Nenasytná Tiffany je v českých luzích a hájích poměrně
nevídanou a unikátní záležitostí – jde totiž o zcela nezávislou buranskou
hororovou komedii o masožravé díře v zemi (!), natočenou debutujícími
tvůrci za velmi nízký rozpočet. Jistě, z podobných českých hororových
pokusů letošního roku lze zmínit ještě žánrově čistějšího Ghoula a Svatého Mikuláše,
oba navazující na trend found footage hororů. Ghoul ovšem vznikal se zahraničními herci a působil dost nečesky a Svatý Mikuláš byl vytvořen de facto amatérskými
nadšenci. Oproti nim působí Nenasytná
Tiffany jako vyloženě český a filmařsky vyzrálý produkt a navíc je
z nich zdaleka nejlepší.
Hlavním hrdinou je zkrachovalá existence Pepa (Leoš Noha), který se paktuje
s bezdomovci a živí se vykrádáním chatek – nakradené věci pak prodává v zastavárně
a za získané peníze nakupuje chlast a cigarety. Pak jednoho dne objeví
v lese pohozenou kameru a v ní nepříliš dávný záznam toho, jak nějaký
mladý pár pročesával blízké okolí s detektorem kovů, vykopal díru a našel
poklad, načež se ale stalo něco divného – tam však páska končí. Pepa tudíž
vymění v zastavárně ledničku za detektor kovů a sám vyráží poklad hledat. Vykope
jámu na tom samém místě a stane se svědkem toho, jak díra zaživa brutálně
pohltí jiného hledače a Pepu odmění hromadou stříbrných penízků. V tom
Pepa dostane ďábelský nápad…
Námět a děj Nenasytné Tiffany
skutečně zní hodně divně a úchylně, na druhou stranu tu ale už dlouho nebylo
takhle svěží české béčko, které je nefalšovaně zábavné, a přitom funguje i na
poli vyšších ambicí. Kromě střev a příběhu o potrestané chamtivosti totiž
nabízí i realisticky uchopenou reflexi sociální současnosti a života
společenské spodiny na maloměstě, exkurzi po nádražních hospodách a bazarech a zároveň
důvtipnou satyru na čecháčkovství. A určitě by se na něj dala nabalit i řada více
či méně sofistikovaných interpretací.
Klíčem je naprostá autentičnost prostředí, herců a dialogů. Film vznikal v reálných
lokacích Horního Jiřetína, herci jako Leoš Noha, Jiří Panzner nebo Petr
Čtvrtníček v něm byli smícháni s neherci a filmaři měli obrovskou
autorskou volnost, protože nebyli smluvně vázáni na žádnou instituci, která by z
pozice koproducenta dohlížela na jejich počínání, takže si v podstatě mohli
dělat, co chtěli. Celovečerně debutující režisér a scenárista Andy Fehu je
navíc příznivcem herecké improvizace, takže z dialogů není skoro nikdy
cítit strojenost a křečovitost, naopak je všechno maximálně věrohodné a
přirozené.
Jediné, co se tomu vymyká, je titulní žravá díra Tiffany, jenž je
v rámci českého filmu velice imaginativním a originálním nadpřirozeným
elementem, u jehož technického zpracování si nelze nevzpomenout na estetiku triků
podobného charakteru z kultovního Evil
Dead Sama Raimiho. I tak ale do atmosféry filmu maximálně zapadá, protože
je nenápadná, zabíjí minimalisticky a působí spíš jako nápaditý a skromný prostředek sloužící k vyvolávání děsu, jakoby vypadlý z nějaké neexistující městské legendy šmrncnuté magickým realismem, než jako
extravagantní hororová atrakce.
Stává se to dost málo, aby měl divák u českého filmu pocit, že se jeho
tvůrcům podařilo natočit přesně to, co chtěli, přesně tak, jak chtěli. A tohle
je jeden z těch případů. Tahle parta s Andym Fehu v čele je
totiž bez debat velmi talentovaná, má smysl pro humor, je inteligentní a schopná
odhadnout, co si může dovolit natočit, a to pak v rámci možností
realizovat s maximální účinností. Podobný dojem z „hodně muziky za málo
peněz“ jsem měl třeba u filmu Vaterland –
Lovecký deník, k němuž jeho režisér David Jařab přistupoval podobně a
také s nebývalou efektivností dosáhl toho, co si s minimem nákladů vytyčil.
Nenasytná Tiffany je multižánrovým mixem, jehož všechny složky jsou
v dokonalé proporční souhře – děs, napětí, humor i společensko-sociální
kritika jsou přítomny ve správných poměrech a fungují pospolu nade všechna
očekávání. Mouchy by se sice našly (výrazně slabší neherec v okrajové roli,
poněkud roztahanější začátek…), nicméně i tak jde o snímek nesmírně zdařilý, na
němž je potřeba ocenit kromě originality a neokoukaného tvůrčího přístupu i ten
fakt, že se někdo odvážil adaptovat do českého prostředí skutečně netradiční filmařské
a žánrové prvky, povedlo se mu to a vznikl film, který nejenže baví, ale i má
co říct. Opravdu velké a příjemné překvapení.
Žádné komentáře:
Okomentovat