Dospělí – nenechte se odradit hned na začátku. Animovaný film studia Disney
s názvem Zootropolis: Město zvířat
se příznačně odehrává ve velkoměstě obývaném výhradně zvířaty. Ta jsou
civilizovaná, chodí oblečená, používají dopravní prostředky, bydlí v domech,
mají zaměstnání a žijí spolu ve vzájemné harmonii (např. starosta je lev a jeho
zástupkyně je ovečka). Hlavní hrdinkou je ambiciózní králice (resp. ramlice)
Judy Hopkavá z vesnické farmářské rodiny, která sní o tom, že bude jednou
policistkou v hlavním městě. Svého cíle dosáhne, leč zjistí, že jako malý
králíček v policejním sboru plném medvědů, buvolů a nosorožců to nebude
mít jednoduché.
Ono to zní prostě jako další řadový animák, zaměnitelný v tom množství
animáků, které se dostanou k nám do kin, včetně těch z Německa, Brazílie,
Filipín či Indonésie (je zjevně levné je nakupovat do distribuce a rodičům je
evidentně jedno, na co své děti pošlou, hlavně když to je barevné a hýbá se to).
V případě Zootropolis se však
vyplatí zbystřit, protože jde o snímek výrazně zajímavější, než by mohl kdokoli
očekávat.
Animace je naprosto skvělá a je velmi působivé, jak jsou všechna zvířata ztvárněna
až detailně věrně. Ačkoli jsou dost stylizovaná (chůze po dvou, mluvení,
výrazná mimika a gestikulace), tak si zachovala ledacos ze svých zvířecích
fyziognomických a pudových vlastností (krčení čumáku, polohování uší…), které
animátoři velmi trefně odpozorovali u reálných zvířat. Díky tomu ani v těch
lidských šatech pořád nevypadají moc jako lidé nebo jako zvířecí mutanti,
naopak působí velmi přirozeně. S tím souvisí i ten fakt, že onen svět zvířaty
obývaného města je značně precizně promyšlený a soběstačný – Zootropolis obsahuje
několik specifických čtvrtí (Tundrov, Sahara, malinkatá městská část pro
hlodavce…) a každé zvíře v něm zastává svou funkci (i když lenochodi na
úřadě jsou trochu laciný vtip a kdo je viděl v traileru, pro toho se ta
pasáž stane nesnesitelnou). Co všichni vlastně obvykle jedí a co asi dělá hmyz sice
není úplně vyřešené, ale nedá se říct, že by to nutně vadilo.
V podstatě už jenom tohle všechno by stačilo k tomu, aby Zootropolis byl zajímavě vymyšlený a
umně vytvořený roztomilý animovaný film, na který by bylo zábavné se dívat.
Navíc jde o zábavu vcelku inteligentní, založenou na nápaditosti tvůrců (černý
trh se zmrzlinou), na různých paralelách mezi lidmi a zvířaty a na chytrém slovním
humoru (český dabing se naštěstí velmi povedl), tudíž nějakého groteskového
padání a mlácení se do hlav je tu opravdu jen sporadicky.
To hlavní však přichází s příběhem a s jeho vyzněním. Děj se točí
okolo toho, že se v Zootropolis ztrácí zvířata (pravděpodobně série únosů)
a policistka Judy se dostane případu na stopu, k jeho vyřešení jí však
musí z donucení pomoci mazaný zlodějíček, lišák Nick. V podstatě jde
tedy o policejní buddy komedii s kriminální zápletkou, která postupem času
přeroste do něčeho většího – ve městě začnou z nějakého důvodu divočet
dravci a stávat se nebezpečnými pro ostatní obyvatele, a protože možným vysvětlením
je jejich postupná degenerace zpět k divokým kořenům, začne docházet k jejich
segregaci a vyhazování ze zaměstnání. Kromě obvyklých ponaučení ve smyslu „rodina
je fajn“ a „každý má právo být kým chce“ tak snímek nabízí i o dost hlubší
myšlenky související s kritikou rasové diskriminace, předsudků a vytváření
stereotypů ve společnosti. Na animovaný film od Disneyho je to dost překvapivé
téma, zvlášť když je v něm zastoupeno v takové míře (skoro celá
poslední třetina filmu).
Není třeba si dělat iluze, že by děti pochytili všechen tento interpretační
přesah a jeho aktuálnost, těm půjde hlavně o to, že zvířátka jsou roztomilá a
hezky animovaná, užijí si příběh a vystačí si s poselstvím, že by se
neměly dělat ukvapené závěry, a že je špatné házet předem všechny do jednoho
pytle. Jde ale o silně působivou nadstavbu pro dospělé, kteří si kromě toho přijdou
na své i prostřednictvím řady narážek na současné technologie a popkulturních
odkazů (mobilní aplikace, parodie na Kmotra).
Upřímně řečeno, jít do kina na animovanou taškařici a odcházet s pocitem,
že se člověk nejen pobavil a užil si kvalitní a chytrý film, ale dočkal se i metaforického
podobenství o stavu současné multikulturální společnosti, je docela zážitek. Některé
zahraniční ohlasy dokonce mluví o Zootropolis
jako o nejlepší Disneyovce vůbec, což je dost sporné. Ale tvrdit, že jde o
jednu z nejlepších, už možné jistě je.
Lyšák?
OdpovědětVymazatNo vidíte to. Díky.
Vymazat