Uprostřed mimořádně parného léta se z města přestěhují na zapadlou
českou vesnici Eliška (Anna Geislerová) se svou dcerou a začnou zde bydlet ve
zchátralém domě, kde vyrůstal Eliščin manžel. Seznámí se s místními obyvateli
a s podivnou starostovou ženou (Daniela Kolářová), která neustále mluví o jakési
tajemné nadpřirozené bytosti, jenž zabíjí děti, a která kdysi zabila i její
vlastní dítě. Také je ale možné, že paní starostová je blázen, a že své dítě
před lety v afektu sama zaškrtila, a vinu od té doby hází na smyšlené strašidlo.
Co když ale Polednice přeci jen existuje? A přijde si pro Eliščinu dcerku?
Zdroj fotek: falcon.cz |
Mladé filmařské a producentské duo Matěj Chlupáček a Michal Samir (Bez doteku, Hany) se tentokrát pustilo do snímku inspirovaného stejnojmennou
básní Karla Jaromíra Erbena. První z nich film produkoval, druhý k němu
napsal scénář a do party přibrali ještě celovečerně debutujícího, teprve
šestadvacetiletého režiséra Jiřího Sádka. Jejich přiznaná snaha natočit
čistokrevný horor však skončila na půli cesty mezi relativně standardním psychologickým
dramatem a něčím strašidelnějším se znepokojivými prvky, co však nevybočuje
ničím mimořádným ani v kontextu české hororové tvorby nedávné doby (Ghoul, Nenasytná Tiffany), natožpak v rámci zahraniční konkurence.
Zjevná inspirace americkými horory se promítá do strašidelných úvodních
titulků, v nichž kdosi čmárá na papír děsivé malůvky titulního přízraku, a
tento žánr připomíná i zhruba trojice výrazně zdařilých lekaček (takových těch
laciných, kdy spíš než toho, co vidíte na plátně, se leknete strašlivě
hlasitého doprovodného zvuku). Kdyby jich ale nebylo, tak by snad jen málokoho
napadlo Polednici kategorizovat jako
horor. Což není tak úplně výtka, protože proč by přeci tvůrci nemohli natočit
zajímavé mysteriózní psychologické drama. Potíž je v tom, že ani tahle
rovina se nijak zvlášť nepovedla.
Co funguje a tím pádem i drží Polednici
nad vodou, je herecký výkon představitelky hlavní role Anny Geislerové (a místy
docela slušně hraje i její filmová dcera Karolína Lipowská), audiovizuální
složka (zlověstný soundtrack, bzučení hmyzu, do zlatých barev laděný obraz
podtrhující rozpálené slunce a neskutečný hic) a sem tam i správně hutná
atmosféra. Co ale naplat, když ani Annin herecký výkon nezakryje ten fakt, že
její postava není moc dobře napsaná, a když ona atmosféra pravidelně mizí téměř
pokaždé, když se na scéně objeví jakákoli vedlejší postava vyjma skvostně
stylizované Daniely Kolářové.
Aby natáhli dvoustránkovou básničku na devadesát minut, přidali tvůrci do
filmu řadu motivů, s nimiž bohužel nepracují příliš dobře. Už od začátku
se jeví nepochopitelně zoufalá a nesmyslně pořád do kola omílaná snaha
hlavní hrdinky utajit před svou dcerou pravdu o tom, co se stalo s jejím
tatínkem, což snad musí každý divák okamžitě uhádnout, nebo to alespoň dlouho předem
tušit. Neustálé opakování čtení jedné a té samé pohádky před spaním také
zbytečně odvádí pozornost. K ničemu zajímavému nevede ani vedlejší
zápletka, v níž se jeden z vesnických buranů snaží pohlednou Elišku neúspěšně
a poněkud křečovitě a okatě balit. Neustále se naznačuje, že dojde k něčemu
velkému, ale ono k ničemu velkému nedojde a vývoj postav mezitím
stagnuje – když v druhé polovině začne Eliška blouznit, magořit, zatloukat
okenice a umývat nádobí pískem, tak to nepůsobí věrohodně, neb k tomuto
přerodu dojde víceméně ze scény na scénu.
Na pár místech je na Polednici
vidět, že ji natočili schopní a talentovaní lidé, mnoho jejích dalších aspektů
však trpí tím, čím české filmy trpí nejčastěji – nedostatečnou dramaturgií a scénářem (potažmo dějem), který má k dokonalosti daleko. Pochopitelně nečekejte
žádné hektolitry krve nebo digitální démony, Polednice je opravdu spíš komorního a umělečtějšího charakteru a
překvapivě má i slušné ambice a stojí za podívání, leč uchopená není nikterak
pevně, což se pak odráží na její žánrové neujasněnosti a příběhové rozbředlosti.
Žádné komentáře:
Okomentovat