Britský film režiséra Michaela Winterbottoma (Nonstop párty, Tristram
Shandy) se odehrává v roce 2007 a je inspirován tehdejší skutečnou
událostí, kdy v italské Perugii byla z údajné vraždy své spolubydlící obviněna
americká studentka. Soud ji tehdy zprostil viny, leč zmatený a mnohokrát
odročený případ strhl veřejnost, smlsla si na něm všemožná média, mluvilo se
tehdy o serióznosti soudních přelíčení a o zkorumpovaných policistech a
státních úřednících a dodnes se neví, jak to tehdy ve skutečnosti bylo.
Film S tváří anděla ale není
rekonstrukcí ani dramatizací těchto událostí a soud s obviněnou dívkou se
odehrává spíše na pozadí příběhu hlavního hrdiny, kterým je režisér Thomas
(Daniel Brühl). Ten se seznámí s americkou novinářskou
Simone (Kate Beckinsale), jenž plánuje napsat o případu knihu, a Thomas by měl
natáčet její filmovou adaptaci. Jedou tudíž spolu do Itálie, aby byli svědky
soudu a mohli se v celé té kauze nějak zorientovat.
Jedním z hlavních motivů filmu je Thomasův psychologický vývoj a jeho
dilema spočívající v tom, že netuší, jakým způsobem by měl svůj snímek
uchytit – z jakého úhlu pohledu ho pojmout, jaký pro něj zvolit žánr, co
skrze něj říci o společnosti, atd., přičemž jeho rozhodování ještě komplikuje
ten fakt, že případ se vleče a soud doposud nedošel k finálnímu verdiktu.
Nakonec se rozhodne natočit film ne o případu samotném, ale spíš takové
filozofické pojednání o lásce a o násilí se symbolickým podtextem ukotveným v Danteho
Božské komedii.
No a něco podobného je ve výsledku i snímek S tváří anděla (což je i název Thomasova filmu). Jistě bylo
záměrem Michaela Winterbottoma natočit ho tak, aby odpovídat Thomasově
představě, ale bohužel se tím nevyhnul problémům, které z tohoto záměru
vyplývají. Film totiž působí neuchopeně z hlediska vyprávění, ambivalentně
z hlediska příběhu, místy zmateně a neukotveně a jakoby nevěděl, co chce
říct. K násilí na obecné rovině a o lidské fascinaci násilím se snímek
vyjadřuje prostřednictvím občasné satyry na bulvární média a skrze několik
brutálních scén, jenž jsou vizualizacemi nočních můr, případně halucinací
hlavního hrdiny, a které se do zbytku filmu příliš nehodí, protože jsou oproti jeho
syrové a realistické atmosféře velmi stylizované a buď je v nich něco
hodně krvavého, nebo v nich jsou řvavé digitální triky. Jsou ale jen tři
nebo čtyři v celém filmu.
Podle Winterbottoma by se měl film zabývat i tím, jaké to je být rodičem
zavražděné dívky a jaké to je být rodičem někoho, kdo byl z vraždy obviněn.
K tomu mohu říct maximálně to, že se tím film vlastně nezabývá a na tyto
otázky neodpovídá – rodiče obou dívek jsou ve filmu asi minutu. Filozofické
debaty na toto téma jsou pak odbyty několika dobře mířenými citáty z Danteho,
se kterým Thomas (potažmo Winterbottom) hodně koketuje a snaží se mu mermomocí ve
svém filmu vzdát hold a vytvořit k jeho dílu nějaké paralely, ale působí
to naivně a lacině.
Další problém je v hlavním hrdinovi, který není kdovíjak sympatický
ani charismatický. Potácí se ode zdi ke zdi, všichni ho štvou, stýská se mu po
dcerce, snaží se najít v případu nějaká pojítka a tu a tam souloží se
Simone. Pak začne brát drogy (tudíž přibude snových sekvencí, které se počnou
míchat s realitou), začne být paranoidní a začne pochybovat sám o sobě
a o důvěryhodnosti lidí kolem sebe. Následně se spřátelí s dvacetiletou studentkou
Melanií, která ho nakonec nasměruje na správnou cestu a díky ní si uvědomí,
jaký film že to chce točit. Celou dobu se ale chová jako arogantní zmetek,
jemuž se nedá moc fandit, a tudíž není důvod, proč by mu na něm mělo divákovi
záležet.
K samotnému natáčení Thomasova filmu nakonec ani nedojde. Ona totiž i spousta
jiných nakousnutých motivů skončí na půli cesty a není dořečená nebo vyjasněná (stejně
jako v tom kriminálním případu). Jestli ten film Thomasovi vůbec schválili
a jestli ho nakonec natočil, se nedozvíte. Jak dopadl spor s jeho ex-manželkou
o dceřino opatrovnictví je taktéž zatajeno. Jak se vyvinul jeho románek se
Simone jakbysmet. Z jeho přátelství s Melanií (kterou hraje Cara
Delevingne, což je spíš modelka než herečka, neumí moc hrát a ani není moc
hezká) také nevyplyne nic závažnějšího a s přimhouřením oka by tam ta
postava ani nemusela být. Zajímavější je Valerio Mastandrea v roli podivína,
který je takovou šedou eminencí, o všem ví, každého zná jménem, pronajímá byty,
prodává drogy a píše kontroverzní novinářský blog – jeho postava ale zůstane
také trestuhodně nevyužita, přestože měla potenciál. Závěr je samozřejmě otevřený.
S tváří anděla není filmem, který by se snažil zaujmout nějaké jednoznačné
stanovisko, představit vlastní náhled na propíranou kauzu, nebo dokonce
nabídnout fakta či odpovědi, případně fiktivní variace na ně v rámci nějakého
žánru, ať už by šlo o krimi, thriller či detektivku. S tváří anděla je filozofickým a symbolickým dramatem, které
se nesnaží diváka zorientovat v případu, ani mu vštípit nějaký názor. Spíš
se snaží zprostředkovat tu samou atmosféru zmatenosti a neurčitosti, jakou lidé
tehdy ve spojitosti s tím případem cítili, a nastolit mezi tím nějaké
paralely. Na emoce se přitom nesnaží působit skoro vůbec, je totiž velice
chladný, psychologický a odtažitý.
Zároveň jde ale o film velice nevýrazný, nevyhraněný a nehluboký. Neříká
nic nového a dokonce ani nic zajímavého – v tomto ohledu je dokonale
zbytečný. Není ani příliš dobře natočený a herci nepředvádí nic úžasného, jeho
námět není zrovna dvakrát atraktivní a zpracování je chatrné, hlavně co se
týče vyprávění. Je to film, který ve vás nezanechá vůbec nic, nevryje se vám do
paměti ani jedinou výraznější nebo povedenější scénou a po pár dnech si na něj
už ani nevzpomenete. Sice rozhodně není hloupý a Michaelu Winterbottomovi se s ním
pravděpodobně podařilo celkem konzistentně naplnit jistý záměr, ale co naplat,
když je výsledek nezajímavý, neoslovující a nezvykle snadno zapomenutelný.
Žádné komentáře:
Okomentovat