Název hudebního životopisného dramatu Straight
Outta Compton odkazuje k prvnímu albu černošské rapperské skupiny N. W.
A. (Niggas With Attitude), která položila v roce 1988 svými songy základy
gangsta rapu a zapsala se zlatým písmem do historie hip-hopu. Rappeři Eazy-E,
Dr. Dre a Ice Cube tehdy ve svých drsných textech nekompromisně reflektovali své
dojmy ze života na sociálně znevýhodněném předměstí kalifornského Comptonu,
rozhořčení z rasové diskriminace a pohrdání autoritami, zejména pak nepřiměřeně
reagující policií.
Zdroj fotek: cinemart.cz |
Přestože producenty filmu jsou mimo jiné přímo Ice Cube a Dr. Dre, tak film své hrdiny rozhodně nevykresluje jako nějaké svatoušky. Vulgarity lítají vzduchem, v černošských ghettech se dealují drogy a zbraně, koks, money, bitches, fuck yeah nigga. V nejedné recenzi je snímek srovnáván s atmosférou videoherní série Grand Theft Auto, což je přirovnání celkem na místě. S tím rozdílem, že Straight Outta Compton je mnohem více černošský – vlastně jediným bělochem s výraznější rolí v celém filmu je Paul Giamatti coby hudební producent.
Děj filmu je vyprávěn lineárně a pokrývá prakticky všechny důležité milníky
v historii skupiny, přičemž se mu daří nedělat nijak zvlášť velké skoky
(to až ke konci, který je oproti důkladnému začátku možná až příliš zkratkovitý).
Řada scén je pak naopak dost roztahaná a dialogy delší, než by měly být. Také
se nedá zakrýt ten fakt, že události z první poloviny filmu jsou výrazně
zajímavější než události v polovině druhé. Formování skupiny, její vzestup
ke slávě a kontroverzi a pasáže, kdy rapperům vyhrožuje FBI, načež oni stejně i
přes mnohá varování vylezou na pódium a spustí song Fuck Tha Police, čímž rozproudí nepokoje, policejní zátahy a
zatýkání, je přeci jen divácky atraktivnější než následné dohadování o
finančních problémech a debaty o tom, kdo koho nemá rád a proč.
Zásadní je nicméně to, že film je velmi dobře natočený. Režisér Felix Gary
Grey (Vyjednavač, Ctihodný občan) zkušeně vede herce,
kteří nejenže umějí hrát, ale jsou i docela podobní svým předobrazům (Ice Cubea
hraje jeho syn O´Shea Jackson Jr.), a neváhá opustit od konvencí tradičních
životopisných filmů v zájmu vytvoření dravé, energické, sugestivní a
živelné podívané. Výrazně mu pomáhá kamera Matthewa Libatiqueho (dvorní
kameraman Darrena Aronofskyho) a téměř všudypřítomná hudba v podobě zejména hip-hopu,
který, ač rozhodně nejsem příznivcem tohoto žánru, mě v tomto filmu překvapivě
dost bavil.
Větší problém budou mít akorát ti diváci, co se neorientují v americké
kultuře a neocení tím pádem řadu specifických narážek – camea slavných
osobností z hudební branže, odkazy na tehdejší historické reálie podpořené
dobovými televizními záznamy a velmi unikátní mluvu většiny postav, která
připomíná angličtinu jen vzdáleně (české titulky jsou velmi vydařené a
nápadité, ale texty písniček přeložené nejsou, což je místy na škodu). A ačkoli
má film hlavně v prvních dvou třetinách slušné tempo a pravidelný rytmus,
tak ke konci mu trochu dochází dech.
Straight Outta Compton je dynamický film plný energie, který své diváky
přenese na 147 minut do realisticky zobrazené komunity, do níž by asi většina z nás
osobně zavítat nechtěla, ale je zajímavé ji pozorovat. Zároveň nabízí věcný
náhled do životů několika průkopníků mainstreamového rapu (ačkoli skutečnost
trochu uhlazuje a rozhodně neříká všechno), aniž by přitom vyloženě upadal do žánrových
klišé standardních životopisných dramat. Navíc jde po dlouhé době o film
zabývající se hip-hopem, který stojí za řeč, a který se vyplatil i jeho
producentům – nejenže vydělal v USA více než pětinásobek svého rozpočtu, ale
navíc vrátil jejich alba zpět do prodejních žebříčků. Zaslouženě.
Žádné komentáře:
Okomentovat