Český hudebně-taneční film Muzikál
aneb Cesty ke štěstí režisérky Slobodanky Radun (MY2) je muzikálem, který by chtěl být poctou prvnímu českému
muzikálu vůbec, kultovní klasice Starci
na chmelu. Jeho hrdiny jsou náctiletí studenti jakési
herecké/taneční/pěvecké konzervatoře, kteří jedou na soustředění na letní
tábor, kde mají během dvou týdnů pod vedením dvojice kantorů (Roman Vojtek a
Vica Kerekes) nacvičit Starce jako divadelní
hru, kterou pak plánují předvést před veřejným publikem.
Ze začátku se jako hlavní zápletka jeví soupeření dvou chlapců (Adam Mišík,
Vladimír Polívka) o hlavní roli nesmělého Filipa (což je trochu s podivem,
neb zatímco Adam je na postavu Filipa jako dělaný, tak Vladimír by se od
pohledu naprosto dokonale hodil do role jeho soka, sebevědomého frajírka Honzy)
a snaha studentů obejít konzervativní přístup svého učitele a zanést do představení
moderní taneční choreografii. Postupně se ale začnou přidávat další zápletky,
jako je náhlé zamilované vzplanutí jedné ze studentek k jakémusi slavnému
zpěvákovi, jenž se shodou okolností vyskytne poblíž (a kterého hraje Martin
Písařík, mající úplně stejnou úpravu vlasů a vousů jako Roman Vojtek, takže jsem
si je na začátku pletl).
Ve filmu logicky dojde na docela dost písniček ze Starců na chmelu v novém provedení (vyjma těch
propagandistických či oslavujících pospolitost socialistického lidu a jeho
pracovní morálku), a to je prima. Hezky se to poslouchá a hezky se na to dívá
(aranžmá, kostýmy, pohledná děvčata, hezky tvarovaní hoši). Tančení okolo je
také celkem pěkně provedené (na české poměry), a když studenti začnou při hromadném
promítání Starců spontánně vytvářet
improvizované pohybové kreace, tak to působí skoro až magicky. Úrovně např.
americké série Let´s Dance nebo
některých profesionálnějších vystoupení z televizních talentových soutěží
film nedosahuje, což je pochopitelné a rozhodně nemám v úmyslu mu to
vyčítat. Že herci netančili vždy dokonale synchronizovaně, nebo že nedělali
trojitá salta se šesti výkruty, mi rozhodně vadilo míň, než když jim k tomu
tančení dvakrát zazněl nějaký otřesný německý hip-hop.
Co už ale snímku vyčítat lze, je nedostatečná provázanost písňových textů s příběhem
(scénář psal debutující Václav S. Sadílek ml. ve spolupráci s Jiřím Mádlem).
Obyčejně písně v muzikálu posouvají děj kupředu (víceméně nahrazují
dialogy) a hrdinové v nich zpívají o svých pocitech, motivacích, snech,
apod. Když se začne zpívat nebo tančit v Muzikálu, tak děj v naprosté většině případů zcela zamrzne a
neposunuje se nikam, neb jde o izolované sekvence, náhodně roztroušené napříč příběhem.
Postavy ty písně navíc zpívají skutečně jen proto, že je mají ve scénáři k divadelní
hře a potřebují je natrénovat, ale že by měly nějaký přesah do jejich vlastního
příběhu, se říct nedá. Kdyby měli za úkol místo Starců na chmelu hrát něco jiného, bylo by to jedno a příběh by
zůstal netknut.
Druhá značná, ještě zásadnější výtka spočívá v tom, že z onoho nacvičování
je vidět zatraceně málo. Písničky a tanečky hrdinové předvádějí někde na louce,
u táboráku, či na vesnické zábavě, až když už je mají skvěle nacvičené včetně
choreografie, přičemž z jejich nácviku vidíme sotva pár desítek vteřin v celém
filmu. Dialogy netrénuje vůbec nikdo. Ze závěrečného představení v divadle pak
nevidíme už lautr nic, protože film končí roztažením opony a příchodem tří
kytaristů.
Dobré hudební/taneční filmy jsou přitom založené právě na podrobném ukazování
tréninku, kdy sledujeme hrdiny, jak se lopotí a dělají chyby při náročnějších sekvencích,
a v závěru trneme, jestli se jim podaří naostro vystoupit už bez chyb, a
jsme dojatí, když se tak stane (viz třeba Hříšný
tanec nebo Škola ro(c)ku). Tohle tím
pádem zcela odpadává. Mnohé ze studentů v jejich divadelních rolích dokonce
vůbec neuvidíme.
Nedokonalost scénáře (resp. výsledného sestřihu) je pak znát i v jiných
ohledech:
- Jeden ze studentů si při tancování ošklivě zlomí nohu a je ohrožena jeho kariéra. Film nicméně skončí, aniž bychom se dozvěděli, jak to s ním dopadlo.
- Nedá se rozluštit, zda Vica Kerekes a Roman Vojtek hrají manželský pár, nebo jen kolegy, co se k sobě nápadně mají (a partnery mají někde jinde).
- Postava Vicy Kerekes má s sebou na soustředění malého synka, který občas něco slovensky zažvatlá, leč jeho význam v ději je prakticky nulový.
- Že je jedna z dívek hlavní ženskou hrdinkou, vám začne pomalu docházet někdy okolo poloviny filmu, do té doby je jen jednou tanečnicí z davu. Sice je zmíněno, že je nejlepší a nejtalentovanější, leč od začátku je mnohem více prostoru věnováno jiné dívce, po níž pokukuje hlavní hrdina (a jejich náznak rodícího se vztahu mimochodem vyzní zcela do prázdna). A nijak se neřeší, že tato nejtalentovanější herečka, pověřená hlavní rolí ve hře, se den před premiérou rozhodne nevystupovat.
- Film pravděpodobně neměl být komediální, a když v něm přesto sem tam zazní nějaký vtip, tak se většinou svou agresivitou nehodí do jinak veskrze poetické atmosféry filmu: „Dej mi cigaretu.“ „Neměla bys kouřit, jinak dopadneš jako Amy Winehouse.“ „Ta moc nekouřila, ta smažila extraligu.“
S původními Starci se snímek míjí i v interpretaci. Tam byly hlavními tématy nevinná láska dvou hlavních hrdinů - vybočujících jedinců, přežívající navzdory nařízením autorit a
společnosti, jenž jejich vztahu nepřála. Jejich vyloučení ze školy a následný společný
odchod s rukou v ruce, který jim spolužáci záviděli, pro ně však znamenal
morální vítězství. V Muzikálu je za vybočujícího jedince naopak pouze autoritativní učitel se svým konzervativním přístupem k látce, motiv vzdoru je
pak zosobněn snahou žáků (tedy většiny) prosadit si moderní stylizaci. A hlavní hrdinka se sice v závěru vydává za štěstím díky lásce a
musí pro to i něco obětovat, ale rozhodně přitom nejde o lásku netolerovanou,
natožpak zakázanou.
Jako muzikálová pocta Starcům na
chmelu nebo jako film o nacvičování divadelní hry je tedy výsledek tristní a spíš připomíná českou variaci na standardní
současný taneční film typu např. zmiňovaného Let´s Dance (a má i podobně slabý děj), v němž se shodou
okolností tančí zrovna na písničky ze Starců. Těžko odhadnout, jestli bude
divákům, kteří vedou původní film v paměti jako legendu ze zlatého fondu
české kinematografie, Muzikál raději
vyhovovat jako moderní ohlédnutí za jejich milovanou klasikou, nebo je bude štvát
coby její „zprznění“. Mladou generaci ale s nejvyšší pravděpodobností
oslovovat nebude, protože ti mají lepší taneční čísla k dispozici všude na
internetu, a Starce na chmelu jim
také nijak nepřiblíží, protože s těmi má společného jen pár zprofanovaných
písní.
Žádné komentáře:
Okomentovat