Drama Laputa je celovečerním režijním
debutem Jakuba Šmída a zároveň celovečerním scenáristickým debutem Lucie
Bokšteflové (oba absolvovali FAMU a pracovali spolu už na studentském
povídkovém filmu Praho, má lásko).
Název Laputa je jednak symbolicky inspirován
stejnojmenným levitujícím ostrovem z Gulliverových
cest a jednak jde o název kavárny, v níž ve filmu pracuje hlavní
hrdinka Johanka v podání Terezy Voříškové.
(Všichni sice ve filmu mluví o kavárně a oficiální materiály tvrdí totéž,
ale ve skutečnosti jde o obyčejný zaplivaný pivní pajzl a nalejvárnu s opadanou
omítkou, lešením u vchodu a s otvíračkou do dvou do rána, kterou
každý večer navštěvují pravidelní štamgasti, tvořeni většinou mladými lidmi
mezi dvaceti a třiceti lety. Šestadvacetiletá Johanka hospodu sama provozuje, sama
v ní obsluhuje a dokonce v ní i bydlí.)
Film byl samozřejmě laciný a odehrává se z drtivé většiny uvnitř
hospody, takže místy spíš než film nutně připomíná televizní záznam nějaké
divadelní inscenace, což ještě podtrhuje nepříliš vhodně zvolený jazzový hudební
doprovod, jenž mnoha scénám dodává činoherní vzezření. Jinak si nemyslím, že by
tvůrci filmu nebyli schopní nebo bez talentu – režie je na debutanta slušná a
dialogy působí velmi reálně a přirozeně, což byl zřejmě záměr. Snímek se nicméně
potýká hned s několika problémy, z nichž nejmarkantnější jsou
nezajímavý děj a nesympatická hlavní hrdinka.
Cílem filmu zřejmě bylo podat výpověď o současné mladé generaci, která se
narodila do svobodného světa, kde si ovšem z nejrůznějších důvodů horko
těžko hledá své místo, a tak se v něm plácá bez cíle a bez motivace a
místo toho se zabývá malichernými pseudoproblémy. Hrdinové filmu tuto generaci
reprezentují dokonale. Vykládají si karty, aniž by rozuměli jejich výkladu, litují
se a namísto smysluplné konverzace mlátí prázdnou slámu, brečí a ládují se
antidepresivy, protože se s nimi rozešel někdo, koho znali ani ne 24 hodin,
a jediným světlým bodem je pro ně stálé místo v hospodě, kde si mohou v alkoholovém
opojení zazoufat nad svým osudem s podobně ztracenými jedinci.
Snímek nabízí zajímavé srovnání s tematicky podobnou Hany režiséra Michala Samira (taktéž tehdy debutujícího). Tam se
veškeré události odehrávají v rámci jediného večera, tudíž postavy mohou
působit dojmem, že mají normální práci a normální život, a že návštěvy hospod a
tanečních party vykonávají jen jednou za čas za účelem vypuštění páry a odreagování
se od stereotypu (tak jako většina dnešních mladých). V Laputě se jako stereotyp naopak jeví právě
to dennodenní vysedávání u piva a neřízená zábava dlouho do noci. Ironicky jde
ale o depresivnější, ponuřejší a unavenější podívanou, než byste mohli čekat,
zatímco Hany byla v tomto ohledu
dravá, dynamická, krutá a intenzivní (a lépe uchopená). Na rozdíl od Hany pak dění v Laputě nedosáhne žádné vyhrocené eskalace
nebo hluboké katarze – její hrdinové jsou na konci zhruba ve stejném srabu jako
na začátku, přičemž jejich snaha o změnu byla v průběhu filmu minimální.
Záměr filmu reflektovat nějakou současnou realitu se tedy vydařil, leč nabízí
se otázka, nakolik je zajímavé, zábavné nebo přínosné sledovat film, z jehož
sledování můžete získat podobný dojem, jakého byste dosáhli, kdybyste vyrazili
na pivo s vlastními kamarády a poslouchali je po šestém kousku.
Pravděpodobně by to bylo zajímavější, protože byste se alespoň mohli sami
účastnit diskuze, a ne jen pasivně naslouchat lidem, které neznáte, a jsou vám
víceméně u zádi. Hany tohle částečně vyřešila
nezvyklou a poměrně atraktivní formou, kdy celý film vznikal s naprosto minimálním
počtem střihů, zatímco Laputa je
natočená veskrze standardně.
Funkčnost zápletky točící se kolem toho, že se hlavní hrdinka (ne)snaží
vypořádat se svou nejistotou, neukotveností a milostnými poměry, se bude
odvíjet od toho, jestli se s dotyčnou dokážete identifikovat, a jestli vám
bude připadat dostatečně sympatická. Mně sympatická nepřipadala, protože:
- Je hrozně apatická, nic ji nebaví, nic ji nezajímá, nemá žádné koníčky, nemá ambice, a jediný důvod, proč se kolem ní točí chlapi, je ten, že je nejhezčí holkou v okolí (spolu se svou mladší sestrou).
- Zcela náhodně (možná podle nálady) střídá v posteli nejméně dva muže, z nichž jeden je žárlivý idiot a druhý je pohledný sukničkář, kvůli kterému dívky pláčou a on si kvůli nim občas řeže žíly.
- Vede svůj podnik velmi laxně (občas přenechá dozor nad výčepem někomu ze zákazníků a odejde na dlouho pryč, sem tam vynechá kasírování hostů, nevede si viditelně účty) a není vůbec jasné, jak jí to může fungovat.
- Existenční problémy řeší tím, že se rozhodne zavřít hospodu a otevřít si masážní salon, přičemž ale o masážích a masážních salonech neví lautr nic.
Z vedlejších postav je trochu zajímavá akorát Johančina maminka (Ivana
Chýlková), která je ovšem ve filmu pouze dvě minuty, a Johančin starší ženatý
soused, který jí často a ochotně s ledasčím vypomáhá a možná by s ní i
chtěl něco mít, ale není mu dopřáno. Zbytek osazenstva je napůl opilá, případně
zcela opilá pakáž, co vede prázdné debaty o ničem a cokoli pozoruhodného pouze
naznačí a okamžitě odhodí (jeden z mladíků např. údajně otěhotněl o
pětatřicet let starší ženu, ale je to jen letmo zmíněno). Celkem přirozeně ji
přitom hrají dobře obsazení a slušní herci a stejně tak Tereza Voříšková v hlavní
roli je velmi přesvědčivá a podává dobrý výkon. To, že její postava není moc
dobře napsaná, ale už neovlivní.
Na Laputě je především hodně
vidět, že ji natočili teprve začínající filmaři, pro něž to byl jejich první
velký film. Je možné, že se od nich časem dočkáme něčeho skvělého, ale teď ta
chvíle ještě nenastala, protože jenom nastavit zrcadlo společnosti, byť
zdařile, zkrátka nestačí.
Žádné komentáře:
Okomentovat