Jurský svět není restartem Jurského parku z roku 1993, ani není jeho remakem. Jde o
plnohodnotné pokračování odehrávající se na tom samém ostrově (přejmenovaném),
dvacet let po tragických událostech z prvního dílu. Rozdíl je v tom,
že doba pokročila, takže místo komorního a spíše utajeného výběhu s pár
dinosaury tu máme obří hi-tech zábavní park s rozlehlou safari, desítkami
pavilónů, vodním stadionem, dětským koutkem a hotelovým resortem pro více než
dvacet tisíc návštěvníků.
Nejnovější atrakcí je uměle vytvořený dinosauří mutant Indominus Rex,
vypěstovaný v laboratoři z genů Tyranosaura Rexe a několika dalších
zvířat proto, aby byl hrozivější, děsivější, nebezpečnější, větší, měl víc zubů
a „byl víc cool“, a přilákal tím pádem větší počet lidí, kterým se už stále ti
samí dinosauři okoukali. Vedlejším efektem ovšem je, že je také nezvykle
inteligentní, takže se mu nakonec podaří utéct ze svého výběhu a začne se volně
prohánět po ostrově…
Předtím je ale nutné prokousat se zhruba půlhodinovou expozicí, v níž jsou
představeni hlavní hrdinové a několik dalších postav. Dva kluci – bratři, kteří
přijíždějí do Jurského světa jednak za dinosaury a jednak za svojí tetou, sexy manažerkou
parku Claire (Bryce Dallas Howard). Její zaměstnanec, hardcore dobrodruh Owen
(Chris Pratt), jenž se specializuje na krocení a drezuru masožravých raptorů a
po Claire hází očkem. Naivní obtloustlý armádní lobbista, který by ty raptory
chtěl použít pro vojenské účely. Majitel parku, sympatický stereotypní indický
miliardář. Komický geek v tričku s logem původního Jurského parku
pracující v řídící místnosti. Asijský vědec pracující v laborce.
Všichni ti dinosauři, kteří také musejí být představeni, protože na ně
v průběhu filmu ještě nejednou dojde…
Ona expozice je sice nesmírně důležitá, abychom věděli, kdo je kdo, došly nám
všechny vztahy mezi postavami a film tak mohl fungovat i emocionálně (což
funguje), ale občas je toho už zbytečně moc. Jistě se mohl obejít bez
telefonátů ustarané matky obou chlapců (Judy Greer v podstatě nedělá nic
jiného, než že brečí). Mohl se obejít i bez neustálého pokukování různých
děvčat po starším z bratrů (což není k ničemu využito) a bez jeho
pohledné přítelkyně, o níž po prvních dvou minutách nepadne už ani slovo. Nemuselo
se tu tolikrát mluvit o různých technických aspektech parku, neb jsou buď
zjevné, nebo nedůležité.
Po prvních třiceti minutách se ale děj rozjede a od té doby už nepoleví.
Bylo nesmírně odvážné svěřit snímek nepříliš zkušenému režisérovi Colinu Trevorrowovi,
který doposud natočil jediný celovečerní film, lacinou a nevýpravnou (leč
sympatickou a povedenou) indie komedii Vlastní
zbraň podmínkou a s obřími produkcemi za 150 milionů se v životě nesetkal.
Nutno říct, že se ten risk vyplatil, protože Trevorrow to zvládl výborně.
Jurskému světu se do jisté míry daří vyvolat v divácích ten
pocit okouzlení a úžasu, jaký měli ze sledování Jurského parku. Pomáhá mu k tomu hojně využívaný původní hudební
motiv Johna Williamse, zdařile zakomponovaný do nové hudby Michaela Giacchina,
kamera Johna Schwartzmana vyžívající se v dlouhých nájezdech a všudypřítomné
prvotřídní digitální triky, kterým opravdu nelze nic vytknout. A zdařilé
herecké výkony v čele s charismatickým Chrisem Prattem a Bryce Dallas
Howard, která je k nakousnutí (a Indominus Rex by jistě souhlasil),
přestože zpočátku je trochu otravná, nehledě na to, že kompletně celý film
odběhá v lodičkách na podpatcích (ale možná to byl sofistikovaný humor
tvůrců).
On je totiž Jurský svět i poměrně
dost sebereflexivní, v mnoha ohledech vzdává hold původnímu Spielbergovu
filmu a odkazuje i na jiné „velké“ snímky z minulých desetiletí (Čelisti, Vetřelci…), občas si dělá legraci sám ze sebe (až na hranici
sebe-parodie), plně si uvědomuje, že je drahým letním blockbusterem, vyjadřuje
se k tomu a prostřednictvím zmutovaného Rexe komentuje předpokládané
divácké nároky na sebe sama (všechno musí být větší a epičtější než kdy dřív,
aby se na to nahrnulo dost lidí). A on opravdu je velký a epický a prochází mu
to velmi dobře. Včetně té skutečnosti, že i přes místy poněkud drsnější scény (požírání
lidí, stříkání krve, mrtví dinosauři…) se stále vešel do kategorie mládeži
přístupného filmu, tudíž ho pořád lze označit za rodinnou zábavu (nic extra
traumatického v něm sice není, ale děti pod deset let bych na něj spíš
nebral).
Příběh se ubírá svižným tempem přes poměrně hezky vymyšlené zvraty a vrcholí scénou, která z počátku hodně připomene první Jurský park, ale pak vygraduje do ohromujícího finále, které mi
svou dementností sice připomnělo nástup staré gardy v Bitevní lodi, ale zároveň je natolik majestátní, že mi to bylo
jedno. Jurský svět je rozhodně
inteligentní a je i chytře natočený, je napínavý na těch místech, kde by měl
být napínavý, a vtipný na těch místech, kde by měl být vtipný. Funguje jako
zábavný popcornový velkofilm, i jako satira na komerci, kapitalismus a na trendy
hollywoodských pokračování, ale sám je přitom důstojným pokračovatelem úspěšné
série (a řekl bych, že je lepší než dvojka i trojka). Jen tu a tam jsem si
říkal, že Spielberg by si s ním vyhrál ještě víc.
Příšerná nelogická slátanina, kde jediná sympatická postava je "Starlord" a to jen díky tomu, že ten herec je nehorázně sympatický sám o sobě.
OdpovědětVymazatPostava anemické manažerky odporná vzhledem i chováním. V normálním filmu by to byla jasná záporačka, která by umřela nějakou zábavnou smrtí. Tady ale umřela takovou smrtí jedna vedlejší postava, která si to absolutně nezasloužila.
Nějak mi uniká, proč by outdoor dobrodruh s kladným vztahem ke zvířatům měl chtít chodit s namyšlenou, bezohlednou a navíc šerednou mrchou, kterou zajímají zvířata jen jako prostředek k výdělku.
Přemoudřelý asi 10letý kluk - otravné klišé. Jeho otravný náctiletý brácha taktéž.
Vykrádání původního JP rve oči z důlků.
Nelogičnostiv ději, kdy v jedné chvíli nám tvrdí, že indominus je chudák, co vyrostl v izolaci a neumí komunikovat, vzápětí si klidně pokecá s raptory, protože má v sobě zamíchané i raptoří DNA. Navíc DNA dalších zvířat jako např. sépie, aby mohl měnit barvu a splývat s okolím. K čemu by v parku ale měli mít "neviditelného" dinosaura, který je dinosaurem jen z čísti, protože je to prostě nikdy neexistující ultramonstrum smíchané z kdečeho?
Na dřívějších JP byla vidět aspoň snaha o realističnost dinosaurů, i když jejich vzhled odpovídal tehdejší úrovni poznání o nich. Např. raptoři ve skutečnosti měli peří, ale to se v 90. letech nevědělo.
Jak je možné, že mová JS má horší CGI než starý JP??? Muselo to stát takové prachy a výsledek na nic.
Manažerka pobíhající na podpatcích i v džungli a utíkající před T-rexem je už fakt jak z parodie. Samozřejmě musí navíc scéna vykrádat původní JP, kde taky odlákával hrdina rexe pomocí světlice. Jo, ono se tomu dneska vlastně neříká vykrádání, ale pocta. :D
Tak 10% za nápad s výcvikem raptorů, který mě tam paradoxně vcelku zaujal. Víc si tenhle zbytečný film nezaslouží.
Myšule