V současnosti se zhruba pětačtyřicetiletý Paul vrací po mnoha letech z Tádžikistánu
do rodné Francie, ale na hranicích je zadržen kvůli nesrovnalostem v cestovním
pasu. Je vyslýchán, což ho přiměje ke vzpomínání na své dětství, dospívání, a
na svou životní lásku…
Francouzské psychologicko-romantické drama Tři vzpomínky režiséra Arnauda Desplechina se odehrává převážně v druhé
polovině osmdesátých let, přičemž jeho nadpoloviční většinu tvoří romance
hlavního hrdiny. Jeho dětství je věnováno asi deset minut, dalších dvacet minut
zabírají středoškolská léta a vyprávění o cestě do Ruska a scény ze současnosti
tuto vzpomínkovou retrospektivu obalují jen v úvodu a v závěru. Záměrem
bylo pravděpodobně realisticky vykreslit komplikovaný a vášnivý vztah dvou
mladých lidí, což by se asi povedlo, kdyby film nabídl komplexnější pohled na
postavy a jejich motivace a nezahltil se tolika zbytečnými motivy, z nichž
překvapivě velká spousta vyznívá do prázdna.
Zdroj fotek: artcam.cz |
Např. ta historka z Ruska je věnována tomu, že Paula a jeho kamaráda
kontaktovala tajná služba, aby během školního výletu do Sovětského svazu tajně
převezli obálku s nějakými dokumenty a americkými dolary jakýmsi ilegálním
imigrantům. Paul při té příležitosti přenechá jednomu z imigrantů svůj pas
(a učitelovi tvrdí, že ho někdo přepadl a okradl), čímž mu na zbytek života
propůjčí svou identitu (a je to ten důvod, proč je v úvodu snímku stavěn
na hranicích). Je to zajímavá, dobře natočená a celkem napínavě vyprávěná
pasáž, ale pro zbytek filmu nemá absolutně žádný význam, neb z té skutečnosti,
že po světě pobíhají dva lidé se shodnými pasy, prakticky nic nevyplyne a nikdo
se o tom pak už ani slovem nezmíní.
Paulův bratr je v první polovině zobrazován jako zbožný hoch, co se
pořád jen modlí a čte si Bibli, ale přitom má pod postelí schovanou pistoli a s nějakými
kamarády plánuje vyloupit banku. K té vloupačce pak už nikdy v průběhu
filmu nedojde a ta zbraň také není k ničemu využita. Stejně tak nemá na
příběh žádný vliv to, že matka obou bratrů byla duševně nemocná a otec je
tloukl. Taky mají sestru, ale ta je pro děj zbytečná úplně. Místy je zcela
postradatelný i voiceover vypravěče, který víceméně popisuje to, co divák
zároveň vidí na plátně, a není to tím pádem potřeba popisovat („Když odcházela
z oslavy a oblékala se, tak ho spatřila, jak na ni čeká u dveří…“).
Celé to působí jako ne moc dobrá adaptace nějakého spletitého milostného
románu. Realita bude pravděpodobně taková, že Desplechin chtěl natočit něco nostalgického
a částečně inspirovaného svým vlastním osudem, přičemž Paul je něco jako jeho
alter ego. Výslednou romanci však zbytečně přeplácal a film nakonec ani tak dvě
hodiny neutáhne. Na funkční mozaiku střípků ze života hlavního hrdiny je toho v něm
zas naopak příliš málo a nadměrné množství času je věnováno jen jednomu konkrétnímu
období zhruba tří let.
Onen Paulův osudový vztah s mladší dívkou jménem Esther pak není žádná
romantická pohodička. Esther je přelétavá a komplikovaná femme fatale, kterou
Paul poprvé osloví v době, kdy chodí se třemi jinými chlapci současně, a které
pak kvůli Paulovi opustí. Nejprve dělá nedostupnou, ale do sympatického Paula
se nakonec zamiluje tak strašlivě, že se na něm stane fyzicky i psychicky závislou.
Jenže Paul během studií na vysoké škole cestuje v rámci výzkumů po celém
světě, tudíž je často dlouho pryč, takže oba pak průběžně spí s jinými, navzájem
si o tom píšou v dopisech a většinou jim to nevadí, jindy zase ano.
Natočené je to přitom hezky a většina herců je velmi dobrá, zejména pak
ústřední duo Quentin Dolmaire a Lou Roy-Lecollinet, podávající oba velice
přesvědčivé a přirozené výkony. Příběh jejich vztahu je pozoruhodný ve své
neotřelosti – není úplně standardní (zvlášť ve srovnání s tím, jak
romantické páry zobrazují hollywoodská dramata), a přesto je uvěřitelný,
prožitý a působící i přes občasnou křečovitost poměrně skutečným dojmem. O to
větší je škoda, že je rozmělněn v hromadě nepadnoucích a pozornost
narušujících odboček.
Žádné komentáře:
Okomentovat