Především asi ignorujte tuto recenzi i tento film, pokud vám fikční vesmír komiksového
vydavatelství a filmového studia Marvel a dobrodružství jeho superhrdinů nic
neříká, protože budete ztraceni, nebudete se vůbec v ničem orientovat,
nebudete vědět, kdo je kdo, a drtivá většina souvislostí, vtípků, narážek a
drobných nuancí půjde zcela mimo vás a vaše chápání. A nevěřícně kroutit dvě a
půl hodiny hlavou vaší páteři také moc neprospěje.
Vy ostatní ale neváhejte a vyražte do kina, protože druhý díl této
komiksové týmovky není o nic menší pecka než díl první a v jistých ohledech
je dokonce ještě o trošku lepší. Zkrátka jde o ideální popcornovou podívanou,
která nabízí to nejlepší, co můžete čekat od hollywoodského mega-blockbusteru
za 250 milionů dolarů. (Což při stopáži čítající 141 minut znamená, že každá
vteřina filmu stála zhruba třicet tisíc dolarů, čili v přepočtu asi tři čtvrtě
milionu korun. Schválně si představte, co byste si za to mohli koupit.)
Film diváka hned od prvních vteřin vrhá doprostřed monumentální akce, kdy
se členové týmu Avengers snaží dobýt jakousi pevnost, kde vojáci z organizace
Hydra stráží Lokiho kopí, v němž se ukrývá nezměrná síla. To se jim podaří
a ještě přitom stačí poznat své nové zmutované protivníky – rychle se
pohybujícího Quicksilvera a jeho sestru-dvojče Scarlett Witch, která umí
vytvářet silové pole, číst myšlenky a hrát si s lidskými mozky. Iron Man
pak kopí za zády ostatních v dobré víře využije k dokončení projektu Ultron
– vytvoří umělou inteligenci, s jejíž pomocí hodlá ochránit planetu Zemi
před nájezdy mimozemšťanů a útočníků z jiných světů. Ultron si ale osvojí robotické
tělo a umane si, že je potřeba Avengery vyhladit a s nimi i celou lidskou
populaci…
Pozoruhodné je zejména to, že jakkoli mohou Avengers působit jako nablýskaná rozjařená akční blbina pro náctileté,
tak ve skutečnosti jsou poměrně dost inteligentní, jejich humor je tu a tam
překvapivě sofistikovaný, akční scény patří pomalu k tomu nejlepšímu za
poslední měsíce a i motivace postav a jejich vzájemná interakce jsou o něco důmyslnější,
než by bylo bývalo nutné. Všechno to hašteření, kamarádství, rivalita, a případně
i romantické pnutí mezi nimi má psychologické opodstatnění a i hrdinové samotní
nejsou ani zdaleka jen plochými figurkami – žádná extra hluboká charakterová
studie se sice u žádného z nich nekoná, ale i tak je to mnohem víc, než byste
vůbec mohli čekat od superhrdinského akčního sci-fi, v němž miliardář
oblečený do padesátitunového robotického brnění mlátí zmutovaného zeleného obra
utrženým výtahem tak dlouho, než pod nimi spadne mrakodrap.
Všechny hlavní postavy si navíc v průběhu filmu projdou jistými
traumaty, s čímž souvisí i to, že je hrají velmi dobří a charismatičtí
herci, kteří i tyto pasáže dokáží velmi dobře prodat. O nikom z nich si netroufnu
říct, že by předváděl výkon horší než nadprůměrný, snad akorát s výjimkou Aarona
Taylor-Johnsona, který nedokázal být jako Quicksilver dostatečně výrazný, a
Dona Cheadlea, kterému úloha legračního černocha, hrajícího ve stínu ostatních
Avengerů druhé housle, příliš nesedla. V určitých scénách se akorát na
některých hercích neblaze projevuje, že reagují na něco, co při natáčení nebylo
přítomno a bylo to doděláno až v postprodukci (třeba když Bruce Banner žasne
nad vizualizací umělé inteligence, nebo když Black Widow uklidňuje Hulka), což
však není tak úplně jejich chyba.
Na rozdíl od jedničky ale ubylo šarvátek mezi hrdiny, skoro jako by je
předchozí spolupráce stmelila. Naopak přibyla jedna romantická linie, oproti
očekávání docela příjemně a uvěřitelně vyvedená, a odhalení soukromého zázemí
jedné z postav, jenž zatím oproti ostatním nedostala tolik prostoru. Na
pošťuchování také není tolik času, protože záporák je tentokrát skutečně
lahůdkový (naštěstí nejde o mimozemského zlouna z hlubin vesmíru,
disponujícího všemocnou zbraní hromadného ničení, jako obvykle) a je třeba
často čelit buď jemu, nebo jeho robotické armádě a nohsledům. Zatímco jednička
se z velké části odehrávala v útrobách obřího vznášedla a dost často
se v ní mluvilo a děj stál, tak v Avengers
2 se něco děje skoro pořád, zásadnější dialogové prostoje se konají jen
sporadicky a příběh se přesouvá z místa na místo. Tempo sice není pořád konzistentní,
ale alespoň je to od minule o něco dynamičtější a rytmičtější, samozřejmě s postupnou
gradací.
Nejzásadnější je ale samozřejmě akce a humor a obojího je ve filmu
požehnaně. Technickou stránkou se snad zabývat nemusím. Akční scény jsou
přehledné, inteligentně vystavěné, našlapané a chvílemi až kulervoucí. Režisér
Joss Whedon má v malíku kameru i střih a ty nejlepší části epochálních
bitek záměrně a často zpomaluje – ať už proto, že jeden z hrdinů nadlidsky
rychle běhá, nebo proto, aby diváci měli šanci si pořádně vychutnat všechno, co
je v tom a tom záběru cool. V tomto ohledu jsou Avengers 2 naprosto kolosální a epičtí. Akční scénou roku je pro mě
zatím pořád ještě kostelní vřava v Kingsmanech,
nicméně v Avengerech je zase akce
častější. Poslední půlhodina je v podstatě až na drobné odbočky jedna
velká bitva.
Vtipy často vycházejí z narážek na události z předchozích filmů a
na vztahy mezi postavami, takže znalci filmů a fanoušci si rozhodně užijí
legrace habaděj. Mnozí pravděpodobně ocení i různé slovní hříčky a takřka
parodické a nebývale úsměvné momenty, v nichž si tvůrci láskyplně a s nadhledem
utahují ze schopností některých superhrdinů. Spousta humoru je ale zcela univerzální.
Nutno poznamenat, že jsem se nejméně půltucetkrát opravdu dobře nahlas zasmál,
lépe, než u mnohých komedií. Film rozhodně není bez chyb, ale zábava je to
prvotřídní, a to je hlavní. Chytrá a spektakulární.
Na filmu Avengers: Age of Ultron
je zkrátka vidět, že jeho tvůrci milují komiksy a kvalitní filmy, že mají upřímně
rádi všechny ty roztodivné postavy v barevných kostýmech a chápou jejich
duševní pochody, a že rozumí nadmíru dobře svému řemeslu. Klaním se Jossu
Whedonovi za to, že zvládl celé to natáčení za čtvrt miliardy ukočírovat,
ještě sám napsat scénář, pracovat tímhle způsobem s postavami a dojít
ještě o něco dál, než napoprvé. Jediné, co mě může mrzet, je to, že trojku, která
bude již tradičně z ekonomických důvodů roztržena na dvě části, už
režírovat nebude.
Žádné komentáře:
Okomentovat