Po Marsu se prochází první lidská posádka astronautů a sbírá data a vzorky.
Jejich misi však naruší písečná bouře, která je donutí planetu po pár dnech předčasně
opustit. Navíc musejí nechat za sebou tělo astronauta Marka, kterého v nastalém
chaosu smetl kus utrženého satelitu a vítr ho odnesl s protrženým skafandrem
neznámo kam, takže ho zbytek výpravy považuje za mrtvého. Jenže pak se Mark
probudí, sice zraněný, ale živý. Dobelhá se na základnu, kde se ošetří, spočítá
si omezené zásoby jídla a vody a začne přemýšlet, jak kontaktovat inženýry
v NASA a uvědomit je o svém přežití.
Že je Mark naživu, se v NASA každopádně dozví ještě předtím, než k onomu
kontaktu dojde (satelity zachytí pohyb nějakého vozítka), a naplánují, jak k němu
dostat zásoby, jež by mu vydržely dostatečně dlouho, než se k němu vypraví
záchranná mise. Jídlo by ale do té doby Markovi na Marsu stejně nevystačilo,
takže si tam začne v extrémních podmínkách improvizovaně vyrábět vodu a
pěstovat brambory.
Sci-fi Marťan, natočené podle
úspěšného stejnojmenného románu Andyho Weira, má spíš než ke Gravitaci nebo Interstellar překvapivě blíž k Trosečníkovi s Tomem Hanksem. Jde totiž o nestandardní survival
drama, jehož hlavním tématem je boj o přežití na místě, kde se doposud o
dlouhodobé přežívání ještě nikdy nikdo nepokusil, a řešení svízelných situací
na způsob skauta s několika vysokoškolskými diplomy (ještě štěstí, že
hlavní hrdina je botanik). První polovina filmu je věnována tomu, jestli se
Markovi podaří vytvořit si na Marsu dostatečně vhodné podmínky pro fungování na
neurčito, v druhé části je zas větší důraz kladen na to, jestli se podaří
ho zachránit a dostat zpátky na Zem, potažmo jakým způsobem.
Zajímavé by bylo zabývat se otázkou, zda to ten Tom Hanks v Trosečníkovi neměl na tom neobydleném
ostrově uprostřed oceánu vlastně horší. Mark se sice nachází téměř čtvrt
miliardy kilometrů od domova, ale alespoň má exkluzivní přístřeší plné špičkových
technologií, předpřipravených potravin na několik desítek dnů dopředu, spoustu
užitečného vybavení a od jisté chvíle i možnost komunikovat i s někým jiným
než s mlčenlivou mičudou. Kromě toho film vzbuzuje dojem, že Mark si celou
dobu vesele hospodaří a jezdí po Marsu v bugině, poslouchá osmdesátkové
disco, hraje si na piráta, při natáčení videozáznamů hází jednu hlášku za
druhou a kromě vidiny docházejícího jídla se ničím dalším výrazně nestresuje,
zatímco to největší drama zažívají hlavouni v NASA, kteří si nad jeho
situací rvou vlasy, zoufale přemýšlejí, co budou dělat, a co řeknou hladovým
médiím.
S tím bohužel souvisí to, že filmu prostě a jednoduše chybí dostatek
dramatických situací. Příběh je v hlavních bodech víceméně předvídatelný a
za celou dobu v něm dojde k pouhým třem zvratům, které vyvolávají
dojem, že teď konečně o něco jde, a že je něco v sázce. Gravitace byla od začátku do konce
věnována dech beroucímu a neskutečně napínavému zápasu hlavní hrdinky o život,
který v mnoha okamžicích visel vyloženě na vlásku, to vše navíc v bezradném
prostředí nekonečného vesmírného vakua (čemuž se Marťan přiblíží až ve svém závěru). Interstellar bylo zas výrazně osudovější, emotivnější a více se
opírající o postavy – Mark se např. zmíní o svých rodičích, kteří
pravděpodobně prožívali v průběhu jeho pobytu na Marsu zásadní emoce, leč
ve filmu s nimi neuvidíme ani sekundu.
Neříkám přitom, že Markovo táboření není zajímavé nebo zábavné, nebo že by Marťan nebyl kvalitním filmem. Knižní
předloha patrně stojí dost za přečtení a Marťan
rozhodně je nejlepším snímkem režiséra Ridleyho Scotta přinejmenším za
posledních čtrnáct let. Je režírovaný lehkou rukou a velmi inteligentně, Matt
Damon v hlavní roli je velice sympatický a skvěle hraje, ostatně jako
naprostá většina všech ostatních herců v rolích vedlejších (Jessica Chastain,
Sean Bean, Michael Peña, Jeff
Daniels…) a triky jsou bezchybné. Výjimečně oceňuji i 3D, které vynikne zejména
ve scénách z vesmíru, ale i jinak je celkem příjemné, neruší a jeho
existence je spíše ku prospěchu.
Také v celém filmu není čas na prostoje nebo hluchá místa. Prakticky
pořád se něco děje, nebo se alespoň zajímavě povídá, nebo se kamera opájí písčitými
scenériemi, na které se hezky divá (natáčelo se v poušti v Jordánsku).
Je příjemné, že film je ukotven v naší realitě, a že jeho vize budoucnosti
(pravděpodobně nijak extra vzdálené, přestože přesný letopočet není nikdy
zmíněn) působí uvěřitelně, a nejde jen o snůšku vědeckých sci-fi výmyslů. Líbí
se mi, že postavy ve filmu logicky uvažují a nechovají se jako idioti, nebo že
aspoň nedělají fatální chyby a zbytečně nezmatkují, když jde do tuhého.
Marťanovi nechybí atraktivní zápletka a chytrý děj, humor,
dojímavé scény, líbivý vizuál a naprostá profesionalita všech, co se podíleli
na jeho vzniku. Nejvýraznější výtky směřují k tomu, že mohl být akorát mnohem
dramatičtější, napínavější a osudovější. Na zmíněnou Gravitaci nebo Interstellar
kvůli tomu sice nemá, ale i tak tu za poslední dva měsíce nebyl snímek tak vhodný
k návštěvě kina, jako je tento (s výjimkou Cameronových Vetřelců).
Žádné komentáře:
Okomentovat