S románovou předlohou spisovatelky Mary Shelley má tento snímek
společné naprosté minimum, a dost málo styčných bodů byste našli i při jeho
srovnání s jinými filmovými adaptacemi. Vystupuje v něm sice Frankenstein
a jeho monstrum (které se poprvé objeví zhruba deset minut před koncem), leč
příběh podlehl alternativnímu zpracování. Frankenstein (James McAvoy) je v něm
za studenta univerzity ve viktoriánském Londýně, co si smolí své pokusy ve
sklepě, přičemž vypravěčem a de facto hlavním hrdinou je jeho pomocník Igor (Daniel
Radcliffe). A taky je tam cirkus, láska, inspektor ze Scotland Yardu a zombie
šimpanz.
Na jednu stranu oceňuji, že se režisér Paul McGuigan (Nabít a zabít, seriál Sherlock)
pokusil s touto látkou udělat něco nového. Na druhou stranu mě mrzí, že se
to nepovedlo. Zdařilá je dobová stylizace a výtvarné pojetí, které připomíná
třeba Sherlocka Holmese Guye
Ritchieho nebo seriál Penny Dreadful,
a několik sice působivých, avšak velmi izolovaných scén, ale to je tak všechno.
Na to, že si tvůrci mohli vymyslet, co chtěli, tak si toho totiž moc zajímavého
nevymysleli.
Nefunguje děj, který je podobně jako ono Frankensteinovo monstrum sešitý z mnoha
nesourodých částí. Nefunguje obsazení Daniela Radcliffa, jehož přerod z groteskního
cirkusového hrbáče v pohledného a šarmantního svůdníka je zoufale
nevěrohodný a nechtěně vtipný. Nefunguje romantická linie mezi ním a sexy akrobatkou
(Jessica Brown Findlay), protože je příliš povrchní a nedostatečně prožitá. Nefunguje
skoro žádná z velkého množství podzápletek, kterými filmaři dějovou kostru
uměle nastavují, aby tak zamaskovali její obsahovou prázdnotu:
- Akrobatka má jakéhosi sponzora/nápadníka, který se dvakrát někde mihne, a tím to hasne.
- Frankenstein má otce (Charles Dance), jenž jeho pokusy nepodporuje. V jedné scéně přijde svému synovi vynadat, že dělá rodině ostudu, ale tím jeho účast končí.
- Inspektor vyšetřuje Frankensteinovo bezbožné počínání, ale nic zásadního z toho nevzejde.
- Psychologické zdůvodnění toho, proč Frankenstein látá svůj výtvor, spočívající v traumatu z minulosti, je opravdu hodně divné. A je dost času věnováno tomu, že kradl zvířecí části ze zoo, ale kde vzal všechny ty lidské části, to nikoho nezajímá.
Tón filmu se přitom snaží být převážně seriózní, akorát místy je narušován
záblesky záměrného humoru (třeba když Frankenstein mluví u večeře před
šokovanými dámami o myšlence umělého oplodnění), mnohem častěji je však
podrýván humorem nechtěným. Poměrně zábavný je výkon mimořádně přehrávajícího
McAvoye, který svému pomýlenému šílenému vědci vtiskl maniakální projevování, a
pár absurdně nadsazených akčních scén (útěk z cirkusu, nahánění zombie
šimpanze po budově fakulty), které jsou sice efektní, ale je jich hrozně málo.
Jakmile se však začne cokoli řešit s vážnou tváří, zábavnost okamžitě
výrazně klesá.
Ze začátku film díky jisté dynamičnosti a výraznému stylu ještě snaživě láká,
ale s každou přibývající čtvrthodinou se čím dál jasněji ukazuje, že nemá
na co. Počáteční zábavnou přestřelenost celkem záhy vystřídá fádní
předvídatelnost a zoufalé zápolení s klubkem motivů, z nichž se ovšem
nepodařilo uplést cokoli uspokojivého.
Žádné komentáře:
Okomentovat