O maďarském Saulovu synovi se už
od loňského festivalu v Cannes, kde snímek obdržel Velkou cenu, mluví jako
o nejzásadnějším filmu o holokaustu za několik posledních desetiletí. Jako o
filmovém skvostu, který prostě musíte vidět. Jako o události, kterou mnozí
kritici po celém světě (i ti čeští) v uplynulém roce hodnotili coby nejlepší
a nejsilnější zážitek. Nyní je Saulův syn
nominován i na Oscara v kategorii Nejlepší neanglicky mluvený film a je dost
pravděpodobné, že jej vyhraje.
Hlavní důvody, díky nimž lze snímek obdivovat, jsou dva. Zaprvé jde o velice
výrazné, mimořádně kvalitní, řemeslně precizní (vynikající kamera) a do detailů
promyšlené dílo, které je překvapivě značně konzistentní ve všech ohledech,
ačkoli jde o celovečerní debut režiséra a scenáristy Laszla Nemese, evidentně
nesporně talentovaného a schopného. No a zadruhé je to sice s podivem, ale
dotyčnému se podařilo natočit nesmírně autentický a realistický film z prostředí
koncentráků jinak, než se filmy z prostředí koncentráků obvykle natáčejí,
a sice za použití velmi originální a působivé formy.
Vtip je v tom, že kamera je celou dobu přilepená k hlavnímu hrdinovi, vždy
maximálně 30 centimetrů od jeho zad nebo obličeje. Výborně obsazený a skvěle minimalisticky
hrající Géza Röhrig sleze z plátna jen málokdy, a to v momentech, kdy
nám kamera na krátkou chvíli sem tam dovolí se trochu porozhlédnout. Drtivou
většinu stopáže však hlavní hrdina jakoby „překáží ve výhledu“, kdy nejméně
třetinu plátna zabírá jeho postava, přičemž prostor okolo ní je jednak opticky
zmenšen tím, že film je natočen nikoli v širokoúhlém, nýbrž ve starém formátu 4:3,
a kromě toho je ještě na okrajích záměrně mírně rozostřen.
Divák toho tedy nevidí mnoho, ale to, co vidí, je úchvatné. Film totiž
hodně vypráví obrazem, prostřednictvím dlouhých a složitě komponovaných nepřerušených
záběrů, v nichž toho hlavní hrdina hodně nachodí a málo namluví. Prochází koncentračním
táborem v Osvětimi, prodírá se mezi živými i mezi mrtvými, okolo něj se to
hemží spoluvězni a nacistickými hlídači a je jasné, že muselo dát hroznou práci
dát všechny ty scény, v některých případech řádně komplikované, dohromady.
To množství statistů, naturalisticky ztvárněných scén a olbřímích, dobově
přesných, špinavých a smrdutých lokací přitom padá na úkor tvůrčímu záměru
ukázat je divákovi jen ve velice omezeném výřezu obrazu. Ale má to svůj smysl.
Jednak za tímto svérázným rozhodnutím stojí snaha o vytvoření dokonale
pohlcující atmosféry, ve zprostředkování pocitu, jako by divák byl jen dalším z vězňů
a pořád se pohyboval ve společnosti hlavního hrdiny, neustále v jeho patách.
Druhá možná příčina souvisí s tím, co je hlavní hrdina zač. Je jím maďarský
Žid Saul, jenž je členem tzv. Sonderkommanda, což byli vězni, kteří dočasně pod
dohledem nacistů v táboře pracovali do té doby, než byli sami zabiti a nahrazeni
jinými, přičemž měli v podstatě na starosti přepravu čerstvě dovezených Židů
z vlaků do plynových komor, rychlé prošacování jejich oblečení a následné
naházení mrtvol do pecí spojené s úklidem „sprch“.
Saul i jeho spoluvězni tuto činnost vykonávají naprosto strojově a rutinně (co
nejméně zbytečných pohybů, co nejvíce efektivity) a bez jakéhokoli náznaku emocí,
soucitu, nebo zaváhání. Jde o bezduché skořápky plnící rozkazy, což je to
jediné, co je chrání před jejich vlastní smrtí, ale zároveň vědí, že jsou sami
mrtví, protože dřív nebo později dojde řada i na ně. Způsob, jakým je film vizuálně
natočen, pak odpovídá tomu, jak své okolí vnímá hlavní hrdina, otupený všudypřítomnou
chladnokrevnou brutalitou – vidí jen to nejnutnější kolem sebe, co má zrovna
před sebou, a to ostatní vidět nechce, protože je to příliš odporné, nelidské, příšerné
a traumatizující. Skutečná procházka peklem.
Do této sugestivní noční můry se pak vkládá příběh spočívající v tom,
že Saul mezi mrtvolami v plynové komoře objeví přeživšího dospívajícího
kluka, kterého pak nacisté bez mrknutí oka dorazí. Saul se poněkud iracionálně zapřísáhne
za každou cenu chlapcovo tělo získat z rukou patologa a potají mu
vystrojit důstojný pohřeb, kvůli čemuž se většinu filmu absurdně pokouší sehnat
mezi zajatci v táboře nějakého rabína, přičemž neváhá riskovat život svůj
i životy ostatních. Navzdory názvu filmu i některým oficiálním synopsím je
přitom informace o tom, zda se jedná či nejedná o jeho syna, víceméně mlhavá a záměrně
nejednoznačná. Přípustné jsou obě možnosti a obě vybízejí k zajímavým otázkám,
co asi prostředí koncentračního tábora a dennodenní kontakt s jeho hrůzami
vyváděly s psychikou lidí.
Oproti slavným klasikám v podobě Spielbergova Schindlerova seznamu nebo Pianisty
Romana Polanského se Saulův syn liší
i tím, že se nezdržuje ukazováním toho, jak to vypadalo před válkou a jak tehdy
hlavní hrdina žil, a rovnou vrhá diváka do centra dění, kdy třeba vyděšený a
nervy drásající nářek umírajících v plynové komoře servíruje hned v prvních
minutách, což je sice působivé, ale znemožňuje to cítit k hrdinovi nějakou
citovou vazbu. Od začátku se díváme na prakticky neznámého člověka, o němž se
toho v průběhu filmu příliš nedozvíme, a jeho osud je nám víceméně
ukradený, nehledě na to, že víme, že kvůli jeho vazbě s kamerou přežije
minimálně do konce filmu.
Zachycené události jsou sice děsivé, ale nijak zvlášť šokující a rozhodně
ne explicitně zobrazované – naopak od většiny násilí a zabíjení kamera uhýbá a hodně
toho nechává na divákově představivosti. Saulův
syn není nijak emočně nabitý nebo dojemný, dění na plátně je snímáno spíš efektivně
než efektně, bez doprovodné hudby, stroze a chaoticky, ale zároveň nehrozí, že
by se divák neorientoval. Výsledkem je jakási emocionální vyprázdněnost, otázka
však zní, jestli i to nebyl náhodou režisérův záměr – dovést diváka k tomu,
aby cítil to samé smyslové otupění jako Saul, který nic z toho, co zažije,
nijak neprožívá, patrně proto, že toho již po všech těch útrpných zkušenostech není
schopen.
Saulův syn je pod kůži se zažírajícím uměleckým dramatem pro
silné povahy, které skýtá velmi silný zážitek a navíc je vyprávěno v rámci
žánru filmů o koncentrácích velmi originální formou. Jistě, poněkud vybočující je
např. i přes devět hodin dlouhý dokument Šoa
z roku 1985, jenž se skládá výhradně z výpovědí očitých svědků po
mnoha letech a bez jediného dobového záběru, nebo o dvanáct let mladší italská
mrazivá komedie Život je krásný,
která líčila utrpení Židů ve vyhlazovacích táborech skrze dětskou optiku coby bojovku
či jako hru na vojáky. Tohle je ale zase něco jiného, což je kromě jeho kvality
dalším důvodem, proč toto filmové dílo vidět. Pokud tedy máte shodou okolností
náladu na přes sto minut trvající výlet do Osvětimi…
Žádné komentáře:
Okomentovat