Režisér a scénárista John Maclean natočil před tímto svým celovečerním
debutem dva krátkometrážní filmečky, které oba produkoval a hrál v nich hlavní
roli herec Michael Fassbender. Nejinak je tomu u westernu/road movie Slow West, který získal Velkou cenu
poroty na festivalu Sundance a doputoval i na festival do Karlových Varů.
Tentokrát je ovšem hlavním hrdinou neduživý šestnáctiletý klučina Jay (Kodi
Smit-McPhee), který opustil rodné Skotsko a vydal se do amerického Colorada (v
19. století) hledat dívku svého srdce, která se sem dopravila na útěku spolu se
svým otcem. Do služeb se mu vnutí pistolník Silas (Fassbender), jenž mu za
peníze začne dělat průvodce a bodyguarda. Potkávají na své cestě různé jiné
pistolníky a raubíře, ale i zbytky indiánských usedlostí a kočovné cestovatele.
A Jay je jediný, kdo neví, že na jeho milou byl vydán zatykač a je za její
hlavu vypsaná odměna…
Zápletka je tedy založena na tom, že Jay ve své naivitě a nevinné
nezkušenosti nevědomky vede tvrďáckého a nekompromisního Silase čím dál blíž ke
snadnému přivýdělku, zatímco Silas ve společnosti optimistického a bezhlavě
zamilovaného klučiny začne na té nekompromisnosti postupně ubírat a časem i trošku
změkne. Po dobře schované dívce jde ale každopádně i jeden další zabiják a
tlupa lovců odměn.
Jelikož má Slow West v rámci
přesnějšího určení žánru dost blízko k revizionistickému westernu, tak se
tu i hodně filozofuje a dojde i na veskrze kritickou reflexi utlačování a
vybíjení indiánských kmenů (skrz dost okaté narážky v podobě vedlejší
postavy potulného spisovatele a trochy epizodních indiánů zpívajících smutné
písničky vedle svých ohořelých týpí), navíc jde o snímek realistický a
relativně temný a drsný. Své místo tu však má i romantická linie, postupně
odkrývaná v rámci občasných flashbacků, vypravěčský voiceover obstaraný
postavou Silase a čas od času dojde k něčemu bizarnímu, co si režisér
vymyslel, aby tím svůj film ozvláštnil.
Ta ozvláštnění spočívají buď ve sporadicky dávkovaném a velice specifickém
černém humoru (například když hrdinové projedou kolem pokáceného stromu, pod
nímž leží kostra se sekyrou v ruce), nebo v jasně identifikovatelných a
ne zcela standardních artových prvcích (třeba když jsou na konci v rychlém
sestřihu zrekapitulovány všechny postavy, co v průběhu filmu zemřely). V jiných
případech jde zas jen o drobnosti. Místo whiskey nebo pálenky se tu pije absint
a film sice nabízí pěkné přírodní scenérie, avšak ty se za Colorado pouze vydávají
– ve skutečnosti se natáčelo na Novém Zélandě.
Přesto nejde o žádný zázrak, a to hned z několika důvodů. Už od
prvních záběrů (nebo vlastně už podle názvu) je patrné, že snímek bude mít poněkud volnější tempo vyprávění,
nehledě na to, že John Maclean chtěl zřejmě točit umění, což ve finále film
ještě výrazněji zpomalilo (ano, westerny by měly plynout zvolna, ale co je moc,
to je příliš). Příběh je víceméně tuctový a co se jeho realizace týče, tak je
takřka nemožné si nevzpomenout na bratry Coeny a zejména pak na jejich Opravdovou kuráž, které je Slow West svým stylem opravdu hodně podobný,
a nedivil bych se, kdyby Macleanova inspirace proudila odsud. Coenovi jsou ale
výrazně lepší režiséři a píší lepší scénáře – v tomto je totiž jedinou opravdu zajímavou
postavou Silas, k čemuž hodně pomohlo i Fassbenderovo charisma a herecký
výkon, přičemž ostatní postavy se pohybují jaksi v jeho stínu a dost se
vedle něj ztrácí, bohužel včetně ne moc výrazného hlavního hrdiny.
Z letargie vyvolané převážně nudným putováním ústřední dvojice je tak divák
probuzen až v závěru, který je výrazně akčnější a také velice slušně
natočený, nicméně čím blíž konci, tím víc přepáleným a nesmyslným se stává, až
dospěje k podivnému a nepřesvědčivému wft rozuzlení, které asi bude kdekomu
nepříjemně ležet v žaludku. Je to škoda minimálně kvůli Fassbenderovi a
také kvůli tomu, že zrovna dvakrát mnoho westernů už v dnešní době
nevzniká.
Žádné komentáře:
Okomentovat