Na japonský animovaný film člověk v našich kinech narazí opravdu
vzácně, byť anime má i u nás velkou fanouškovskou základnu a jde navíc
většinou o snímky poměrně zdařilé, mnohdy až skvělé. Tenhle má na svědomí
Mamoru Hosoda, tvůrce animovaného remaku romantického sci-fi O dívce, která proskočila časem,
jenž je jeho zatím nejznámějším filmem. Oproti němu je Kluk ve světě příšer příběhově srozumitelnější a přímočařejší a
hlavně se pohybuje v jiném žánru, a sice v žánru fantasy.
Stránky
▼
29. 4. 2016
26. 4. 2016
Bella a Sebastian: Dobrodružství pokračuje (Belle et Sébastien, l´aventure continue) – Recenze – 60%
Pokračování tři roky starého francouzského dobrodružného rodinného filmu Bella a Sebastian si zachovalo
herecké obsazení i oba scenáristy, akorát režie se tentokrát ujal kanadský
režisér Christian Duguay (Hon na šakala).
Jednička byla moc příjemná, nenáročná, působící jako hrané filmové klasiky pro
celou rodinu z minulých desetiletí, byly v ní hezké záběry přírody
podmalované skvělým hudebním doprovodem a sympatický pes doprovázející dětského
hlavního hrdinu. Milé a kupodivu i celkem seriózně pojaté překvapení, jež se
sice neubránilo jisté dějové předvídatelnosti, ale aspoň nesklouzávalo k laciné
infantilitě.
25. 4. 2016
Ani ve snu! – Recenze – 20%
Český film Ani ve snu! (v
koprodukci se Slovenskem a Bulharskem) producenta a režiséra Petra Oukropce (Modrý tygr) by chtěl být snímkem o
mladých a pro mladé a vypráví tudíž o několika teenagerech, kteří v Praze
na Žižkově skáčou „urban parkour“, tj. že skáčou přes různé zídky a zábradlí,
přeskakují z budovy na budovu, šplhají po okapech a hromosvodech a dělají
přitom přemety a salta. Jde o autorský, nekomerční, spíš festivalový film
(premiéru měl v Berlíně), který byl zřejmě velmi laciný, a také lacině
vypadá – skoro celý se odehrává v okolí jednoho paneláku, nejsou v něm
pochopitelně žádné akční nebo opulentní davové scény a řada herců v něm vystupujících
jsou neherci (často jde o členy reálně existujících parkourových skupin).
19. 4. 2016
Hardcore Henry – Recenze – 80%
„Hardcore Henry dostal v USA
označení R pro nepřetržité krvavé násilí, vulgární slovník, sexuální obsah a
nahotu.“
To by k ději asi stačilo.
17. 4. 2016
Carol – Recenze – 40%
Milostné drama Carol, natočené podle
stejnojmenného románu spisovatelky Patricie Highsmith (který původně vydala v roce
1952 pod pseudonymem a s názvem Cena
soli), vypráví o osudovém vztahu dvou žen, které se do sebe zamilují na
první pohled, nicméně jelikož z pohledu společnosti v Americe 50. let
je takový svazek nepřípustný, musejí svou vášeň skrývat a tajně se scházet jen ve
vší opatrnosti. Film byl nominován na pět Zlatých Globů a šest Oscarů, leč
žádný se mu nepodařilo proměnit.
16. 4. 2016
Lovec: Zimní válka (The Hunsman: Winter´s War) – Recenze – 50%
Chtělo by se říct, že dobrodružné pohádkové fantasy Lovec: Zimní válka volně navazuje na čtyři roky starý snímek Sněhurka a lovec (kde Sněhurku hrála
Kristen Stewart), ale není to tak jednoduché. Tenhle film, vyprávějící příběh
oné vedlejší postavy lovce (Chris Hemsworth) je totiž částečně pokračováním Sněhurky a lovce a částečně jí dějově
předchází.
12. 4. 2016
Kniha džunglí (The Jungle Book) – Recenze – 80%
Oficiálně je Kniha džunglí
v režii Jona Favreaua (Iron Man,
Kovbojové a vetřelci) adaptací povídky
Rudyarda Kiplinga, inspirovanou Disneyho stejnojmenným animovaným snímkem
z roku 1967. Víceméně jde ale o Disneyho remake onoho animovaného filmu,
pouze s pár změnami, které ho o trochu víc přibližují Kiplingově předloze.
Zároveň jde o něco, co tu už dlouhé roky nebylo – nefalšovaný velkolepý
dobrodružný RODINNÝ film, jenž dělá čest svému žánru a má velkou šanci stát
se dětskou klasikou, která může mít za pár let podobný status, jako má dnes
například Nekonečný příběh nebo E.T. – Mimozemšťan.
Pátá vlna (The 5th Wave) – Recenze – 20%
Pátá vlna se na první pohled tváří jako docela zajímavá americká
sci-fi o mimozemské invazi, dokud vám nedojde, že ve skutečnosti jde o další z mnoha
adaptací nějaké dystopické knižní série pro teenagery, v níž je sci-fi
element pouhou záminkou pro rozehrání romantické linie hlavní hrdinky,
rozervané mezi dvěma chlapci. Navíc jde vlastně jen o první část nějakého
většího příběhu, která jakž takž představí postavy a načrtne základní situaci a
vykopne vás z kina s otevřeným koncem, přičemž jestli vzniknou další
pokračování, se ukáže až podle toho, jestli budou tržby filmu jeho producentům
stačit.
11. 4. 2016
Orel Eddie (Eddie the Eagle) – Recenze – 80%
V režii herce a režiséra Dextera Fletchera (Divoký Bill) a v produkci Matthewa Vaughna (Hvězdný prach, Kick-Ass) vzniklý film Orel
Eddie vypráví na základě skutečných událostí příběh sportovce Michaela „Eddieho“
Edwardse, který už od raného dětství věděl, že je předurčen pro olympiádu, a
stal se díky své vytrvalosti a odhodlání nejlepším britským skokanem na lyžích,
který navíc způsobil na zimní olympiádě v Calgary v roce 1988 poměrně
poprask.
10. 4. 2016
Kolonie (Colonia) – Recenze – 80%
Německé koprodukční drama/thriller Kolonie
je inspirováno skutečnými událostmi, a sice sedmdesátými lety v Chile, kde
za totalitní vlády generála Pinocheta existovala jakási uzavřená náboženská
kolonie, která se tvářila na první pohled neškodně (prostě pánbíčkáři žijící na
jedné hromadě v odlehlé vesnici uprostřed lesů), ale ve skutečnosti byla
táborem hrůzy a utrpení. Její pokorní a bohulibí obyvatelé museli snášet psychologický
i fyzický teror ze strany dozorců a zakladatele kolonie, bývalého nacistického
lékaře, a byli zde zadržováni a mučeni političtí vězni a nepřátelé režimu.
O čemž se nevědělo, dokud se několika málo jedincům nepodařilo s velkou
námahou utéct a rozmáznout pravdu, a i pak to vláda dost dlouho úspěšně tutlala.
8. 4. 2016
Spotlight – Recenze – 100%
Oscar je výroční přehlídka, na níž Hollywood subjektivně oceňuje svoje nejlepší
zaměstnance, takže jsem si zvykl, že ten film, který se mně osobně z výběru
nominovaných v producentské kategorii Nejlepší film líbí nejvíc, obvykle
sošku nezíská. Takže vítězství Spotlightu
mě rozhodně příjemně překvapilo.
Uznávám přitom, že třeba Sázka na nejistotu nebo REVENANT Zmrtvýchvstání (dva druzí největší favorité) jsou progresivnější,
modernější, dravější a skýtají možná i trvalejší divácký zážitek, protože zaprvé
operují v atraktivnějších žánrech a zadruhé jsou atraktivněji zpracovaní
vizuálně – jeden je zběsile rychlý a druhý má zas dech beroucí kameru. K oběma
mám ale nějaké výtky, zatímco u Spotlightu
nemám žádné.
Zdroj fotek: falcon.cz |
6. 4. 2016
Pád Londýna (London Has Fallen) – Recenze – 60%
Americký akční film Pád Londýna
je pokračováním Pádu Bílého domu z
roku 2013 a nese se ve velmi, velmi podobném duchu. Některé drobnosti jsou v něm
lepší, některé horší, ale kolem a kolem je to další nálož přesně toho samého
ještě jednou, takže pokud se vám Pád
Bílého domu líbil a rádi byste nášup, tak se vám bude dost pravděpodobně
líbit i Pád Londýna. A naopak.
Ulice Cloverfield 10 (10 Cloverfield Lane) – Recenze – 50%
Tvůrcům filmu Ulice Cloverfield 10
se celkem podařilo přesvědčit řadu potenciálních diváků, že jejich snímek má
z hlediska příběhu něco společného se snímkem Monstrum z roku 2008 (v originále Cloverfield). Viz například trailer, v němž se nejprve objeví
jméno J. J. Abramse (který Monstrum
produkoval), pak nápis „Cloverfield“
a posléze i zbytek názvu filmu. Má i podobnou propagaci – dělaly se s ním
celkem tajnosti, o jeho natáčení se do nedávné doby vůbec netušilo, a sice se
ví, že jeho hrdinové v něm čelí jakési hrozbě, nicméně se neví, v čem
ta hrozba přesně spočívá, s výjimkou jednoho MEGA-SPOILEROIDNÍHO OFICIÁLNÍHO PLAKÁTU K FILMU, který jeho pointu vyzrazuje dost natvrdo a
necitlivě, tudíž na ten odkaz neklikejte, pokud ji nechcete znát (pro zvědavce ZDE).
Realita je však taková, že s filmem Monstrum nemá Ulice
Cloverfield 10 společného nic a zdá se, že je to skutečně jen shoda
okolností, že J. J. Abrams produkuje něco se slovem Cloverfield v názvu. Sám jakoukoli spojitost popírá a
vyjadřuje se k tomu takto: „To
bychom tenhle film nazvali Cloverfield 2. Tohle je úplně jiný žánr a úplně jiný
film“.
3. 4. 2016
Moje tlustá řecká svatba 2 (My Big Fat Greek Wedding) – Recenze – 30%
Americko-kanadská romantická komedie Moje
tlustá řecká svatba z roku 2002 se stala jedním z nejúspěšnějších nezávislých
filmů a je nejvýdělečnější romantickou komedií vůbec. Dokonce získala nominaci
na Oscara za nejlepší scénář, jehož autorka Nia Vardalos se jej snažila
prosadit několik let, dokud ji neobjevili Rita Wilson s Tomem Hanksem,
kteří snímek posléze produkovali. Nia ve filmu ztvárnila i hlavní roli a vůbec
do něj otiskla hodně z vlastní zkušenosti i ze sebe samotné, což přispělo
k jeho obecné popularitě a k tomu, že se v paměti mnoha lidí otisknul
jako svěží, milá, upřímná a vtipná feel-good komedie s příjemnou
romantikou, sympatickými hlavními hrdiny a legračními vedlejšími postavičkami. Akorát
český název se moc nevyvedl (tlustá svatba, protože fat = tlustá, jasné).
2. 4. 2016
Nikdy nejsme sami – Recenze – 70%
Cesta ven režiséra a scenáristy Petra Václava posbírala
celkem sedm Českých lvů a čtyři Ceny české filmové kritiky, přičemž v obou
případech nechyběla cena za nejlepší film ani za nejlepší režii. Jeho nový
snímek Nikdy nejsme sami již oslavil úspěch
na letošním filmovém festivalu v Berlíně, kde získal cenu pro nejlepší film ze
sekce Fórum, a zdá se, že se bude po vzoru svého předchůdce v příštím roce
hojně objevovat i v nominacích na tuzemské ceny. Z hlediska režie a
hereckých výkonů je totiž nebývale skvělý a jeho největší slabinou je, stejně
jako u Cesty ven, jeho scénář (resp.
děj, motivace a chování postav). Petr Václav v něm opět otevírá silná
sociální, psychologická a společenská témata, přičemž do hlavních rolí obsadil
Karla Rodena a Lenku Vlasákovou, kteří si spolu zahráli už v jeho filmu Paralelní světy z roku 2001.
1. 4. 2016
Pat a Mat ve filmu – Recenze – 60%
Nešikovné kutily Pata a Mata snad ani není potřeba představovat. Populární loutkově
animovaný večerníček A je to! vznikal
od roku 1976 a v televizi se dočkal mnoha repríz, přitom ale stále
vznikají nové díly (od roku 2009 pod názvem Pat
a Mat na venkově). Ke čtyřicetiletému výročí seriálu se nyní Pat a Mat dostali
i do kin, s filmem, který ale zklame každého, kdo by čekal něco víc, než co mu
může nabídnout samotný seriál.