Hrdinkou thrilleru Sicario: Nájemný
vrah je americká agentka FBI Kate (Emily Blunt), členka jednotky
specializující se na únosy a záchranu rukojmí. Po akci v domě poblíž
mexických hranic, kde je nalezeno přes tucet zazděných těl a vybuchující kůlna,
je jí nabídnuta spolupráce s exkluzivním týmem, jenž má co do činění s mexickými
drogovými kartely. Jeho šéf a odborný poradce (Josh Brolin a Benicio del Toro) ale
idealistickou agentku odmítají zasvětit do svých spletitých plánů, opovrhují
jí, schválně jí zamlčují informace a vláčejí ji samým srdcem mexického podsvětí
z jedné nebezpečné situace do druhé…
Zdroj fotek: freeman-ent.cz |
Především je snímek výborně obsazen v tom smyslu, že všichni herci se
typově skvěle hodí ke svým rolím (včetně těch epizodních), a navíc podávají
velmi dobré výkony, jež přidávají jejich postavám na uvěřitelnosti. Přesto mezi
nimi jeden vyčnívá, a to konkrétně Benicio del Toro, který je prostě dokonalý a
má zdaleka nejzajímavější postavu (což je dost možná způsobeno i tím, že je
velkou část filmu zároveň ze všech nejzáhadnější) a s Brolinem tvoří
perfektní duo ostřílených profesionálů, co si jdou za svým cílem bez mrknutí
oka doslova přes mrtvoly.
Úplně spokojený bych pravděpodobně byl, kdyby hlavními hrdiny byli oni dva,
a film se zabýval tím, jak se na americko-mexických
hranicích nekompromisně bojuje proti těm nejmocnějším a nejzlejším, když jste neohrožený, super-zkušený
a chladnokrevně uvažující stroj na zabíjení padouchů, kteří kupčí s drogami
a imigranty ve velkém. Bohužel je hlavní hrdinkou o dost méně zkušená agentka,
která se i díky nedostatku informací stává v drsném a temném Mexiku mezi
všemi těmi muži poněkud ztracenou a víceméně je odsouzena k pouhému pozorování
toho, jak se kolem ní vraždí, mučí a zatýká (přičemž to není ani zdaleka tak
násilné a brutální, jaké by to být mohlo). Postupem času je čím dál víc
šokována tím, v jak bezohledném a krutém světě se to ocitla, a jak del
Toro s Brolinem okázale kašlou na předpisy, přičemž smysl její přítomnosti
spočívá v tom, že tento pocit přenáší na diváky.
Nejen, že to působí trošku vykonstruovaně, ale hlavně k tomu šoku u
diváka ani pořádně nedojde. Je totiž pochopitelné, proč jsou ti dva čas od času
nuceni obejít zákon, a co se oněch drogových kartelů týče, tak nic moc
mimořádně nelidského vlastně nepředvedou – kamera před fyzickým násilím dokonce
často záměrně uhýbá a největšího extrému, patnácti těl v igelitových pytlích,
se dočkáte hned v úvodu.
Místo zaměření se na vyprávění filmu z hrdinčiny perspektivy se tak
chtělo zaměřit spíše na příběh, který je zejména v první polovině dost
zmatečný a nekonkrétní, a jakmile je odhaleno, co a jak, tak se stane naopak až
příliš lineárním a přímočarým. Rozhodně je však dobře vymyšlený a obsahuje
skvělé zvraty, ale na druhou stranu nepředstavuje nic geniálního, což je u
tohoto filmu zvlášť velká škoda. Všechno ostatní v něm totiž geniální je. Nebo
alespoň skoro všechno.
Výčet pozitiv může začít u výtečné podprahové hudby, kamery Rogera Deakinse
a brilantní práce se zvukem a tichem, pokračovat již zmíněnými hereckými výkony
a končit vynikajícími režijními schopnostmi Denise Villeneuvea a jeho citem pro
zachycování atmosféry. Na film Sicario
můžete mít názor, jaký chcete, ale hutná atmosféra se mu prostě upřít nedá, což
ostatně platilo i pro většinu jeho předchozích snímků (Zmizení, Nepřítel). Úžasně
režíruje jednotlivé scény, díky čemuž lze mnohé pasáže sledovat s maximálním
zaujetím prakticky bez dechu, bravurně vede herce a audio-vizuální stránku
filmu má v malíku. Jako celek ale Sicario
přesto nepředstavuje až tak silný zážitek, jak by bylo záhodno, a to především
kvůli výše uvedeným nedostatkům.
Dále by se slušelo upozornit, že film rozhodně není akční. Je to zdařilý
žánrový thriller, v němž se sice párkrát vystřelí, leč akční scény jsou v něm
asi dvě a ne moc dlouhé. Největší důraz je skutečně kladen hlavně na atmosféru,
a to se tvůrcům povedlo dokonale.
Oproti prvním zahraničím ohlasům z Cannes tedy Sicario: Nájemný vrah rozhodně není filmem roku a možná by i bylo sporné
tvrdit, že jde o thriller roku. V každém případě jde ale o thriller značně
nadprůměrný. Je v něm ledacos k obdivování, ledacos k zamyšlení a
spousta jeho složek je z řemeslného hlediska naprosto profesionálně
odvedená. Srdce až v kalhotách a spadlou čelist při jeho sledování ale mít
nebudete.
Žádné komentáře:
Okomentovat