Decibely lásky jsou letním muzikálem plným romantiky a písniček
Michala Davida, který film spoluprodukoval a hraje v něm sám sebe ve
scéně, která se odehrává na jeho koncertu. V podstatě jde o jakési volné
pokračování Discopříběhů, kdy Rudolf
Hrušínský nejml. si zopakoval svou roli po pětadvaceti letech a Rudolf
Hrušínský ml. hraje de facto postavu Ladislava Potměšila – sice se ve filmu
(jenž se opět odehrává v Plzni) jmenují jinak, leč je tu dost náznaků, že
jde o ty samé postavy. („Bydleli jsme s tátou v paneláku na sídlišti.“
„Byl jsem na výchovu syna sám a pak jsme se odcizili.“). Tvůrci sice srovnání s Discopříběhem odmítají, leč přesto lze
na snímek nahlížet přinejmenším jako na multigenerační nostalgické ohlédnutí a příběhovou
nadstavbu pro tehdejší diváky Discopříběhů,
jejich rodiče, jejich děti a vůbec pro všechny, co si občas rádi poslechnou
Michala Davida.
Ačkoli oba muži naleznou v průběhu filmu lásku, tak tentokrát nejsou jedinými
hlavními hrdiny – těmi se zdá být úplně jiná mladá zamilovaná dvojice. Snímek,
který byl zřejmě koncipován jako romantická story tří různých generací, však
nabízí ještě mnohem větší množství postav.
Když to vezmu od podlahy, tak ve filmu jde zhruba o toto (pro zjednodušení
budu filmové postavy nazývat jmény těch, kteří je hrají): Rudolf Hrušínský nejml.
dělá šéfa popelářů na Plzeňském magistrátu a jeho dcera Marika Šoposká je
zaměstnaná v nemocnici, kde pracuje i jeho nejlepší kamarádka Lucka
Vondráčková. S tou se kamarádí modelky a tanečnice Alžběta Bartošová a
Aneta Vrzalová. Alžbětu balí mladý umělec Filip Cíl, který si odpykává u
Rudolfa a jeho kolegy Pavla Horvátha veřejně prospěšné práce. S Anetou zas
chodí Jakub Grafnetr, syn Rudolfova bývalého kamaráda Romana Vojtka, zároveň
ale Jakub pokukuje i po Alžbětě, což se žárlivé Anetě nelíbí. Filipova sestra
Petra Svoboda pracuje v Romanově firmě a Roman ji neúspěšně uhání,
zatímco ona rozjíždí románek s Rudolfem. A Rudolfův táta se v lázních
(nebo kde) seznamuje s Ivou Janžurovou, která je shodou okolností
Alžbětina teta.
Ve skutečnosti je to ale ještě o něco komplikovanější. Např. jsem opomněl
zmínit, že Filip Cíl zachrání Rudolfovi život, když mu zavolá sanitku po
potyčce s Jakubem Grafnetrem, a on ho za to nechá zkoušet na roli v muzikálu
v bytě svého táty, v bývalém pokoji své dcery (po které Filip také
hodí očkem). Opravdu to je tak strašlivě zamotané a komplikované, jak to zní.
Graficky by se to dalo ztvárnit např. takto:
Zoufalá přelidněnost a mimořádná zapeklitost vztahů mezi postavami ale
nejsou ani zdaleka jediným problémem filmu. Tím asi největším zádrhelem je
scénář, resp. neuvěřitelné scenáristické konstrukty sloužící k tomu, aby
se hrdinové mohli osudově potkávat a nějak společně interagovat. Tudíž dojde
např. k tomu, že Rudolf Hrušínský ml. se domluví s Janžurovou, že ji
odveze na Moravu na nějaký pohřeb. Ta z nějakého důvodu přesvědčí svou
neteř Alžbětu, aby jela taky. Nezávisle na tom pozve Rudolf z ještě mnohem
ujetějšího důvodu na cestu i Filipa (kterého namátkově zná jenom díky tomu, že má
v jeho bytě zkušebnu). Samozřejmě netuší, že Filip se s Alžbětou zná,
natož že spolu dokonce téměř chodí. Tím pádem dojde k tomu, že ti dva
jsou „náhodou“ nuceni strávit spolu víkend, což je pochopitelně velmi sblíží.
Děj jako takový ale film nemá a spíš jde jen o mozaiku střípků z osudů
několika hrdinů, kteří se sem tam nachomýtnou k nějakému náznaku zápletky.
Nebo spíš hůř – jde o nepříliš přehledné vztahové hemžení spousty postav bez
známky jakéhokoli jednotícího příběhového oblouku, kdy někteří z nich třeba
i naleznou lásku, ale je to k ničemu, protože o většině z nich se
téměř nic nedozvíme.
Další věc jsou dialogy a prkenné výkony většiny herců. Legendy jako Hrušínský
ml. a Janžurová se ještě dejme tomu snaží (ačkoli jejich rozhovory plné
stařeckého mudrování a lamentování nad dávnými ztracenými láskami jsou
téměř k nepřežití a z pohledu na Janžurovou s berlí a křiklavým
líčením jsem měl deprese), ale třeba už Hrušínský nejml. se celý film prakticky
jen zhuleně culí a jacíkoli mladší herci ve vedlejších rolích jsou také dost
hrozní (možná s výjimkou Šoposké). Nejlepší a nejpřirozenější z nich je
nakonec Pavel Horváth, který není herec, nýbrž bývalý fotbalový záložník FC
Viktoria Plzeň.
No a konečně se dostáváme k těm písničkám Michala Davida, které jsou z hudebního
hlediska sice vydařené, ale mají strašné texty, mnohdy nesmyslné, navíc s podivnými
rýmy (jde o nové písně, nikoli o staré slavné fláky). Kvůli jejich zbytečně přehnané
komplikovanosti (a snad ambicióznosti) nehrozí, že byste si z nich po
skončení filmu zapamatovali byť jedinou řádku, natož si tři dny v kuse broukali
celé jejich refrény, tak jako u starších Davidových hitů. Z muzikálového hlediska
pak Decibely lásky působí značně
zaostale a nemoderně – tance mnohdy postrádají jakoukoli složitější choreografii
(spíš jde jen o takové rozjuchané pohybové dovádění) a zpívající postavy
jsou zabírány statickou kamerou ve scénách s velice málo střihy, jak
pomalu vycházejí z baru, nebo stojí u postele, nebo vysypávají popelnici.
Pravděpodobně to bude souviset s tím, že Decibely lásky jsou režijním, scenáristickým a producentským
debutem Miloslava Halíka, jemuž bylo nedávno jednašedesát let, a který kromě
nedostatku filmařských schopností opravdu nemá prst na tepu doby, což se odráží
mimo jiné např. ve scéně, kdy se hrdinové rozhodnou někomu nahackovat počítač –
přičemž režisérova představa o tom, jak to vypadá v hackarském doupěti a
jak probíhá hackování, je silně za hranicí parodie.
S tím se veze i přístup ke scénám, které byly do snímku zařazeny zřejmě jen
proto, aby působily opravdu jen na té nejzákladnější pudové či emocionální
úrovni. Jistě bude existovat nenulové množství diváků, kteří se dojmou u scény
s osmiletou holčičkou, která zpívá operu, nebo se vzruší u dlouhé sekvence
fotoshootingu, při němž se modelky v plavkách vyzývavě prohýbají nad
nablýskaným Jaguárem, nebo u scény vášnivého tance s Lucií Vondráčkovou,
které se prsa tvarují přes tričko. Působí to ale strašlivě lacině, prvoplánově
a podbízivě.
Některé scény jsou až nechtěně komické, vyjma toho hackování např. i pasáž,
kdy jedna z hrdinek zpívá před kavárnou, která je plná pohledných mladých
blonďatých děvčat, nebo když Roman Vojtek kroutí boky a neustále domlouvá své
účetní, aby s ním šla někam tancovat (asi aby si diváci vzpomněli, že
vyhrál první řadu pořadu Stardance). Alarmující
nefunkčnost ční i ze závěru snímku, kdy dojde na velmi nepřirozeně
zaimplementované cameo jisté slavné osobnosti, které by jistě bylo překvapivé,
kdyby se tvůrci nerozhodli přesunout závěrečné titulky do úvodu filmu.
Decibely lásky přitom nejsou tak agresivně strašné a nepříjemné
na koukání jako Andílek na nervy nebo
třetí Babovřesky, nebo tak extrémně řemeslně
nezvládnuté jako filmy Tomáše Magnuska. Pořád jsou sice velice nechytré a nepodařené
ve všech možných ohledech včetně vyprávění, střihu a práce s postavami a s
motivy, ale není to žádný divácký teror. Jen je úplně zbytečné se na ně dívat,
protože jsou přeplácané a prázdné zároveň a zábavu skýtají minimální.
Vargo Vargo jsi chudák, který nedokázal v životě nic jen ponižovat, kritizovat. David na rozdíl od Tebe přes všechny klacky pod n. slinami do obličeje od chudáků jako jsi Ty dokázal vydělat miliony, pobavit miliony a zaměstnat (živit) spoustu lidí. Davidovi přeji vše nej nej.Tobě ať se taky daří určitě jsi měl těžké dětství.M.
OdpovědětVymazatNápodobně. Ještě jste zapomněl dodat, že M.D. také vyhrál dvakrát za sebou anketu TýTý.
Vymazat