Pro uchopení a pochopení toho, co všechno je špatně na pátém Termínátorovi, je potřeba trochu
rozebrat jeho děj, a ne nad ním jen mávnout rukou a říct, že je celý divný a
zmatený, a že nedrží pohromadě. Což jsem původně chtěl udělat, ale
najednou jsem neměl o čem psát.
Obecně řečeno si Terminator Genisys
v poměrně velké míře půjčuje různé motivy i konkrétní scény a dialogy
z prvních dvou Terminátorů režiséra
Jamese Camerona (z let 1984 a 1991) a porůznu je remixuje, případně variuje
(a směle ignoruje trojku a čtyřku). Laškovně si pohrává s uzavřeným světem
uvnitř sebe sama, celkem výrazně se pokouší působit nostalgicky a
retrospektivně, ale současně se snaží fungovat nejen jako pokračování, ale i jako
reboot a zároveň první díl jakési nové filmové série, o jejímž vzniku se teprve
uvažuje. Z původního obsazení si ponechal akorát navrátivší se legendu
Arnolda Schwarzeneggera a zbytek nahradil novými a ne moc
okoukanými tvářemi. A hodně se v něm skáče v čase tam a zpátky. Tak
moc, že je takřka nemožné se v tom vyznat.
Pokud si to pamatuji správně, tak děj začíná přibližně v roce 2029, kdy vrcholí
válka lidí proti strojům a John Connor (Jason Clarke) má vítězství na dosah
ruky. Stroje ale vyšlou do minulosti Terminátora, aby zabil Johnovu matku Sarah
a došlo k tomu, že vůdce lidského odboje nebude nikdy zrozen. John za ním v rámci
máminy ochrany vyšle svého důvěrného přítele Kylea Reese (Jai Courtney). Ten
tím pádem cestuje za Terminátorem do roku 1984, kde ho před tekutým T-1000
zachrání právě Sarah (Emilia Clark), která je podstatně militantnější, než
očekával, protože jde o alternativní minulost vzhledem k roku 1984
z prvního Terminátora, neboť
v této verzi se Terminátor (Arnold) vydal rovnou chránit Sarah už
v roce 1970 (ale není řečeno, kdo ho tam poslal). V tomto filmu se
tím pádem vyskytují hned tři různé věkové verze Arnoldova T-800, přičemž dvě
mladší spolu svedou souboj hned krátce po úvodu a na tu třetí (současnou) dojde
zhruba v polovině filmu.
Arnoldův Terminátor je tedy od začátku hodný a tekutý T-1000 (mimochodem
hraný Asiatem) je zlý a jdou si po krku. Sarah a Kyle pak cestují časem do roku
2017, kde plánují zničit Skynet (umělou inteligenci stojící za vzpourou strojů),
přičemž jejich už tak dost komplikovaná pouť je ještě narušována flashbacky do
roku 1970 a flashforwardy do úplně jiné verze roku 2017, alternativní vůči té
první alternativní. Následně se ještě ukáže, že John Connor není úplně takový,
za jakého jsme ho měli, a že to Kyleovo cestování do minulosti bylo relativně
zbytečné. A jestli jsem správně pochopil i potitulkovou sekvenci, tak z ní
vyplývá, že to bylo vlastně zbytečné úplně celé.
Děj je tedy, jak je vidět, ostudně překombinovaný a nesmyslně vybudovaný a
vyznal by se v něm snad jen ten hardcore fanoušek, který by byl ochotný si
film tu a tam pauzovat a kreslit grafy s časovými osami (a stejně by mu to
nepomohlo). Struktura snímku je naopak velmi primitivní a prakticky spočívá
v tom, že hlavní hrdinové jsou vyrušeni náhlým příchodem zlého
Terminátora, vynořivšího se bůhví odkud, na dobu neurčitou ho setřesou
v akční scéně, pak se spolu ne moc zajímavě baví/ zamilovávají/
domlouvají, kam půjdou a co tam budou dělat/ filozofují/ nabíjejí zbraně/
skáčou v čase, a tak dále, dokud nejsou opět vyrušeni náhlým příchodem Terminátora,
vynořivšího se bůhví odkud, na dobu neurčitou ho setřesou v akční scéně… a
takhle pořád dokola. Občas to naruší nějací agenti FBI, J. K. Simmons
v malé a spíš komediální roličce policisty/vědce a John Connor, který
zřejmě cestoval v čase úplně samostatně a nezávisle na ostatních.
Kamenem úrazu je právě to cestování časem, které zápletku komplikuje za
hranici únosnosti a vytváří takové množství časových paradoxů, že kvůli
tomu snímek padá na hubu opravdu velkolepě. Zásadním nedostatkem v tomto
případě přitom nejsou hrátky s časem jako takové, ale způsob, jakým
s nimi tvůrci pracují. Paradoxy jsou totiž přítomny v naprosté
většině filmů o cestování časem, ale většinou je tyto filmy buď raději ignorují,
nebo se s nimi vypořádávají po svém (viz třeba Návrat do budoucnosti). Hrdinové v Terminator Genisys na ně ale neustále upozorňují, debatují o nich,
řeší jejich možné důsledky apod., ale místo toho, aby je tím zakrývali, tak jen
poukazují na to, jak jsou dementní, nedořešené, nedopilované a napsané
s takovou porcí logických děr a lapsů, že by to vydalo na delší esej. Jistě
je možné „vypnout mozek“ a opájet se jen akcí, digitálními triky a Arnoldovými
křečovitými výrazy v kamenné tváři, ale co naplat, když je příběh místy tak
hloupý, že vás to od toho střílení, výbuchů a hlášek vyrušuje. A jakákoli
snaha tvůrců o poskytnutí záplaty jen vytváří další a další otázky, které
samozřejmě zůstanou bez odpovědi.
Když navíc jdete do kina na film, tak příběh je jedna z věcí, které
očekáváte – a ten je v Terminator
Genisys opravdu strašný. Dalo by se sice argumentovat tím, že film vznikal
se zaměřením na fanoušky série a stojí jen na recyklaci starých nápadů
v novém kabátě a na spikleneckém pomrkávání, nicméně si troufnu tvrdit, že
dost fanoušků bude naopak naštvaných, když uvidí, o kolik je Genisys horší než první dva Terminátoři. Na stejné srovnání téměř doplatila
svého času i trojka s podtitulem Vzpoura
strojů, definitivně však pohořel až Terminator
Salvation (který měl také hrozný děj) a pětka se teď potýká s tím
samým.
Režisérovi Alanu Taylorovi se přitom docela příjemně povedl Thor: Temný svět, ovšem u něj měl podstatně
větší oporu ve scénáři, zatímco Terminator
Genisys působí dojmem psa utrženého ze řetězu, se kterým si Taylor prostě
nevěděl rady.
K dobru je možné přičíst to, že film slušně ubíhá, je naditý triky,
vypadá draze, pořád se v něm děje něco střeleného, takže takřka není místo
pro nudu, a na představitele hlavních rolí se hezky dívá. Arnold baví velmi
slušně i po letech. Akční scény jsou okázalé a přehledné. Zdaleka nejzajímavějším
elementem je však realisticky působící digitálně zrekonstruovaná postava
mladého Arnolda, která je sice ve filmu chviličku, ale je to další krůček
směrem k tomu, že se jednou třeba dočkáme nového filmu s mladým Christopherem
Leem nebo Audrey Hepburn.
K úplným wtf omylům a nechtěně směšným prvkům se zas řadí předlouhá scéna,
v níž se musí Sarah a Kyle kvůli cestování v čase svléknout (načež
jsou teleportováni doprostřed rušné dálniční křižovatky), kdy samozřejmě ani na
okamžik není nic vidět, protože film je mládeži přístupný. Ze stejného důvodu
tu chybí krev. Sarah oslovuje Arnoldova Terminátora „Taťko“, což je napůl
nesmírně legrační a napůl znepokojující a nepatřičné. Ona je ostatně celá řada
věcí podivná a nepochopitelná. Občas je to zarážející a občas zvrhle zábavné
svou nahodilostí a přiznanou hloupostí.
Celkově se však nedá zbavit dojmu, že Terminator
Genisys vypadá, jako kdyby pejsek s kočičkou viděli první dva Terminátory a pak se jim něco obskurního
zdálo. Když si z něj odmyslíte ten extrémně nepodařený děj, tak pro
uspokojení fanouška akčního/sci-fi žánru je rozhodně postačující, ale o
důstojného pokračovatele série nejde ani náhodou.
Žádné komentáře:
Okomentovat