Smrtelné historky kupodivu nejsou pokračováním argentinských Divokých historek, leč českým trikovým povídkovým filmem (chtělo by
se říct animovaným či loutkovým, ale ve skutečnosti snímek kombinuje různé
styly animace s hraným filmem). Pozůstávají ze tří delších povídek a ze
tří kraťoučkých (každá tak na minutu), jejichž autorem je animátor FAMU Jan
Bubeníček, který je všechny režíroval, napsal a spoluvytvářel.
Ty povídky jsou velmi různorodé svým zpracováním i kvalitativně a vyjma
motivu smrti spolu vlastně nemají obsahově, žánrově ani tematicky nic společného.
Spíš by se tedy hodilo nehledět na film jako na celek a místo toho ohodnotit
každou povídku zvlášť, což se ale nedělá, tak alespoň je lze zvlášť rozebrat.
Trojice mini-příběhů Na draka I, II a III
je zpracovaná standardní 3D animací a jde v ní o to, že jakýsi rytíř se
snaží zabít draka a pokaždé mu to nějak groteskně nevyjde. Relativně ok, nic
proti ničemu.
V povídce Dědek Kaktusák (tento
název uvádějí oficiální materiály k filmu, ačkoli ve filmu samotném se
jmenuje Antonio Cacto) zdědí hlavní
hrdina (Jan Budař) byt po dědečkovi a všechny věci v něm, včetně
starého kaktusu. Zjistí, že v bytě je myš, tak na ni políčí past. Chytí
ji, ale ukáže se, že to není myš, nýbrž starý mexický trpasličí dědek, který má
zařízený útulný byt uvnitř toho kaktusu (načež následuje roztomilá dokumentární
vsuvka o původu kaktusových trpaslíků v Mexiku). Dědek mu pak začne
komplikovat život. Na pár vteřin se tu zjeví Pavel Landovský ve své poslední
filmové roli onoho zesnulého dědečka.
Povídka je černobílá a hraná a jediné, co je na ní animované, je ten skřehotající
tvrdohlavý trpaslík, který vznikl motion-capture animací. Takže zjednodušeně
řečeno – Jan Budař tu postavu zahrál ve speciálním obleku se senzory na těle a
na obličeji a jeho pohyby a mimika pak byla propůjčena počítačově generové
postavičce. Vypadá to hezky a na české poměry i dost revolučně, ačkoli jde
již o několik let používanou technologii. Je to celkem zábavné, rozverné a Jan
Budař dobře hraje.
Druhá povídka pojmenovaná Maják je
tajemně mystická, a to tak, že mi vůbec nedošlo, o čem že měla být. Podle
synopse distributora v ní jakýsi miniaturní profesor žije v džungli ve
své laboratoři a bojuje proti zabíjení krav, což v reálu vypadá tak, že
ten profesor je obživlá lampička zabalená v ponožce, co si přes počítač
povídá s nějakým jiným profesorem (který vypadá stejně), občas se mu mysteriózně
zjeví nějaký pes a pak to skončí smrtí v bahně a uklováním slepicemi.
A ty krávy tam jsou taky teda.
Na novinářské projekci nám tuhle povídku pouštěli nehotovou, takže některé
scény nebyly vyrendrované, některým objektům chyběly textury, sem tam v obraze
probliknul nějaký popisek ze storyboardu a ten pes měl kolem sebe zelené
plátno, ale pochybuju, že by se pro mě něco změnilo, kdybych viděl hotovou
verzi. Výsledek je každopádně vytvořený 3D animací v kombinaci se zespodu
voděnou loutkou a s fotografiemi reálných prostředí na pozadí. A s reálným
živým psem, který tam měl pravděpodobně nějakou symbolickou funkci.
Třetí příběh s názvem Velkej
chlap pojednává o dvojici přihlouplých gangsterů – zabijáků, kteří mají na
příkaz svého bosse zabít nějakého jiného zabijáka přezdívaného Velkej chlap,
ale nevědí, jak vypadá, a celou povídku stráví v autě na cestě za ním,
aniž by tušili, kam mají jet. Jejich dialogy mají ze začátku mírně
tarantinovský nádech, než se ukáže, že děj (resp. scénář) je opravdu hodně
uhozený a nedomyšlený, nakousává různé motivy a už se jim pak dál nevěnuje a
kulminuje opravdu hodně bizarní pointou. Tahle povídka je každopádně jako
jediná celá barevná a splétá techniku zespodu voděných loutek se zadní
projekcí. A je to taková podivná směs Quentina Tarantina, Tima Burtona, bratrů
Coenových a Davida Lynche.
Spíš než kompaktní povídkový film připomínají Smrtelné historky pásmo trikových krátkých filmů, shodou okolností
všech od jednoho tvůrce, a ještě k tomu místy působí jako experimentální
nácvik různých, v českém filmu málo používaných animačních a trikových
technik (ne až tolik jako studentský film, na to jsou až moc profesionálně
udělané, ale zas si autoři uvědomují, že nemohou a ani nechtěli soupeřit se
zahraniční animovanou tvorbou). Doporučit je lze spíš jako pozoruhodný studijní
materiál než jako kvalitní filmový zážitek, nehledě na to, že děti by bylo asi
lepší nechat doma. Oficiálně jsou sice Smrtelné
historky přístupné (nevhodné do dvanácti let), nicméně troufnu si tvrdit,
že děti moc bavit nebudou, protože jsou hodně odlišné od toho, co znají, jsou
hodně „dospělácké“, druhá povídka je navíc interpretačně dost složitá a ta
třetí zas překvapivě vulgární.
Žádné komentáře:
Okomentovat