Americká krimikomedie Správní chlapi
se odehrává v Los Angeles v roce 1977 a jejími hrdiny jsou nájemný
ranař Jackson (Russell Crowe), který si nechává platit za mlácení lidí na
objednávku, a ne moc schopný soukromý detektiv Holland (Ryan Gosling), jemuž
Jackson nedávno v rámci něčí zakázky zlomil ruku. Ty dva dá dohromady
případ, v němž pátrají po údajně nezvěstné (ve skutečnosti mrtvé) vnučce nějaké
senilní babičky. Vtip je v tom, že tento případ postupně rozroste do
obrovského kolotoče vražd, mafie, podplácení na nejvyšších postech a
pornografického podsvětí.
Zdroj fotek: freeman-ent.cz |
Takže jde o mládeži nepřístupný snímek bohatý na násilí, krev, vulgarity a
nahotinky, který je ohromně svižný, dynamický, poutavý a neskutečně zábavný, a
to zejména proto, že ho natočil a napsal Shane Black, známý jako režisér nebo
scenárista (nebo obojí) filmů Poslední
skaut (z něhož si vypůjčil cit pro timing legračních hlášek), Smrtonosná zbraň (z níž si vypůjčil „buddy“
humor), Poslední akční hrdina (z nějž
si vypůjčil ujetost a postmoderní pop-kulturní reference) či Iron Man 3 (z něhož si vypůjčil smysl
pro moderní akci).
Druhým zásadním prvkem stojícím za kvalitním komediálním zážitkem je
herecké obsazení v čele s Crowem a Goslingem, přičemž zejména ze
řetězu utržený Gosling je díky energickému nasazení místy opravdu boží a k popukání,
zatímco Croweův Jackson je spíš zasmušilý kliďas, který by klidně mohl mít
minulost nějakého tajného agenta, kterého vyhodili kvůli zpackané misi, a on
pak dělal deset let poněkud vyhořelého barového vyhazovače.
Interakce mezi těmi dvěma každopádně funguje bezchybně, kdy oba herci jsou
jak vhodně obsazení, tak i dobře hrají a mají i kvalitně napsané postavy –
víceméně jde o anti-hrdiny, kteří se rozhodně nechovají podle jakéhokoli mravního
kodexu, lžou a podvádějí, ale přitom jim divák fandí, protože se v jejich společnosti
ohromně baví.
Celkově Správní chlapi působí,
jako byste vzali Smrtonosnou zbraň a
natočili ji jako současnou retro neo-noir detektivku, která se snaží být za
každou cenu co nejvíc cool a vychází jí to. Znesnadňováním v orientaci
v primitivní, a přesto spletité zápletce, film připomíná snímky Guye
Ritchieho, svou ambicí o něco snaživě stylového a zahleděností do sebe sama zas
filmy Martina McDonagha, nejvíc však dává vzpomenout na starší filmy Shanea
Blacka.
Od vynikající práce s kamerou přes svícení a hudební doprovod až po
dobovou výpravu a kostýmy jsou Správní
chlapi technicky dokonale ošetřeni. Vyvolávají dojem staré dobré
kinematografie ze staré školy a toho, jak se filmy točily dřív, leč v moderním
kabátě, který jim sluší. Navíc ještě stíhají hýřit vtipem, kdy dolují humor (většinou
černý) i z elementů, z nichž humor obvykle dolován nebývá – třeba z toho,
jak zvláštně se ve filmu chovají dětské postavy. Hollandova třináctiletá (!)
dcera mu dělá společnost na večírku porno producenta a přitom mu vyčítá,
že zabíjí lidi a lže. Jiná dospívající dívka zas třeba okřikuje dospělé, že berou
jméno Boží nadarmo.
Pochopitelně ne každému zvolená stylizace a způsob humoru sedne. Dobrým
ukazatelem v tomto směru může být, jestli se vám líbil třeba Poslední skaut. Jinak někomu se může
film během sledování po čase i přejíst, protože přeci jen má ke dvěma hodinám a
vyjma příběhové gradace na sebe vrší jen variace na ty samé scény a motivy, ale
to je také tak jediná podstatná výtka. V tomto případě bych si nechal
líbit i pokračování.
Žádné komentáře:
Okomentovat