Pořád jsem to já je dramatem, o němž se mluví hlavně z toho
důvodu, že za něj dostala Oscara za nejlepší výkon v hlavní roli Julianne
Moore, která v něm velmi realisticky ztvárnila duševní i fyzickou proměnu
ženy, jíž je krátce po oslavení padesátých narozenin (tedy nezvykle brzo)
diagnostikováno předčasné bujení Alzheimerovy choroby.
Film pozůstává z interakce hlavní hrdinky jménem Alice s ostatními
členy rodiny (manžel, tři dospělé děti), případně s dalšími lidmi z jejího
okolí včetně děkana univerzity, na níž je zaměstnaná jako profesorka anglické
lingvistiky (v čemž po určité době logicky kvůli zapomínání slov nemůže
pokračovat). Alici všichni podporují, zatímco ona se ze všech sil snaží proces zapomínání
zpomalit – trénuje si paměť, vytváří si různé mnemotechnické pomůcky, radí se s odborníky…
Nicméně si je vědoma toho, že je potřeba připravit se i na nejhorší, a že za
pár let třeba zapomene adresu svého bydliště, jména svých potomků, i tvář svého
manžela.
Postupná ztráta paměti je ve filmu zachycena procedurálně již od prvních
náznaků a následně se neustále zintenzivňuje po velice krátkých krůčcích, tudíž
sledujeme Alici, jak si prožije všechny možné fáze této nemoci. Výkon Julianne
Moore je v tomto ohledu nesmírně přirozený a uvěřitelný až do té míry, že
se v její tváři skutečně znatelně zračí upřímná snaha vzpomenout si na
určitá slova, věci a okamžiky, a palčivá bolest z toho, že se to tu a tam nepodaří.
To utrpení a zahanbení, kterému musí čelit postupem času čím dál víc (třeba
když zapomene, kudy se v jejím vlastním domě jde na záchod), dokáže naplno
(a přitom nikoli exhibicionisticky) emocionálně prožít tak, že s ní divák
automaticky soucítí, empaticky se vžívá do její role a fandí jí, aniž by přitom
měl pocit, že je s ním nějak hrubě manipulováno. Nemám naprosto nic, co
bych jejímu herectví vytkl. Je prostě a jednoduše skvělá.
S tím trochu souvisí to, že ostatní herci jsou záměrně upozaděni a
hrají druhé až třetí housle odněkud z dálky. Alicin milující manžel Aleca
Baldwina mi byl velmi sympatický, o dost méně už její dvě dcery – Kate Bosworth
hraje takovou jízlivou a arogantní kravku, Kristen Stewart zas předvádí to
samé, co vždycky, a není tím pádem moc zajímavá, přestože je to právě ona, kdo
má po Julianne Moore nejvíc prostoru jak herecky, tak z hlediska charakterového
vývoje své postavy.
Kromě toho je ještě snímek i velice dobře režírován dvojicí nezávislých
filmařů, kteří jsou registrovanými partnery a natočili spolu už čtyři filmy, z nichž
Pořád jsem to já je zdaleka nejlepší,
zatímco ty předchozí jsou nepříliš výrazné a kvalitativně nic moc. Rozdíl bude
pravděpodobně v tom, že tentokrát netočili podle vlastního námětu, nýbrž
adaptovali osm let starou knižní předlohu, kterou napsala coby svůj literární
debut úspěšná neuropatoložka Lisa Genova. V každém případě má jejich film
konstantní tempo, inteligentní dialogy a dokonce i pár momentů překvapení, kdy
si pohrává s očekáváním diváků v některých konkrétních scénách tím,
že v nich poodhalí jejich předpokládatelný průběh, ale pak záměrně uhne
jiným směrem k odlišnému vyznění.
Pořád jsem to já rozhodně není zábavný film, naopak je velmi
smutný a neútěšný. Na druhou stranu je skutečně zdařilý a stojí za doporučení
už kvůli vynikající Julianne Moore a závažnému tématu, které je zpracováno
poměrně autenticky, věrohodně a zároveň tak, že z vás násilím nedoluje
slzy.
Žádné komentáře:
Okomentovat