Po mysteriózním úchylném thrilleru Kůže,
kterou nosím a dementní rozjuchané veselohře s letadlem plným
homosexuálů Rozkoš v oblacích se
španělský režisér Pedro Almodóvar vrací k tomu, co mu jde nejlépe a čím se
proslavil, a sice k ženským příběhům, resp. k příběhům o ženách.
Hlavní hrdinkou je zhruba pětapadesátiletá Julieta (Emma Suárez), která se
má se svým přítelem stěhovat z Madridu do Portugalska. Těsně předtím se
však náhodou potká s nějakou mladší ženou, která jí krátce oznámí, že se nedávno
shodou okolností viděla s Antíou, Julietinou dcerou. Julieta po této
informaci zcela zkoprní, převrátí své plány naruby a přítelovi oznámí, že
zůstává v Madridu, kde si pronajme byt.
Ukáže se, že svoji dceru neviděla od jejího nečekaného odchodu před
dvanácti lety. Od té doby trpěla maniodepresivními stavy a nakonec ji ze svého
života víceméně vytěsnila, ale náhlá zmínka o ní ji uvrhne do těch stavů zpět,
i do pocitů takřka plané naděje, že by ji mohla přeci jen někde najít. V nově
pronajatém bytě začne psát dlouhý dopis, v němž líčí do detailů svůj život
od okamžiku, kdy se seznámila s Antíiným otcem, až do současnosti.
Hlavní děj filmu se tedy odehrává v jedné velké retrospektivě, kdy
mladou Julietu hraje jiná herečka (Adriana Ugarte), dokud nezestárne natolik,
že přijde na řadu opět Emma Suárez. Tato retrospektiva zabírá více než
třicetileté období, což snímek posunuje do kategorie takových těch filmů,
jejichž postavy průběžně výrazně stárnou, šediví a porůznu mění svůj vzhled,
což působí mnohdy až nostalgicky a sentimentálně (Podivuhodný případ Benjamina Buttona, Chlapectví). Julietino vyprávění začíná tím, jak se ve vlaku
seznámila s pohledným rybářem (Daniel Grao) a jak se stala jeho milenkou a
posléze partnerkou. A pokračuje tím, jak s ním měla dceru, a co všechno
se přihodilo poté.
Právě proměna vztahu mezi Julietou a její dcerou je na filmu tím zdaleka
nejzajímavějším, nicméně film se jejich vztahem zabývá málo a povrchně a pak bohužel
náhle skončí, aniž by jej důkladně osvětlil. Zabývat se jím začne totiž až ve své
druhé polovině, poté, co věnuje příliš mnoho času oné romantické zápletce s rybářem,
která naopak moc zajímavá není a ani není moc dobrá a spíš připomíná nějakou
telenovelu.
Almodóvar tak sice rozjíždí poměrně silný příběh o dávných křivdách, o
bolesti matky, jejíž dcera se k ní nechce znát, a o nešťastném rozhodnutí
raději v sobě problémy a výčitky dusit, než o nich otevřeně mluvit a řešit
je, ale uniká mu v něm psychologická rovina Antíi. Zatímco o Julietě
nabídne divákovi informací hromadu, tak Antía stráví ve věku svého dospívání
(kdy si začíná dělat na svou matku nějaký názor) na plátně tak málo času, že ji
divák nestihne nejen pochopit, ale ani si všimnout důvodů, jež u ní vedou k rozhodnutí
odejít v osmnácti letech na jakýsi ozdravný duchovní pobyt a nikdy se z něj
nevrátit. Film pak tyto důvody sice postupně odkrývá zpětně, leč poněkud
omezeně a jednostranně, nehledě na to, že o nich vždy mluví druhé osoby, nikdy
Antía sama.
Zahrnout do příběhu i druhou perspektivu, a sice pohled Antíi na věc, jenž
by její motivace a pohnutky divákovi osvětlil lépe, by rozhodně neškodilo.
Místo toho se však snímek celkem zbytečně a příliš dlouho zabývá vztahem Juliety
a jiných vedlejších postav, než je Antía, což celý ten osudový příběh rozmělňuje.
Už na začátku v onom vlaku se Julieta ještě před střetnutím s rybářem krátce
seznámí s jiným náhodným mužem, jehož existence má spíš symbolický efekt. Dlouhá
pasáž je věnována návštěvě Juliety u jejích rodičů, nemocné maminky a naopak
čiperného tatínka s mladou nápadnicí. Poměrně dost vedlejších postav v průběhu
filmu zemře, což sice podmalovává Julietin pocit ztráty vrcholící Antíiným
nečekaným odchodem a její pocit viny, že na některých těch úmrtích měla nepřímo
podíl i ona sama, ale dějově jde o slepé uličky.
Mírně uspěchaný a předčasný závěr tudíž nechává diváka v mírném rozčarování,
že se nedozvěděl spoustu věcí, které mohly být zajímavé i zajímavě natočené,
ale byly upozaděné nebo nevyřčené ve prospěch jiných a upřednostněných dějových
zákrut. Nabízejícím se odůvodněním je to, že Almodóvarův scénář je volnou adaptací
trojice povídek kanadské spisovatelky Alice Munro, z nichž jedna se zabývá
aférkou ve vlaku a druhá návštěvou hrdinky u rodičů (takže se asi Almodóvarovi
nechtělo je vypustit), a v nichž je také přítomen pouze pohled Juliety. Tam,
kde povídky končí, by ale film mohl klidně ještě pokračovat, leč výsledek
zanechává v divákovi dojem, jako by před ním bylo něco zatajováno, jako by
viděl jen dvě třetiny nějakého příběhu. Avšak pokračování neexistuje.
Částečná záchrana spočívá v obsazení skvělých hereček a herců a v Almodóvarově schopnosti pohlídat si vizuální stránku filmu, hlavně aby
oblečení hlavní hrdinky ladilo k barvě jejího auta, aby její náušnice šly
k vybavení místnosti apod. Na pečlivě vybalancované barevné kompozici ale
film postavit nelze a bohužel je fakt, že příběh, jakkoli je silný a jakkoli se
na něm ukazuje, že ženské postavy zkrátka Almodóvar napsat umí, je jasnou
slabinou. Julietu tak úctyhodně
táhnou obě herečky v hlavní roli a spolehlivě ji utáhnou natolik, že jen
díky nim ji lze hodnotit nadprůměrně. Svými výkony totiž téměř dokáží zakrýt
to, jak se film snaží tvářit spletitě a chytře, ale přitom obsahuje spoustu děr
ve vyprávění a zbytečně přesouvá svoji pozornost na všechno možné, jen ne na
to, co mělo tvořit jeho základ.
Žádné komentáře:
Okomentovat