraz na šedivost obou hlavních postav, kdy Juda není žádný zářný
exemplář příkladných vlastností a Messala by se rád choval jako dobrák, kdyby
měl tu možnost, poněkud znevažuje motiv konfliktu obou jedinců a celé to spěje
k tomu, že film má oproti Wylerovu filmu i podstatně jiný závěr, bohužel o
dost hloupější, obírající snímek o případný nádech antické tragičnosti.
Děj filmu působí mnohdy až příliš zbrkle, což je v kontrastu
s předlouhými dialogovými scénami, v nichž postavy komentují své
motivace a sociálně-politické přesvědčení, a které padají na hubu jednak kvůli
své obecné nezajímavosti a jednak kvůli tomu, že jediný opravdu výborný herec
v celém filmu je Morgan Freeman ve vedlejší roli kočovného šejka, zatímco
zbytek osazenstva je nejčastěji slušným hereckým průměrem, sporadicky mírným
nadprůměrem.
Částečná nuda a mdlost v klidnějších pasážích bude zaviněna
pravděpodobně i režií Timura Bekmambetova (Noční
hlídka, Wanted), který sice s přehledem
zvládá akční pasáže (lodní bitva i závody čtyřspřeží vypadají moc dobře, ačkoli
o moc lepší než v roce 1959 nejsou, pokud vůbec), ale když se na plátně
zrovna nic akčního neděje, tak to znatelně vázne.
Z toho všeho by to mohlo vypadat, jako že je nový Ben Hur úplně strašlivý, což ale není pravda. Je to veskrze
průměrný historický film prodchnutý biblickými motivy, který akorát neustále
naráží na to, že je srovnáván s o tolik kvalitnějším předchůdcem, vedle něhož
se nutně jeví poněkud dietně a nedomrle. Srovnávat oba Ben Hury je jako stavět vedle sebe bramborovou kaši z brambor
a bramborovou kaši z prášku, leč je to srovnání, kterému se člověk
neubrání. Wylerova Ben Hura
pochopitelně doporučuji ke zhlédnutí podstatně víc, od toho nového ale zároveň
úplně neodrazuji. Když už nic jiného, tak ve srovnání se zmíněnými novými
verzemi Souboje titánů nebo Barbara Conana vychází přeci jen
vítězně.
(A nemá cenu poznamenávat na účet nového Ben Hura, že remaky slavných filmů by se vůbec neměly točit. On
totiž i ten oslavovaný Ben Hur z roku
1959 je remake, a to snímku z roku 1925.)
Žádné komentáře:
Okomentovat