Drama Everest, pyšnící se
hvězdným obsazením, je natočené podle skutečné události, kdy několik horolezců
nalezlo v roce 1996 smrt při slézání nejvyšší hory světa, když je těsně
pod vrcholem zastihla sněhová bouře. Základem pro jeho vznik se stala dvojice
autobiografických knih jejich přeživších spolulezců. Rozhodně však doporučuji si
o té tragické události nic nečíst, pokud o ní nic nevíte, a těšíte se na film. Jakmile
si přečtete, kdo tam nahoře tenkrát zemřel a kdo přežil, tak se výrazně ochudíte
o různé zajímavé zvraty.
Režisérem filmu se stal islandský režisér Baltasar Kormákur (Kontraband, 2 zbraně). Ačkoli Everest vznikal v Hollywoodu a je doposud nejambicióznějším a největším Kormákurovým snímkem, tak blíže než k ostatním filmům, které natáčel v americké produkci, má kupodivu k jeho komornímu islandskému dramatu Hluboko, které vyprávělo o zápasu jedince s extrémními přírodními podmínkami a nepřízní živlů. Podstatou Everestu je prakticky to samé, akorát že je tu mnohem víc postav. MNOHEM víc postav.
Zdroj fotek: cinemart.cz |
Režisérem filmu se stal islandský režisér Baltasar Kormákur (Kontraband, 2 zbraně). Ačkoli Everest vznikal v Hollywoodu a je doposud nejambicióznějším a největším Kormákurovým snímkem, tak blíže než k ostatním filmům, které natáčel v americké produkci, má kupodivu k jeho komornímu islandskému dramatu Hluboko, které vyprávělo o zápasu jedince s extrémními přírodními podmínkami a nepřízní živlů. Podstatou Everestu je prakticky to samé, akorát že je tu mnohem víc postav. MNOHEM víc postav.
Na vrchol se tu totiž drápou hned dvě početné expedice – jedna je vedená Robem
Hallem (Jason Clarke) a druhé velí Scott Fisher (Jake Gyllenhaal). Třetí
expedice je hodně pozadu a hodně stranou a v jejím čele je Guy Cotter (Sam
Worthington). S každou výpravou leze nejméně půltucet horolezců (ze
známějších jmen např. John Hawkes a Josh Brolin) a ze základního tábora s nimi
se všemi komunikuje operátorka (Emily Watson) se zdravotnicí. A aby toho nebylo
málo, tak ještě souběžně sledujeme drahé polovičky některých z lezců (Keira
Knightley a Robin Wright).
Opravdu tu jsou nejméně dva tucty důležitých postav, přičemž jak se některé
z nich blíží k vrcholu a nasazují kyslíkové masky, tak vám nezbyde, než je
rozlišovat podle barvy bundy (než zjistíte, že vícero z nich má bundu
stejné barvy a vzdáte to). Je tu těch postav až moc, s čímž souvisí i to, že
velká spousta z nich se ve filmu vyskytuje pouze okrajově a jen velmi malá
menšina dostane dostatek prostoru na to, abyste si k nim dokázali vytvořit
nějaké emocionální pouto. Spousta dalších je zbytečná a pro příběh nepříliš
přínosná, případně jsou veskrze předvídatelné (např. od první scény s Keirou
Knightley je jasné, že její jediná úloha ve filmu bude spočívat v brečení do
telefonu).
To přehnané množství postav je pravděpodobně zaviněno tím, že tvůrci se
snažili zůstat co nejvěrnější realitě a natočit víceméně hranou rekonstrukci tehdejších
událostí bez obvyklých hollywoodských příkras či zjednodušování. Tudíž příliš nepočítejte
se scénami typu „někdo se zoufale zmítá nad propastí a ostatní ho zachraňují“,
protože ta je tu všehovšudy jedna jediná a nijak zvlášť intenzivní. Expozice
hrdinů, cesta do Nepálu, výstup do základního tábora a následné zdolávání vrcholu
se odehraje v první polovině filmu takřka bez jakýchkoli závažných
komplikací, protože horolezci jsou profesionálové a chovají se obezřetně.
Drama vypukne až s příchodem bouřky při cestě dolů, nicméně že by se v tu
chvíli začalo dít něco extra vzrušujícího, se říct nedá. Většina úmrtí proběhne
tak, že někomu dojdou síly nebo kyslíková bomba nebo obojí, upadne do sněhu a
zmrzne. „Akčních“ pádů ze srázů nebo lavin je tu vážně sporadicky. V tomto
ohledu má Everest mnohem blíž k různým
dokumentárním nebo polodokumentárním filmům o zdolávání nějakého vrcholu (Cesta vzhůru, Pád do ticha) než smyšlené hrané filmy na podobné téma (K2, Vertical
Limit).
Natočené je to přitom řemeslně skvěle, ale bez invence a bez nápadu. Hrdinům
se v krizi míhají před očima vzpomínky na rodinu, zatímco v základním
táboře všichni ostatní napjatě čekají u satelitního telefonu. S každým dalším
mrtvým následují záběry na tekoucí slzy. Před závěrečnými titulky přijde na
řadu dojemný dovětek o osudech hrdinů doprovázený dobovými fotografiemi s jejich
reálnými předobrazy. Celé je to prostě hrozně obvyklé a standardně režírované.
Pochvala tak vlastně patří po právu jen kameramanovi (úžasné horské
scenérie), trikařům (překvapivě velká část filmu vznikala před zeleným plátnem)
a hereckým výkonům prakticky všech zúčastněných, i když mnohé z nich bych
si rád vychutnával delší dobu.
Film funguje velmi dobře jako osudová výpověď o překonávání sebe sama, o síle
lidského ducha a o tom, že příroda má nakonec stejně vždycky poslední slovo. Jinak
ale Everest představuje divácký a
bezrizikový snímek, v němž je sympatická snaha o uvěřitelnost a realističnost
vykoupena nedostatkem dramatičnosti a přelidněním.
Žádné komentáře:
Okomentovat