Eva Nová (Emília Vášáryová) je bývalá herečka, co utopila svou kariéru i
osobní život v alkoholu a nyní se již potřetí vrací z protialkoholní léčebny,
přesvědčená, že to je naposledy. Zodpovědně abstinuje, snaží se najít si nějakou
práci a především se odhodlaně pokouší napravit zoufale zpřetrhané vztahy se
svou rodinou – se čtyřicetiletým synem Dodem a nemocnou sestrou Mankou, která
se stala Dodovi náhradní matkou od doby, kdy mu byl jeden rok.
Slovenské drama Eva Nová je
takový ten typ filmu, který má nezanedbatelné kvality a vycházejí na něj převážně
pochvalné recenze, ale do kin na něj přijde hrozně málo lidí. Což vlastně v tomto
případě nevadí, protože snímek má mnohem větší šance na různých festivalech a
je natolik univerzální, že bez problémů může najít ohlas i ve světě, což je
výrazně lepší, než mít úspěch pouze na domácí půdě. Ostatně, jeho režisér Marko
Škop si již odnesl Mezinárodní cenu kritiků pro objev roku z filmového festivalu
v Torontu, kde byla Eva Nová
zařazena do programu.
Filmu vévodí skvělý výkon Emílie Vášáryové, která velmi uvěřitelně a
sugestivně ztvárnila ženu, jež je nucena snášet mnoho různých utrpení – její syn
ji nenávidí, její kariéra je v čudu, takže se musí doprošovat u bývalých
kolegů, a když to nevyjde, tak vzít za vděk prací uklízečky nebo skladnice v hypermarketu,
bývalý manžel na ni zcela zanevřel a oženil se s o čtyřicet let
mladší herečkou, a ještě se k tomu všemu nad ní vznáší alkoholový
démon-pokušitel. Emília svou postavu vystihla do detailu, do výrazu tváře
dokázala dostat pozoruhodnou směs odhodlání a rezignace, naděje a skepse,
hlubokého zármutku i snahy nedát na sobě lítost znát a zachovat si svou hrdost.
Mimořádně zdařilé a působivé herectví na úrovni.
Kromě toho herečka propůjčila své hrdince ledacos ze své vlastní identity. Fotografie
a plakáty s mladou Evou jsou autentické materiály z minulosti Emílie
Vášáryové. Třeba ten starý film, v němž kdysi Eva účinkovala, a na který
se v jedné scéně nostalgicky dívá v televizi, je Prípad krásnej nerestnice z roku 1973, kde Emília ztvárnila
hlavní roli.
Druhou nejdůležitější složkou je režie Marko Škopa, který je vlastně na
poli hraných celovečerních filmů debutant, neb doteď natáčel pouze dokumenty, z nichž
Iné svety a Osadné šly i v našich kinech. V nich se zabýval národnostní,
náboženskou i sociální situací na slovenském venkově, ať už se zaměřením na
nějakou konkrétní vesnici či na konkrétní okrajový region. Tento dokumentární
vliv se promítá i do filmu Eva Nová,
v níž kromě psychologického příběhu hlavní hrdinky prosvítají i sociální
aspekty řady postav. Např. Dodo (ve výtečném podání Milana Ondríka) žije se svou
ženou, dětmi i tetou/matkou ve starém oprýskaném domě, potýká se s nedostatkem
financí a nezaměstnaností, jeho manželka pravidelně odjíždí pracovat do
Rakouska…
Režisérova dokumentární zkušenost je vidět i na jiných prvcích, jako je kamera
či absence hudby. Ke slovu se hlásí symbolika, důraz na realismus a
konzistentní budování depresivní atmosféry. Postavy jsou vlastně po 99% filmu
nešťastné a zarmoucené, melancholie vládne celému filmu až do úplného konce a závěr
je pozoruhodně vystavěn tak, že si vlastně nemůžete být jisti, jak se v něm
kdo zachová.
Přirozenost je mírně zkoušena snad jedině ve scéně, kdy si Eva a její
paneláková sousedka navzájem postěžují na své problémy a na zpackané životy a
pak si společně zazpívají za doprovodu z rádia znějícího Karla Gotta
písničku C´est la vie, což v kontextu vyznívá trochu křečovitě. Scéna s představením
v domově důchodců asi měla vyznít trpce, ale vlastně je cynicky vtipná. Řada
motivů se také kvůli častému opakování po čase omrzí, a buď postupně ztrácí na účinnosti,
nebo zbytečně poukazuje na to, co je divákovi dávno jasné.
Eva Nová je realistický film o druhých šancích, o odcizení
a o stáří, na nějž mohou být na Slovensku po právu pyšní, přičemž Emília
Vášáryová je hlavním důvodem, proč jej vidět. Akorát je potřeba mít zrovna chuť
na sledování přes sto minut dlouhé depky.
Žádné komentáře:
Okomentovat