Romantické drama Brooklyn se
pyšní třemi oscarovými nominacemi – za nejlepší film, nejlepší ženský herecký výkon
v hlavní roli a za nejlepší adaptovaný scénář (z knižní předlohy spisovatele
Colma Toibina). Snímek režíroval irský režisér John Crowley, jenž se veřejnosti
představil svým třináct let starým debutem Intermission,
který šel i u nás v kinech. Není tedy divu, že se Brooklyn opět točí kolem Irů, tentokrát v souvislosti s tím,
jak mnozí z nich přijeli hledat svou šťastnou budoucnost do Ameriky.
Hlavní hrdinkou je mladá dívka Eilis (Saoirse Ronan), žijící v padesátých
letech minulého století se svou matkou a starší sestrou kdesi v irském zapadákově,
kde ji toho moc nečeká. Rozhodne se tedy využít příležitosti a přijmout
pracovní nabídku v New Yorku. Tam, poněkud zmatená z tak odlišného
prostředí, se začleňuje do komunity irských imigrantů a postupně si začíná
na velkoměsto zvykat, ale stýská se jí po domově a po rodině. Pak se ale
zamiluje do švarného Itala, který je do ní blázen, a stýskání částečně pomine. Následně
však zasáhne osud a dojde k několika komplikacím…
To, co jsem popsal, dosahuje zhruba do poloviny filmu, leč oficiální materiály
toho o zápletce prozrazují mnohem víc. Podle mě jde o spoilery, tudíž se k dalšímu
vývoji událostí ve filmu vyjádřím až na konci recenze. Zcela bez prozrazování
to moc nejde, protože hlavní problémy, které jsem se snímkem měl, se týkají
právě jeho druhé poloviny.
Brooklyn je příjemný film. Nevzrušivý, s pohodovou atmosférou,
s hezky hrajícími herci (Saoirse Ronan je moc dobrá, dále potěšili např.
Jim Broadbent, Emory Cohen, či Julie Walters), s poklidným tempem a s minimem
dramatičnosti. Zdařile vykresluje prostředí irských (případně italských)
imigrantů v New Yorku, moc hezky vizuálně vypadá, dobová stylizace je také
povedená, romanticky-nostalgická hudba Michaela Brooka k tomu pěkně ladí a
první hodině stopáže prakticky nelze nic vytknout. Film je dostatečně
romantický, náladotvorný, optimistický, a přestože se toho v něm z hlediska
příběhu příliš neděje, tak se na něj alespoň hezky dívá.
Přesto je ale z filmů, jež se letos dočkaly nominace na Oscara v kategorii
Nejlepší film, asi nejslabší, což je způsobeno tím, že v druhé polovině se
děj přesune zpátky do Irska a hlavní hrdinka se najednou začne chovat jako
nemyslící nána, s čímž se najednou sveze celý film a přestane v něm fungovat
i ta příjemná atmosféra. Je možné, že v románové předloze to je ztvárněno
nějak lépe, ale to je zcela irelevantní, je-li řeč o filmu. Vlastně se docela
divím i té nominaci a spíš mi připadá, že nebyla udělena až tak kvůli kvalitám
filmu, jako spíš díky tématu, jímž je v současné době znovu značně
aktuální poselství, že Amerika nabízí případným imigrantům otevřenou náruč.
Tudíž následují SPOILERY (až do konce textu):
V polovině filmu se Eilis dozví, že zemřela její sestra, a rozhodne se
vrátit na nějaký čas do Irska. Její italský přítel ji přiměje, aby se předtím tajně
vzali, s čímž ona souhlasí, a o svatbě opravdu nikomu neřeknou. V Irsku se
pak Eilis po pár dnech seznámí s dobře situovaným studovaným mládencem (Domhnall
Gleeson), který jí začne zdvořile nadbíhat, a ona začne jeho návrhům pomalu
podléhat, přičemž na svého milujícího manžela se prakticky vykašle (např. mu
přestane odpovídat na dopisy). A nebýt jisté zapšklé prodavačky, která je tak
strašlivě otravná, že hrdince zprotiví celé Irsko, tak by tam s tím netečným
studentíkem snad i zůstala.
Bohužel se v této části film rozpadá, protože kromě toho, že se hlavní
hrdinka začne chovat značně idiotsky (kdyby nápadníkovi hned na začátku
vysvětlila, že je vdaná, bylo by hotovo), tak je značně nepochopitelné, jak by
mohla dát přednost tak nezajímavému a nudnému zbohatlíkovi (vlastně ty peníze
by byl důvod) před romantickým, sympatickým a pracovitým mužem, jenž na ni
mezitím pln lásky čeká doma. To ostatně může být problém i z hlediska obsazení,
případně toho, jak jsou obě postavy napsány. Kdyby Eilis v Irsku potkala nějakého
šarmantního, charismatického, vášnivého a všestranně schopného elegána, tak
neřeknu. Ale Domhnall Gleeson v saku? Vážně?
Až na tu trpknou pachuť druhé poloviny je tedy Brooklyn rozhodně nadprůměrný pocitový feel-good film, který je
místy až příliš zdlouhavý na to, jak málo se v něm stane. Na druhou stranu
zas obsahuje pár skutečně dobrých scén a Saoirse Ronan v něm skvěle hraje,
ale že bych měl kvůli tomu chuť vás na něj všechny poslat, se říct nedá. Spíš ho
lze doporučit divačkám, zvlášť pokud se domluví a půjdou do kina v nějakém
větším hloučku – jako materiál na dámskou jízdu je totiž Brooklyn rozhodně nejvhodnější.
Žádné komentáře:
Okomentovat