Petr Pan spisovatele Jamese M. Barrieho vypráví o tom, jak
se dospívající dívka Wendy dostane se svými bratry a s Petrem Panem, létajícím
chlapcem, který se rozhodl nedospět, do fantaskní Země Nezemě, kde spolu bojují
s piráty a s kapitánem Hookem. Jde o jednu z nejslavnějších dětských knížek
v anglosaském světě vůbec a je populární i mezi dospělými – je totiž na
dětskou literaturu poměrně hustá a drsná a víceméně jde o psychologickou
analýzu puberty. Relativně známá je i původní divadelní hra, nicméně diváci
mají ve všeobecném povědomí spíš filmové adaptace, v čele s animovanou
verzí od Disneyho, Hookem od Stevena
Spielberga a Petrem Panem z roku
2003 (který jako jediný z nich poměrně věrně zachoval děj i atmosféru knižní
předlohy).
To vše jde ale nyní stranou, protože film Pan je prequelem, což znamená, že vypráví o tom, jak to tehdy tenkrát všechno začalo, jak se z Petra stal Petr Pan, jak se naučil létat, jak se poprvé dostal do Země Nezemě, jak se poprvé seznámil s Hookem a jak se skamarádil s vílou Zvonilkou. Nebo by o tom alespoň vyprávět chtěl, ale to by musel být podstatně lépe napsaný, podstatně důkladnější v dějové návaznosti a podstatně nápaditější – filmaři totiž tu obrovskou škálu možností, kterou jim natočení prequelu skýtalo, využili až hanebně málo.
Zdroj fotek: warnerbros.cz |
To vše jde ale nyní stranou, protože film Pan je prequelem, což znamená, že vypráví o tom, jak to tehdy tenkrát všechno začalo, jak se z Petra stal Petr Pan, jak se naučil létat, jak se poprvé dostal do Země Nezemě, jak se poprvé seznámil s Hookem a jak se skamarádil s vílou Zvonilkou. Nebo by o tom alespoň vyprávět chtěl, ale to by musel být podstatně lépe napsaný, podstatně důkladnější v dějové návaznosti a podstatně nápaditější – filmaři totiž tu obrovskou škálu možností, kterou jim natočení prequelu skýtalo, využili až hanebně málo.
Především je s podivem, že původní Petr
Pan se odehrává někdy na začátku 20. století, zatímco film Pan, který by mu coby jeho prequel logicky
měl předcházet, se odehrává za druhé světové války, tedy chronologicky po něm.
Docela by mě zajímalo, jestli je to nějaký ultra-sofistikovaný záměr nebo
narážka na něco na první pohled nezřetelného, nebo jestli si to tvůrci
neuvědomili a jde o chybu z nepozornosti. Docela bych si vsadil na to druhé.
Na začátku tudíž sledujeme obyčejného kluka Petra (Levi Miller), jak
vyrůstá v sirotčinci (v bombardovaném Londýně), v němž tamní zlé
sestry prodávají sirotky pirátům. Jednoho dne dojde i na Petra, kterého piráti
i s jeho kamarády odvezou do Země Nezemě, kde ho seznámí s hlavním pirátem
Černovousem (Hugh Jackman), který používá děti na práci v dolech, odkud
těží vílí prach. Petr pak zjistí, že umí létat, což znamená, že je vyvoleným
dítětem z jakéhosi dávného proroctví. S pomocí chlapíka jménem Hook (Garrett
Hedlund) se dá na útěk, dostane se do komunity jakýchsi divokých rebelů a
rozhodne se pátrat po své matce, která se kdysi vdala za vílího prince, leč
Černovous je mu v patách…
Děj nejenom, že je poněkud fádní a divně vycucaný z prstu, ale navíc
ani pořádně neodpovídá tomu, co by na něj mělo správně navazovat. Např:
- Hook je úplně normální hodný chlapík připomínající Indiana Jonese, který nejenže v průběhu celého filmu nepřijde o ruku, ale dokonce se z něj a z Petra stanou ohromní kámoši, aniž by bylo jakkoli naznačeno, že by mezi nimi mělo v budoucnu dojít k nějakému rozkolu.
- Jisté elementy a postavy známé z předlohy a všech ostatních adaptací tu jsou přítomny zcela náhodně jen tak, aby se neřeklo (nebo z nutnosti), ale pro příběh vlastně nejsou důležité a nemají v něm žádnou roli (krokodýl je tu asi dvacet vteřin, Zvonilka deset). Vílí prach se vždycky používal k létání, tady se najednou používá k omlazování.
- Není ani náznakem vysvětleno, jak Petr Pan přišel ke své hučce s pírkem. Prostě ji od jisté chvíle najednou má. (Mimochodem, ke jménu Pan přijde díky tomu, že má kolem krku přívěšek s Panovou flétnou. Opravdu důmyslné…)
Co drží film nad vodou, je vizuální stránka. Pan byl totiž velmi drahý a je supervýpravný, přičemž většina
záběrů v něm je triková a plná digitálních efektů. Pokud tedy budete ke
snímku přistupovat jako k přehlídce CGI animací, tak budete pravděpodobně
spokojeni, protože úroveň triků je na velmi vysoké úrovni a film obsahuje i
celou řadu roztomilých, výtvarně nápaditých drobností – souboj stíhaček s létající
pirátskou lodí, rvačku na trampolínách, piráty střílející barevný prášek,
působivé flashbacky… Nic z toho sice není ani zdaleka natolik ohromující,
abyste u toho samým úžasem ani nedýchali, ale je toho dost a stačí to.
Pokud ale od filmů vyžadujete i koherentní a smysluplný napínavý příběh s pravidelným
rytmem vyprávění a hlubokým poselstvím, tak se tentokrát bohužel nedočkáte. Režie
je na Joe Wrighta (Pokání, Anna Karenina, Hanna) překvapivě nevýrazná a film je úplně standardním dětským
fantasy o chlapci, který v sobě musí najít odvahu a důvěru v sebe sama,
což je okořeněno typickými pohádkovými/fantasy elementy. Trochu se z toho vymyká
akorát pár o něco traumatičtějších scén (např. likvidace víl plamenometem) a excentrický
herecký výkon Hugh Jackmana, který svou postavu Černovouse pojal jako šíleného
extravagantního maniaka, takže je docela zábavný.
Jako dětská fantasy pohádka Pan
relativně ujde (dětem se bude líbit, jak je to barevné, ale příběh nepochopí a
místy se budou trochu bát), ale jako prequel k Petru Panovi to bohužel nefunguje skoro vůbec.
P.S.: Jedna scéna mi hodně připomněla Supermana
a druhá Pearl Harbor. Zajímalo by mě,
jestli šlo alespoň v jednom případě o záměr.
P.S.2: 3D je zbytečné vyjma scén, kdy něco míří nebo vystřeluje přímo do
kamery. Český dabing je celkem slušný, ale jakémukoli sborovému zpěvu nebo
davovým výkřikům bohužel jako již tradičně není rozumět ani slovo.
Žádné komentáře:
Okomentovat