Trenér boxu a řidič limuzíny Mike (Joel Kinnaman – hrál nového Robocopa) se jednoho dne náhodou
nachomýtne k nějakým vraždám mezi překupníky drog, které vezl ve svém
autě, a musí být coby korunní svědek zneškodněn. Útočníky ale včas zastřelí
jeho otec Jimmy (Liam Neeson), který dělával nájemného zabijáka pro mafii, ale
před časem s tím přestal a teď spíš už jen chlastá a vyrovnává se s traumaty,
přičemž jeho vztah se synem je na bodu mrazu. Zastřeleným vrahem je ale shodou
okolností syn Jimmyho bývalého zaměstnavatele a kamaráda Shawna (Ed Harris),
který je nejdrsnějším mafiánem široko daleko, má pod palcem všechno možné
včetně policie a rozpoutá na Jimmyho s Mikem a jeho rodinu nelítostný hon…
Thriller Noční běžec je po
filmech Neznámý a NON-STOP již třetí spoluprací původně španělského
režiséra Jaumeho Collet-Serry s Liamem Neesonem a je potřeba říct, že je z nich
nejméně výrazný a nejméně poutavý. Neznámý
byl vystavěný na napínavém a spletitém odhalování hrdinovy minulosti a
okolností, které ho dostaly do svízelné situace, NON-STOP zas na atraktivní zápletce odehrávající se uvnitř letadla
a na hromadě dementních zvratů. Noční
běžec oproti nim působí na první pohled nemastně neslaně a navíc i ohraně a
všedně – nejenže využívá mnohé motivy, které známe z jiných thrillerů poslední
doby, ale navíc využívá i ty, které známe z jiných thrillerů s Liamem
Neesonem.
Více než první půlhodinu přitom zabírají expozice, kdy se seznamujeme s postavami
a s jejich vztahy. Je vidět, že Jimmy a Shawn jsou staří známí, kteří by
nejraději byli už v důchodu a na minulost zapomněli. Vidíme, jak má Mike
rád svou rodinu a jak moc se mu příčí vzpomínky na otce. Vidíme Shawna, jak mu
záleží na jeho synovi, i když je to debil, co se zbytečně namáčí do problémů.
Vidíme Jimmyho, jak se opíjí na vánočním večírku převlečený za Santu Klause a
neobratně balí manželku hostitele. A podobně. Natočené to není špatně, herci
jsou všichni velmi dobří, ale nemá to moc tempo a člověk se tím musí prokousat.
Do té doby byste si ještě mohli myslet, že Noční běžec bude víceméně realistickým psychologickým dramatem s mafiánskou
zápletkou, kde se budou řešit hlavně vztahy a dávné křivdy a tu a tam padne
nějaký výstřel. Vzápětí se ale z filmu vyklube relativně akční záležitost
ve stylu těch, které produkuje Luc Besson – dojde i na absurdně přepálenou automobilovou
honičku a na plešatého profesionálního zabijáka s nočním viděním a puškou
s laserovým zaměřováním. Logika jde tudíž stranou, zato film ale nabere na
zábavnosti.
Asi nejlepším místem je pasáž, v níž hrdinové prchají před policejním
komandem a najatým vrahem z rozlehlého činžáku, kterým v panice proudí
davy lidí. Je to nejdynamičtější, nejlépe natočená a nejlépe vymyšlená část
filmu. Závěrečná třetina s tichým soubojem dvou mužů na železničním nádraží a
přestřelkou v lese je ale zas o dost horší.
Celý film tudíž lze pomyslně rozdělit na třetiny – ta první je celkem seriózní
a pomalá, v té druhé se hlásí o slovo ztřeštěná akce, střílení a pobíhání,
a ta třetí připomíná staré westerny. Každá z nich má trochu jinou
atmosféru a trochu jinak funguje, důležité je ale to, že celkem fungují i
pohromadě a příliš nenudí. Největší zásluhu na tom mají herci, protože všechno
ostatní je už okoukané a stokrát viděné odjinud, nicméně díky nim je to skousnutelné
i po stoprvé. A Liam Neeson samozřejmě už zase telefonuje, že jo.
Žádné komentáře:
Okomentovat