O třetím dílu Krotitelů duchů se
řadu let poměrně intenzivně uvažovalo, až v roce 2014 zhasla poslední
naděje na jeho natočení spolu se smrtí Harolda Ramise, jednoho z původní herecké
čtveřice, v níž účinkovali i Bill Murray, Dan Aykroyd a Ernie Hudson. Producenty
pak napadlo projekt přenechat komerčně úspěšnému a relativně populárnímu komediálnímu
režisérovi Paulu Feigovi (Ženy sobě, Drsňačky, Špión) a počkat si, jestli by nepřišel s něčím zajímavým. A Paula
Feiga napadlo udělat remake/restart a do ústřední čtveřice lovců paranormálních
aktivit obsadit ženy.
Nutno poznamenat, že film doprovází do kin již předem utvořená vlna divácké nenávisti, která má několik více či méně oprávněných opodstatnění. Především
jsou diváci evidentně již unaveni neustálou snahou Hollywoodu recyklovat
finančně úspěšné filmy z minulých desetiletí, natáčet jejich remaky a sem
tam zmrvit odkaz originálu, zvlášť když těchto případů v poslední době
přibývá (jen tohle léto se dočkáme ještě předělávek Sedmi statečných a Ben Hura).
Krotitelé duchů slízli výprask za
všechny, protože na sebe až příliš upozorňují svou obecnou zbytečností.
Ukřičené trailery zas poukazovaly na nízkou kvalitu humoru. Obsazení žen do
hlavních rolí možná naštvalo skalní fanoušky původní dvojice filmů, ale ti už
byli pravděpodobně dávno rozohnění tím, že se na jejich oblíbené komedie vůbec začalo
znovu sahat.
Remaky zkrátka vznikaly vždycky a řada z nich se povedla na výbornou,
tak proč je předem odsuzovat (a trailery mohou lhát). Obsadit ženy do
předělávky filmu, v němž před lety zazářili muži, není vůbec špatný nápad,
naopak to mohlo dopadnout zajímavě a zábavně. Jenže nedopadlo.
Problém ovšem netkví v tom, že Paul Feig obsadil herečky. Jde o to,
JAKÉ HEREČKY obsadil a JAKÉ VÝKONY z nich dostal. Kristen Wiig obvykle v komediálních
polohách příliš křepčí a loví bobříka trapnosti, což je případ i Krotitelů duchů, Melissa McCarthy je takřka
nesnesitelná ve většině svých filmů (tady je naopak víceméně snesitelná, což
ovšem lze brát jako plus jen těžko), Kate McKinnon je zde stylizovaná do
bláznivé vědátorky, co se hodně šklebí a mění hlasy a je vyloženě iritující, a
Leslie Jones dělá Eddieho Murphyho v sukních.
Paul Feig je přitom jen průměrný řemeslník, jakého za bůhvíjak skvělého režiséra
považovat nelze, nehledě na jeho obvyklé problémy s přehnanou délkou u
svých filmů a s necháváním prostoru herečkám při komediální improvizaci,
kdy se bolestně dolují dlouhé minuty rádoby humoru i z gagů, které
přestaly být vtipné už po pěti vteřinách.
Ve srovnání s originálem z roku 1984 (nebo s jeho o pět let
mladším pokračováním) vycházejí noví Krotitelé
duchů dost bídně a jediné pozitivum spočívá v lepší úrovni digitálních
triků (na dnešní dobu). Všechno ostatní už je horší. Nová verze Oscarem oceněné písničky Ghostbusters je hrozná. Vtipy jsou o
hodně slabší, přičemž v těch horších případech to ani nejsou vtipy a
herečky jen improvizovaně vaří z vody, a aby to bylo legračnější, tak
sebou občas fláknou o zem, krátce zatrsají, nebo je něco oslizne, ale k smíchu
to není. Kromě toho se tváří i vyjadřují hrozně namachrovaně a dělají různá tvrďácká
gesta, což je ohromně nesympatické. Jako by tím říkaly: „Jo, jsme Krotitelé
duchů, jsme hrozně hustý a jsme hvězdy, vy břídilové! Ani to ale není konzistentní, neb jejich hrdinky mají kromě této pózy i neustálou potřebu samy sebe ironicky shazovat.
Humor s vážnou tváří nahradilo kulení očí a fistule. Chytré vtipy
nahradila hysterie a ukřičenost. Chris Hemsworth ve vedlejší roli
recepčního je vyloženě tragický, nehledě na to, že hraje největšího idiota pod
sluncem. Někteří diváci mohou maximálně prostřednictvím mnoha odkazů a detailů nostalgicky
zavzpomínat na dvaatřicet let starou předlohu, ale to samo o sobě nestačí. Kdykoli
se na plátně objeví někdo z původního obsazení, je to jen a jen smutné. Závěrečné
věnování Haroldu Ramisovi je tak spíš výsměchem než poctou.
Děj kombinuje prvky z obou předchozích Krotitelů duchů a přimíchává k nim vlastní ingredience. Jednou
z nich je postava hlavního záporáka (nikoli ducha), představujícího typické
klišé o otloukánkovi, kterého celý život všichni jen šikanovali, a on se
plánuje pomstít celému světu, protože je ve skutečnosti nadměrně inteligentní
génius, co je schopen pomocí vlastnoručně vyrobeného přístroje otevřít portál
oddělující svět živých a mrtvých (nebo tak něco). A pochopitelně před
rozpoutáním apokalypsy ty duchy uvolňuje postupně, aby film měl jak gradovat. Scénář
původních Krotitelů duchů také nebyl zrovna
esencí logiky, ale tohle je možná až příliš okatě dementní.
Naopak některé scény jsou překvapivě zdařilé, ale je jich malounko. Úvod se
strašidelným sklepem má docela atmosféru, souboje s duchy aspoň hezky
vypadají a akční sekvence na rockovém koncertě má říz, stejně jako závěrečné
vyvrcholení, které bohužel končí dost přihlouple. Veškerá zábavnost však
pramení ze schopností lidí zodpovědných za speciální efekty a z toho, jak
jsou ty scény natočené. Nikdy nejde o zásluhu příběhových zvratů (které jsou
předvídatelné) či hereckého obsazení, což je největší kámen úrazu.
Noví Krotitelé duchů nejsou nakonec
tak strašní, jakou mají pověst. Jsou sice hodně slabí a podprůměrní, ale jinak
jsou úplně obyčejní a jako takoví si vůbec nezaslouží všechnu tu mediální pozornost, jaké se
dočkali. Spíš jde o velké zklamání, u kterého se člověk aspoň nenudí a sem tam
se i pousměje, ale na komedii je to zatraceně málo. Zvlášť když jí stojí za zády
původní Krotitelé duchů, jež jsou oprávněně
považováni za jednu z nejlepších komedií všech dob.
Je to prostě odvar originálu, téměř zbytečný film
OdpovědětVymazat