Znáte ten klasický příběh o Tarzanovi? Jak ho po tragické smrti rodičů v džungli
vychovaly gorily, jak se stal pánem pralesa a zamiloval se do Jane? Tak děj
tohoto filmu se odehrává osm let poté, kdy Tarzan (pod jménem John Clayton,
hraje ho Alexander Skarsgård) už dávno žije s Jane (Margot Robbie) v Londýně,
kde je z něj lord a celebrita, a na návrat do africké džungle nemá ani
pomyšlení.
Přesto jsou oba podvodně vylákáni přisluhovačem belgického krále (Christoph
Waltz) zpět do Afriky, kde údajně mají reprezentovat anglický parlament, ale ve
skutečnosti zde má být Tarzan vyměněn za hrst diamantů a předhozen tamnímu
domorodému vládci a zabit. Reálný děj spočívá v tom, že Tarzan se po
návratu nejprve shledává s různými lidmi a zvířaty, s nimiž kdysi
žil, pak je Jane unesena a Tarzan ji musí zachránit, přičemž ho doprovází hláškující
černoch (Samuel L. Jackson), který dohlíží na dodržování lidských práv v kolonizovaném
Kongu.
Při sledování filmu samotného se ta zápletka nejeví tak strašně debilně,
ale napsaná na papíře zní debilně dost. Některé motivy jsou sice přebrané z různých
pokračování původní knižní předlohy, ale celkově scénář filmu působí jako
vycucaný z prstu, jako by scenáristy nenapadlo nic lepšího a jen zoufale
potřebovali sesmolit něco, na čem by se dalo jakžtakž stavět. Spousta scén je
ale napsaná tak strašně, že je vlastně nechtěně vtipná či trapná, což je ještě
umocněno tím, že celá Legenda o Tarzanovi
vypadá, jako by si s ní nikdo z tvůrců vůbec nevěděl rady.
Jako kdyby režisér David Yates (poslední čtyři Harry Potterové) chtěl film natočit třemi různými způsoby, resp.
jako by chtěl natočit tři různé filmy najednou. Nebo jako kdyby na filmu
pracovali postupně tři různí režiséři, kteří měli všichni zcela jinou vizi, a každý
musel vždy nějak navázat na práci toho předchozího.
Legenda o Tarzanovi tudíž jen místy připomíná něco, co by mělo na příběh
o Tarzanovi navazovat, a to jen když se hlavní hrdina houpe na liánách, bojuje s gorilou
nebo hlasitě řve, případně když dojde na nějaký z mnoha náhodně
rozmístěných flashbacků, jež divákovi osvětlují události před osmi a více lety
(přičemž někdy to trochu trvá, než vám dojde, že sledujete flashback). Kromě toho
se ale snímek pokouší být i romanticky zastřenou červenou knihovnou ve stylu Vzpomínek na Afriku a zároveň akčním dobrodružstvím
ala Indiana Jones, kde se přepadávají
vlaky, bojuje se na kolesovém parníku a Kongo se osvobozuje od otroctví.
Všechny tyto styly se průběžně míchají od začátku do konce, kdy zaprvé spolu
navzájem neladí zrovna dvakrát přirozeně a zadruhé není jasné, na jakou
atmosféru by se tedy měl divák naladit. Kromě toho film není vůbec ani trochu
napínavý, a to ani v akčních scénách, které jsou natočené poměrně špatně.
Kvalita digitálních triků je překvapivě kolísavá. Místy si lze všimnout
skutečně hrozného střihu, zejména v okamžicích, kdy patrně došlo k vystřižení
nějaké scény. Herci jsou buď špatně obsazení, nebo hrají pod své možnosti, nebo
obojí:
- Alexander Skarsgård má sice na Tarzana postavu, ale charisma nemá.
- Margot Robbie náhodně střídá slečinku v nesnázích, kterou je potřeba zachraňovat, s emancipovanou a silnou hrdinkou, co si umí poradit sama.
- Christoph Waltz předvádí dalšího ze svých obvyklých záporáků a zabíjí lidi růžencem, což je nechtěně legrační.
- Samuel L. Jackson hraje takový ten typ vedlejšího
komického poskoka, jaké obvykle hraje Luis Guzmán, což je smutné.
Vzhledem k obřímu rozpočtu 180 milionů dolarů se tak dá pochválit
akorát vizuální stránka, obzvláště pak v některých konkrétních scénách,
jimž nechybí majestátnost a velkolepost. Hudba Ruperta Gregsona-Williamse je
dobrá. Pozoruhodný je pokus filmařů zasadit snímek do reálných historických
událostí, kdy bylo Kongo kolonií Belgie. Celkově je ale Legenda o Tarzanovi vyloženě podprůměrná až v příliš mnoha
ohledech na to, aby ji šlo doporučit.
Poslední záchranou tvůrců by bylo argumentovat, že se pokusili o
zreprodukování naivní brakové atmosféry dobrodružných románů z dvacátých a
třicátých let, což by ledacos vysvětlovalo. Ale i tak by to byla omluva poněkud
chabá.
"Zasadit do historických událostí"... T.j. jak Lepold prováděl v Kongu genocidu i v koloniálních časech nevídanou a srovnatelnou leda tak s nacistickou okupací Polska. A to vše má v tomhle filmu zachránit Tarzan. Promiňte, jdu blejt. Takovou neúctu k obětem zločinu proti lidskosti jsem neviděla již dlouho. Tohle nezachrání ani Skasgardum midriff.
OdpovědětVymazat