Sci-fi Série Divergence: Aliance
je pokračováním loňské Rezistence,
která přímo navazovala na předloňskou Divergenci.
Navíc, jak tomu již tradičně u populárních adaptací knižních sérií bývá, jde
opět o pouhou první polovinu závěrečného dílu, který byl rozdělen na dvě části,
protože peníze. Znovu tedy platí, že kdo ony předchozí dva filmy neviděl, může
tento sequel směle ignorovat, protože nebude nic chápat, a neexistuje sebemenší
šance, že by se dokázal v tom množství jmen, pojmů, vztahů mezi postavami
a složitých pravidlech fiktivního světa dystopické společnosti, v níž se
příběh odehrává, jen tak zorientovat.
Po pádu prezidentky Jeanine se v izolovaném a od frakcí osvobozeném Chicagu
budoucnosti ujímá vlády velitelka odboje Evelyn (Naomi Watts), jejíž nově
osvojené praktiky se však znelíbí členům bývalé frakce Mírumilovných, a vše
směřuje k občanské válce (nebo tak něco). Hlavní hrdinka Tris (Shailene
Woodley) se ilegálně vydává se svým přítelem (Theo James), svým bratrem (Ansel
Elgort) a několika dalšími kamarády (sarkastické poznámky trousící Miles
Teller) na výpravu za zeď, kde za kusem post-apokalyptické pouště nachází společenství
lidí pracujících pro jakýsi Úřad, zodpovědný za chicagský experiment.
Pozoruhodné je, že tento film zcela opouští některé zásadní motivy z předchozích
filmů. Přestává hrát roli, z jaké je kdo kasty, již nezáleží na tom,
jestli je někdo divergentní (naopak tentokrát přibývá dělení lidí na „čisté“ a „poškozené“
a hlavní atrakce předchozích dílů spočívající v nápaditých snových akčních
sekvencích je úplně absentující. Hrdinové zpočátku opouštějí prostředí, v němž
se série doposud odehrávala, a většina filmu se odehrává v prostředí zcela
novém, jenž musí být pochopitelně obšírně představeno, přičemž je nutné
vysvětlit všechny jeho zákonitosti a pravidla (k čemuž slouží hlavně nová postava
ředitele Ústavu hraná Jeffem Danielsem).
Máme tu novou vojenskou jednotku s červenými gatěmi, která krade děti
z radioaktivních slumů, nové bojové technologie, virtuální cestovku a
další novinky, které ale tvoří jen vizuálně atraktivní digitální pozlátko a
nijak zvlášť neslouží příběhu, který je plochý, prázdný, hloupý a uměle
natahovaný až hanba. Ve dvouhodinovém snímku je pouze asi patnáct minut akčních
scén a jeho většina pozůstává z brutálně dlouhých monologů a rozhovorů
mezi postavami (hlavně mezi Tris a ředitelem Ústavu) a vlastně se za celou dobu
nestane nic zásadního, co by děj jakkoli ovlivnilo, vyjma několika odhalení v oblasti
genetického inženýrství, která však působí jako vycucaná z prstu.
Hlavní zápletka se tudíž točí kolem toho, že ředitel vysvětluje Tris své
záměry a ukazuje jí, jak se věci ve skutečnosti mají, přičemž jí ale možná neříká
tak úplně pravdu. Ostatní během toho odhalují, že ředitel skrývá cosi shnilého,
a vrcholí to nepříliš vzrušivým finále, kdy je Chicago postupně zamořováno
jakýmsi plynem, který maže paměť, a hrdinové se zoufale snaží dostat k nějakému
tlačítku, jímž se přísun plynu vypne. Pak je happy end a vlastně z toho ani
není poznat, že by mělo jít o závěr poloviny něčeho.
Hlavní problém ale je, že se za celou dobu opravdu nestane nic ani trochu
zajímavého, napínavého, vtipného nebo zábavného. Režisér Robert Schwentke režíruje
na autopilota, herci nepředvádějí nic mimořádného, dialogy vám vykecají díru do
hlavy, ale to je tak všechno, a profesionální technické zpracování to
zachraňuje jen částečně. Děj je hrozný, což nemusí být nutně výhradně chyba
knižní předlohy, protože s ní má film údajně společných jen pár základních
prvků. Pravděpodobně bude na vině jak námět předlohy, tak demence
čtveřice scenáristů.
Graficky by se náplň filmu dala znázornit například takto:
Na druhou stranu je celkem prima, že proti předchozím dílům výrazně ubylo primitivní
romantiky a traumat hlavní hrdinky, která by film ještě mnohem víc zpomalovala.
Série Divergence: Aliance zároveň tentokrát
není vyloženě nepříjemně tupá nebo urážející, ale pořád je neskutečně mdlá a o
ničem a vlastně neexistuje žádný důvod, proč jí vůbec věnovat pozornost (pokud
tedy nejste zaryté fanynky či fanouškové, pro které je návštěva kina
povinností). Zkrátka je vystavěna na tak nezajímavém a nefungujícím námětu, že
už vlastně nezáleží na tom, jak moc dobré jsou její jednotlivé aspekty. Je to
taková nastavovaná kaše umocněná na druhou. Což je ostatně problém celé této
série.
Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.
OdpovědětVymazatPardon za smazání komentáře, ale obsahoval mega-spoiler.
Vymazat