Osmý film režiséra Quentina Tarantina je téměř tři hodiny trvajícím sněžným
westernem, který se skoro celý odehrává nejprve v dostavníku a pak v jednom
stavení uprostřed zuřícího blizardu. I přes očividnou (skoro až divadelní) komornost
je ovšem Osm hrozných bez debat velkolepým
Filmem s velkým F. Po vzoru klasického Hollywoodu ho Tarantino natočil
dokonce v nadstandardně širokoúhlém formátu 70mm s tříminutovou hudební
předehrou na začátku a dvanáctiminutovou přestávkou uprostřed (čehož se v našich
kinech nedočkáme, viz níže).
Zdroj fotek: forumfilm.cz |
- Je nesmírně okázalý, stylový a zahleděný do sebe.
- Je v něm spousta předlouhých dialogů.
- Je v něm hodně krve a rozcáknutých mozků.
- Je v něm hojně nadužíváno slovo „negr“.
- Dochází v něm k překvapivým zvratům a situacím.
Příběh, rozdělený na šest kapitol, vypráví o několika postavách, zastižených
sněžnou bouří, které se spolu někdy nepříliš dlouho po skončení občanské války
v USA (tedy po roce 1865) setkají kdesi ve Wyomingu v horské chalupě
zvané Minniina galanterie. Dostavníkem na místo dorazí lovec odměn John Ruth (Kurt
Russell), který chce do města dovézt k popravě údajnou vražedkyni Daisy
(Jennifer Jason Leigh) a vyfasovat za ni tučnou sumu. Spolu s ním cestuje
další lovec odměn, černošský major Marquise (Samuel L. Jackson), jenž veze za
stejným účelem několik mrtvých těl, a záměrně nesnesitelný jižanský otrapa
Chris (Walton Goggins), který o sobě tvrdí, že je budoucí nový šerif. V doprovodu
vozky se pak v chalupě seznámí se starým generálem (Bruce Dern), katem
(Tim Roth), honákem (Michael Madsen) a jakýmsi Mexičanem (Demián Bichir), který
má chalupu na starosti v době Minniiny dočasné nepřítomnosti.
Nejméně půl hodiny trvá, než dostavník s pěticí hrdinů k chalupě
dorazí a následnou nejméně hodinu se neděje nic jiného, než že si spolu různé
postavy v různých kombinacích povídají a je velmi pomalu a velmi důkladně
budováno napětí, atmosféra a divákova nejistota. Zbytek filmu si také povídají,
ale už při tom na sebe neustále míří pistolemi a sem tam někdo vystřelí. Celou
dobu film působí ohromně majestátně a pomalé tempo vyprávění mu přidává na
vážnosti a důstojnosti, omílají se v něm zásadní témata (utrpení rasově
znevýhodněných, morální oprávněnost zabití a pomsty…), ale zároveň je natočený
jako žánrová zábava, v níž se nezapomíná na humor, hlášky a legračně
stylizované násilí.
Tarantino režíruje neuvěřitelně skvěle, nicméně připouštím, že při druhém
zhlédnutí filmu bych se zejména v první polovině pravděpodobně dost nudil a
víc si všímal hluchých míst a scenáristické topornosti (např. při uměle
vytvářených důvodech k postupnému představování postav) a dějové
nedotaženosti (místy příběh škobrtne na nějaké nelogičnosti) – Tarantinem
napsaný scénář rozhodně nepatří k jeho nejlepším. Spoustě scén hodně
přidává hudba Ennia Morriconeho, tak dramatická, že třeba pouhé vytyčování
cesty ke kadibudce ve vichřici je asi třikrát osudovější, než by bylo nutné.
Herci jsou většinou perfektní. Charismatickému Samuelu L. Jacksonovi, na
Zlatý Glóbus nominované démonické Jennifer Jason Leigh a Kurtu Russellovi, který
měl nedávno šanci oprášit pistolnické manýry v kanibalském westernu Bone Tomahawk, skutečně nelze nic
vytknout. U jiných spíš zarazí míra přehrávání – Walton Goggins to s tím jižanským
hýkáním a snahou být ze všech nejkomičtější už místy přehání a Tim Roth jakoby
se ze všech sil snažil imitovat Christopha Waltze. Michael Madsen se naopak až
příliš drží zkrátka a hraje pod svoje možnosti.
Sofistikovanost Tarantinových dialogů a míra, s níž odkazují na
bůhvíco (ať už na všechny možné staré westerny nebo na jeho dosavadní tvorbu,
přičemž sám autor film nejvíc srovnává se svým debutem Gauneři, ale našli bychom styčné prvky i s Nespoutaným Djangem a Hanebnými pancharty, tabák fiktivní značky
Red Apple se zas vyskytuje i v jiných jeho filmech), se pohybuje na hraně,
kdy už téměř není možné rozlišit, jestli jde o nějakou významnou citaci nebo prachobyčejnou
vatu. Nekonečné debaty o válce Severu proti Jihu jistě mají své opodstatnění a
rozmluvy na téma „výhody kata coby nezávislé osoby“ nebo motiv majorova osobního
dopisu od Abrahama Lincolna mohou sloužit jako složité metafory či prostředky k dokreslení
psychologie postav. U významného několikanásobného opakování některých celých
vět nebo u poznámek typu „je prima zajet na Vánoce domů za mámou“ si tím už
nejsem tak jistý.
Podobně jsou na tom i znejišťující prvky v podobě bonbonu zapadlého v podlaze
nebo running gagu týkajícího se rozbitých vchodových dveří, které je potřeba po
každém vykopnutí přibít kladivem. V průběhu filmu dojde k postupnému odhalování
jistých skutečností a vyjde najevo, že ne všechny postavy jsou tím, kým se
tváří být, a všechno to do sebe nějak zapadne, i když ne tak hladce, jak by
bylo záhodno. Např. ten fór s dveřmi se skutečně ukáže být jen fórem,
relativně zbytečným.
Také je na škodu, že některé z těch překvapivých zvratů lze předem
odhadnout (film se je ani nesnaží příliš zakrýt a kromě vybočujícího pojetí čtvrté
a páté kapitoly si ani moc nehraje s divákem), na druhou stranu jsou
události v něm skutečně z většiny nepředvídatelné a přestože je
jasné, že někteří z hrdinů budou muset nutně zařvat, tak alespoň není moc
předpokládatelné, v jakém pořadí.
S drobným odstupem mi připadá, že Tarantino má za sebou lepší filmy,
třeba Pulp Fiction nebo Hanebný pancharty. Přesto je Osm hrozných bezpochyby velkou událostí,
kterou stojí za to vidět na co největším plátně, kochat se její stylovostí a
výpravou, hudebním doprovodem, výbornou kamerou Roberta Richardsona, bravurními
herci, vypiplanými dialogy a vtipnými krvavými efekty. Některé momenty jsou
skvělé, některé méně, a od poloviny zábavnost prudce graduje. A Samuel L.
Jackson tu vypráví dlouhou historku, v níž hraje značnou roli jeho velkej
černej čů*ák,
do čehož zní Tichá noc hraná na piáno
Mexikáncem…
P.S. V našich kinech půjde verze dlouhá 167 minut, která je oproti
oficiálním 182 minutám zkrácená o onu přestávku uprostřed a hudební úvod (takto
byla promítaná jen v USA během prosincových roadshow – promítáních v omezeném
počtu pro největší nadšence). Proto působí trochu divně začátek čtvrté
kapitoly, v níž se najednou do věci vloží vypravěč (s hlasem Tarantina) a
začne divákům rekapitulovat, co se stalo před čtvrthodinou.
Žádné komentáře:
Okomentovat