Oproti Marvelu a jejich rozjetému komplexnímu superhrdinskému světu jsou
Warner Bros. se svými adaptacemi komiksů od DC poněkud pozadu a teď se to
jedním filmem rozhodli krapet popohnat. Batman
v Superman: Úsvit spravedlnosti je pokračováním Muže z oceli a zároveň velkým našlápnutím k mohutnějšímu universu
– je v něm představena nová verze Batmana (dost odlišná od jakékoli z předchozích),
na scénu přichází nově Wonder Woman a zjeví se i několik dalších
superhrdinů, byť jen na pár vteřin. Ti všichni se v následujících letech společně
objeví ve dvoudílné Justice League (Liga spravedlnosti, k níž odkazuje
podtitul Úsvit spravedlnosti) a
někteří se dočkají v dohledné době i vlastního filmu.
Zdroj fotek: freeman-ent.cz |
Na řadu přichází i záporák Lex Luthor se svým miliardářským jměním a
ďábelskými plány. Obyvatelé Metropolis se vzpamatovávají z destrukce způsobené
bojem Supermana s generálem Zodem (jehož tělo je stále ve hře) a z hrdiny
se najednou stává předmět kontroverze. Kromě toho musí dojít k Supermanovu
souboji s Batmanem, pak do toho ještě musejí nějak zapadat všichni ostatní
a ještě by to chtělo, aby film nějak seděl pohromadě a aby si z něj něco
odnesl i někdo jiný, než zarytý komiksový fanoušek. A to se ne tak úplně
povedlo.
Zůstalo přitom stejné herecké obsazení, stejný režisér Zack Snyder a stejný
scenárista David S. Goyer jako u Muže z oceli
(akorát Christophera Nolana nahradil na scenáristické pozici Chris Terrio (Argo) a také kameraman je jiný), leč
výsledek je jako neuspokojivý a zamotaný guláš s hromadou ingrediencí, přeplácaný
a přitom nedovařený, udělaný spíš chladně a s vidinou zisku než z lásky
tvůrců k jejich komiksovému idolu. Jako mechanické monstrum s ozubenými kolečky,
z nichž některá dost skřípou a jiná jsou vyloženě navíc. Při naprosté absenci
humoru a zjevné snaze natočit film co nejseriózněji a nejtemněji padla oproti Muži z oceli kosa na kámen, protože
Snyderovi tentokrát scházela opora ve scénáři, který sice není vyloženě strašný,
ale obsahuje desítky záležitostí, které už strašné jsou.
Plán Lexe Luthora je nejen dokonale idiotský (a vychází spíš tak nějak
náhodou, protože se to scenáristům hodilo), ale hlavně z něj není
pochopitelné, proč jej vůbec uskutečňuje (kromě toho, že je pošahaný blázen,
což jako vysvětlení motivace nestačí). Jak je možné, že postavy tak často
reagují na věci, o kterých nemohou vědět? Jaké opodstatnění má existence
dokonale irelevantní vedlejší zápletky, v níž Lois Lane pátrá po původu
nějakého střelného náboje (souvislost s dějem to nemá fakt žádnou), a která
bohužel zabírá dost času?
Obávám se, že ona linie s kulkou se do příběhu dostala výhradně proto,
aby se dodal nějaký smysl tomu, že Lois ve filmu vůbec vystupuje, protože jinak
by byla její postava v podání Amy Adams úplně zbytečná a mohla by se s klidem
vystřihnout, tak takhle se alespoň zaměstná (ze stejného soudku je pasáž v závěru,
kdy ji Superman úplně nesmyslně pošle se potápět pro jistý artefakt). A už je
poněkud otravné, že pokaždé, když se Lois dostane do nebezpečí, tak Superman jí
okamžitě ochotně přispěchá na pomoc, ať už má na práci cokoli jiného (celkem
třikrát v tomto filmu). Docela zábavná je myšlenka, že když si chcete
promluvit se Supermanem, tak stačí unést Lois a shodit ji ze střechy mrakodrapu,
což Lex Luthor také v jednu chvíli udělá, čímž té pasáži dodá trochu
parodického podtónu.
Víceméně zbytečné neustálé komandování Clarka Kenta ze strany šéfredaktora
Daily Planet je tu zas zařazeno čistě proto, aby dostal nějaký prostor Laurence
Fishburne, který toho šéfredaktora hraje. Zbytečná pro příběh je vlastně i ta Wonder Woman,
která ve filmu vystupuje nejprve v civilu a s kostýmem se k ostatním
přidá až na posledních dvacet minut, přičemž neudělá ani neřekne nic zásadního,
kvůli čemu by tam nutně musela být. Její výskyt ospravedlňuje opravdu jen to,
že tvůrci ji prostě chtěli představit kvůli Justice
League a do jejího vlastního filmu to nevydrželi, tak ji rovnou propojili s Batmanem
a se Supermanem, ale to napojení neprošlo úplně hladce.
Kdo se těší na přehršel velkolepé akce, bude nutně zklamán, protože většina
filmu je hrozně ukecaná. Neustále se omílá téma zodpovědnosti hrdinů za jejich
činy, zpochybňuje se hrdinství jako takové, postavy se utápí v traumatech (Batman
má časté noční můry a Supermanovi se zjevuje jeho mrtvý adoptivní otec), polemizuje
se o stavu lidstva a světa a pořád se jen mluví a mluví, nijak zvlášť
zajímavě nebo inteligentně, bez jakékoli akce, určitě déle než sto minut filmu.
Civilně akční začátek, souboj Supermana s Batmanem, jedna honička a jedna
scéna s výbuchem bomby jsou ještě dost slušné, ale třeba závěrečná bitka
je v podstatě jen digitální elektrizující mišmaš, na němž je nejzábavnější
to, že po negativním ohlasu diváků, že v závěru Muže z oceli zemřelo dost nevinných lidí, se odehrává v oblasti,
o níž je explicitně řečeno, že je vybydlená. A že Batman povětšinou jen
tak uskakuje před výbuchy, protože na nic jiného v podstatě nestačí.
Veškeré akci přitom překvapivě schází „wow efekt“, film je oproti Muži z oceli hůř režírovaný, méně
epický, výrazně méně osudový a funguje o dost hůř i emocionálně a ani vizuál
nemá kdovíjak úžasný, což je u Zacka Snydera vyloženě na pováženou. Hudba Hanse
Zimmera a Junkieho XL (Šílený Max:
Zběsilá cesta) to zachraňuje jen stěží. Dvou a půl hodinová délka je podstatně
znát hlavně v poněkud utahané první polovině, naopak druhá polovina je
místy dost zkratkovitá a působí, jako by v ní sem tam chyběla scéna, takže
vina za leckteré nedostatky v ději by se dala teoreticky hodit na špatný
střih.
A co se týče toho avizovaného konfliktu Supermana s Batmanem, tak je
téměř úsměvné, že zhruba hodinu se budují jejich složité psychologické motivace
k tomu, aby na sebe měli navzájem pifku, ale jejich zhruba dvanáctiminutový souboj je ve výsledku stejně
nakonec vyprovokován manipulátorem Lexem Luthorem, přičemž v něm ještě hraje
velkou roli to, že Superman rozhodně nemá v úmyslu Batmanovi ublížit.
Znesvářené superhrdiny pak dá úplně nepochopitelně dohromady během pár vteřin taková
přihlouplá drobnost, kterou nazvat scenáristickou berličkou by bylo urážkou
všech scenáristických berliček.
Převážně špatný dojem naštěstí vyvažuje řada vskutku vydařených, byť
izolovaných scén (Superman ve vesmíru, scéna v kongresu, nástup Wonder
Woman…) a povětšinou i herecké výkony. Henry Cavill je na Supermana jako dělaný
a jak on, tak i všichni ostatní z Muže
z oceli předvádějí srovnatelné výkony jako před třemi lety. Ben Affleck
si svého Batmana dává hrozně dobře, takže všem pochybovačům, chovajícím v paměti
Daredevila, může naštěstí spadnout
kámen ze srdce. Při pohledu na nevyrovnaného, životem ubíjeného a brutálního
temného rytíře v ocelovém brnění, co dopadeným padouchům vypaluje do nahé
kůže své logo, je v Affleckově podání natolik neobyčejný a zajímavý, že byste
si hned nejraději řekli o nášup. Velmi dobře obsazenou roli představuje i
Gal Gadot jako úderná Wonder Woman, Jeremy Irons zas zvládnul zaujmout coby sluha
Alfred, i když Michaela Cainea nepřekonal. S přehledem nejslabší je Jesse
Eisenberg coby Lex Luthor, který je zaprvé špatně obsazený, neb jako protivník
Supermana s Batmanem zcela postrádá charisma, a zadruhé nepříjemně
přehrává.
Snímek Batman v Superman: Úsvit
spravedlnosti tak bohužel nelze označit nijak jinak než jako nezvládnutý, špatně
sestavený a zklamávající průměr, který funguje zejména jako pomrkávačka na
fanoušky a komiksové znalce, sestávající z elementů, které jsou svým provedením
v některých případech skvělé a v jiných případech hrozné. Za ty
peníze divák spektakulární a drahou podívanou sice dostane, ale moc zábavný
nebo silný a přetrvávající zážitek si z kina neodnese, při násobném zhlédnutí
se bude pravděpodobně i dost nudit (ne-li hned napoprvé). Místy pořád slušný
komiksový nářez, místy balast a celkově zmarněný projekt, který mohl být klidně
za jiných okolností vyloženě boží. A to se mi Muž z oceli líbil moc.
Žádné komentáře:
Okomentovat