O vizionáři a zakladateli firmy Apple Stevu Jobsovi vzniklo už několik
filmů, přičemž nejznámější z nich je asi jOBS z roku 2013 v hlavní roli s Ashtonem Kutcherem.
Jeho přijetí u diváků a kritiky bylo ale spíš vlažné a odvíjelo se od
toho, že snímek představoval víceméně standardní životopis, který svého hlavního
hrdinu, byť mírně nesympatického a asociálního, stavěl obdivně na
piedestal coby génia a guru moderních technologiích. Nehledě na to, že scénář
nebyl nic moc a Ashton Kutcher, jakkoli se snažil, náročnou roli prostě
neutáhl.
Film Steve Jobs je lepší ve všech
ohledech. Je výrazně lépe režírovaný, má o dost vymazlenější scénář (předlohou mu
byl Jobsův životopis od Waltera Isaacsona), velkorysejší obsazení v podobě
známějších a mnohem lepších herců a zkrátka jde po všech stránkách o hodně
podařenější film. Na rozdíl od toho prvního zmíněného se u tohohle opravdu
těším, až ho uvidím znovu a vychutnám si všechny ty drobné nápady a nuance,
které mi napoprvé jistě unikly (třeba když se po skončení jedné hádky ohledně
Jobsova přístupu k zásluhám svých kolegů jen tak objeví slogan firmy „Think
different“.
O něco zásadnější než jméno oscarového režiséra Dannyho Boyla je v případě tohoto
snímku jméno jeho scenáristy Aarona Sorkina, který napsal mimo jiné scénář
k filmu The Social Network, a je
to na tom vidět. Od premiéry tohoto vynikajícího dramatu z dílny Davida
Finchera tu nebyl film, který by mu byl co do stylu a atmosféry tak podobný, a
zároveň mu dokázal z hlediska kvality šlapat na paty.
Zajímavý je už koncept filmu spočívající v tom, že se odehrává výhradně
v průběhu příprav těsně před zahájením tří zásadních prezentací Steva
Jobse, představujícího veřejnosti nový produkt (v roce 1984 Macintosh,
v roce 1988 Next Cube a v roce 1998 iMac G3). Nejde tím pádem ani
tolik o životopisný film jako o strhující drama ze zákulisí, v němž jsou
intenzivně propírány jak vztahy mezi postavami, tak budoucnost firmy a světa
počítačů a samozřejmě i osobnost samotného Jobse.
Ze samotných prezentací přitom neuvidíme prakticky nic, protože jsou
vždy utnuty s příchodem Jobse na pódium. Stejně tak se nedozvíme nic
z toho, co těm prezentacím v Jobsově životě předcházelo, vyjma
několika málo flashbacků, jenž jsou brutálně nastříhané do něčího vyprávění v současnosti
(muselo dát hroznou práci film stříhat). Prakticky pořád se mluví (a dost
rychle), dialogy představují většinou velmi sofistikované a hbité slovní výměny
plné metafor a přirovnání, inteligentně vyargumentované a vždy k jádru věci
směřující hádky, a i když si spolu nějaké dvě postavy pouze povídají, tak se
alespoň na stěnu za nimi promítají kusy jejich vět nebo nějaké video, aby se to
něčím oživilo. Steve Jobs skutečně
není film, u kterého byste si mohli odpočinout, nebo si dovolit chvíli
nedávat pozor.
Aby toho nebylo málo, tak tu neexistují žádné expozice postav, takže
hrdinové nejsou prakticky vůbec nijak představováni (nebo jen velmi zběžně). Film
hned od začátku zavalí diváka informacemi a nedá mu vůbec čas na to, aby je
stihl nějak zpracovat. Zkrátka musíte o Jobsovi už trochu něco vědět, abyste se
orientovali (alespoň základní info). Stejně tak je výhodou vědět, kdo to je
Steve Wozniak a John Sculley. To je asi má největší výtka vůči filmu – že si ho
neužijete tolik, když vás zastihne nepřipravené.
Oproti Kutcherově kreaci je Michael Fassbender v titulní roli skutečně
lahůdkový. V jeho podání se Steve Jobs pohybuje na hranici psychopata a šílence,
který postupně psychologicky ničí všechny okolo sebe, a film je vůbec
k jeho postavě o hodně kritičtější než dva roky starý jOBS. Ze začátku se jeví jako lidská zrůda, co vyhrožuje kolegům a
přátelům, nutí je do nesplnitelných úkolů a i přes nařízení soudu odmítá roli
otce pětileté holčičky, jíž se neváhá nahlas zříkat ani v přítomnosti jí a
její matky. Než mu jeho nejbližší spolupracovníci natlučou do hlavy trochu
rozumu a dovedou ho k prozření a katarzi, tak uplyne ještě dlouhá cesta.
Vynikající je brilantně obsazený Seth Rogen v roli Jobsova
dlouholetého přítele a kolegy Steva Wozniaka, jehož ztvárnil v kontrastu s Jobsem
jako pohodáře a sympaťáka, který ale umí v případě potřeby vycenit zuby. Velmi
přesvědčivá je Kate Winslet jako Jobsova pravá ruka Joanna Hoffman a za zmínku
stojí i skvělý Jeff Daniels. Ostatně, nepřijde mi, že by kdokoli podával byť
průměrný herecký výkon, a to včetně epizodních roliček. Herci jsou navíc i celkem
podobní svým předobrazům.
V souladu s tím, že cílem filmu rozhodně není obeznámit diváky s Jobsovými
životopisnými údaji, je i závěr, v němž chybí tradiční titulek o jeho
další kariéře po roce 2000 a datum jeho úmrtí. Tohle prostě není film, který by
takový titulek potřeboval. Zato je v něm hodně upřímnosti, jízlivosti a
pravdivosti. Danny Boyle to zkrátka vzal za správný konec, rozhodl se film
pojmout trochu jinak, než by kdokoli čekal, a natočil ho perfektně. Hezky se k tomu
poslouchá i tepající podkladová hudba Daniela Pembertona.
Steve Jobs není sice až tak dobrý jako The Social Network, ale má k němu hodně blízko. Uvidíme,
jestli se dočká nějakých oscarových nominací (minimálně za scénář, střih a Fassbendera
bych mu ji přál), ale pravděpodobně je nepromění. Každopádně se však jedná
o film, který si pozornost rozhodně zaslouží, a který vystačí i na násobné
zhlédnutí.
P.S.: Párkrát je ve filmu zmiňován jakýsi mluvící počítač z roku 2001
(takhle je to v titulcích). Ve skutečnosti jde o odkaz na počítač HAL 9000
z filmu 2001: Vesmírná odysea.
Žádné komentáře:
Okomentovat