V thrilleru Hra peněz
herečky a režisérky Jodie Foster hraje George Clooney samolibého finančního
experta Leeho, který prostřednictvím vlastního televizního pořadu radí divákům,
jaké akcie na burze kupovat a jaké naopak prodávat. Moderování ekonomicky-zábavné
show plné nadsázky a makléřské hantýrky si užívá a nekouká po tom, jestli třeba
neodhadl finanční trh špatně. Což se mu vymstí.
Do studia si to totiž jednoho dne nakráčí během přímého přenosu zhrzený a
pistolí ozbrojený Kyle (Jack O´Connell), který vsadil na Leeho tip a prohrál v akciích
veškeré jmění (protože firma, jejíž akcie nakoupil, neočekávaně a
nepochopitelně ztratila ze dne na den 800 milionů dolarů). Leemu nasadí vestu s bombou
a s prstem na detonátoru se začne dožadovat odpovědi, proč předpověď
nevyšla, a jak je možné, že nějaká prosperující společnost přijde v rámci
sekund o téměř miliardu, a nikdo netuší, kam se poděla.
Snímek naštěstí záhy opustí od nadužívání odborných burzovních termínů a ukazování
grafů a najede na cestu přímočarého thrilleru o několika lidech ve studiu,
kteří se musejí popasovat s nezvyklou situací, jenž je ohrožuje na životě. A je
to poměrně intenzivní podívaná, v níž nechybí dostatek napětí a kupodivu
ani humoru, který je nejčastěji čerpán z narušování diváckých předpokladů,
kdy se film v jistých chvílích začne odvíjet jinak, než byste čekali.
Hra peněz má přitom poměrně inteligentní scénář i děj, v němž
se nikdo nechová moc jako idiot a většina postav jsou profesionálové ve svém
oboru (např. kameramani neopouští své pozice, přestože vědí, že jsou v bezprostřední
blízkosti výbušniny). Výjimkou je poněkud vystrašený a sám sebou překvapený
Kyle, který viditelně improvizuje a dělá chyby. Příjemné jsou momenty, kdy se
třeba některým postavám nezadaří provézt nějakou akci tak, jak plánovali,
a musejí vymyslet plán B.
Režie Jodie Foster je v tomto ohledu velmi přesná a je skvělé, jak konzistentně
dokázala vyladit hranici mezi seriózními a legračními scénami (což se jí povedlo
velmi dobře kupříkladu už v dramatu Pan
Bobr, v němž Mel Gibson nosí na ruce v rámci psychoterapie
maňáska bobra, a funguje to komediálně i dramaticky). Výborně režíruje zkušené
herce, kromě Clooneyho především Julii Roberts v roli režisérky pořadu,
která se snaží za všech okolností zachovat chladnou hlavu.
Jak hrdinové pátrají po pravdě a po těch ztracených milionech, tak
pochopitelně odhalují jisté špinavosti, od nichž se posléze odvíjí pointa filmu.
Ta v podstatě spočívá v jednoduchém sdělení, že ne všem velkým
korporacím se dá věřit, protože v jejich čele mohou sedět šmejdi. Je to
vyznění poněkud banální a je i banálně řečeno, což jde bohužel ruku v ruce
s posledními zhruba deseti minutami filmu, v nichž začne náhoda a
štěstí přát hrdinům až příliš, což snímku ubere na přesvědčivosti. To je ale asi
jediná podstatná výtka, která dobrý dojem z předchozího dění narušuje jen
mírně.
Rozhodně taky doporučuji tento film. Na svém blogu movies o něm mám taky recenzi, i když ne tak obsáhlou :)
OdpovědětVymazat