Dom (Vin Diesel) a Brian (Paul Walker) zabili v Rychle a zběsile 6 zločince Owena Shawa a nyní se budou muset
vypořádat s jeho o dost tužším, šílenějším a po pomstě prahnoucím starším
bratrem, nekompromisním zabijákem Deckardem (Jason Statham). Nejprve je ale třeba
dát dohromady starou partu, unést ze zajetí sexy hackerku, dostat se na megapárty
v Dubaji a okrást saudského prince, setřást všechny ostatní zabijáky,
které tím na sebe poštvou, a oplatit tím službičku lídrovi jakési tajné
organizace (Kurt Russel), který jim nabídl spolupráci, zatímco agent Hobbs
(Dwayne „The Rock“ Johnson) leží v nemocnici se zlomenou rukou a čeká na
svou příležitost…
Režisérovi Justinu Linovi se s pátým a šestým dílem této akční série nečekaně
podařilo nasadit laťku do nebývalé výšky, když popohnal celou tu automobilovou
švandu na zcela novou úroveň nadsazením akčních scén a jejich dovedením za
hranici absurdity, s čímž se svezly i trefné hlášky a řvavě efektní fetišistické
záběry naleštěných kapot luxusních vozů, lesknoucích se svalů a naleštěných mužných
pleší a hlubokých dekoltů vyzývavě oděných supermodelek, doprovázených
samozřejmě nadupanou muzikou. Nyní ho na režisérské stoličce vystřídal James
Wan (Insidious, V zajetí démonů), ale kdybych o tom nevěděl předem, tak bych
to nepoznal. Na Rychle a zběsile 7 se
ta změna totiž nepodepsala vůbec nijak, a tak i tento díl pyšně pokračuje ve
stopách svých dvou předchůdců. Hlasitě, stylově a bezhlavě.
Zápletka je samozřejmě od začátku do konce úplně debilní a slouží jen k tomu,
aby se na plátně mohly prohánět nablýskané sporťáky, ukazovat naolejované
bicepsy a kroutit hezká děvčata v bikinách. Akční sekvence jsou podle očekávání
opět mimořádně daleko za hranicí uvěřitelnosti (což je v tomto případě dobře)
a natočené jsou takřka epilepticky – se spoustou bleskových střihů a s mimořádně
neklidnou kamerou, která neustále jezdí ze strany na stranu, tu a tam se
dokonce protáčí vzhůru nohama a nepostojí chvíli v klidu – a přesto
relativně přehledně. Na fyzikální zákony se zvysoka kašle a každý, kdo by to
chtěl filmu vyčítat, je imbecil. Je totiž principiálně mylné domnívat se, že
najdete nějaký smysl nebo logiku ve filmu, kde Vin Diesel s Paulem Walkerem
vyskočí za jízdy autem z okna z nejvyššího patra mrakodrapu, po chvíli
letu proskočí do mrakodrapu stojícího vedle toho prvního, projedou se
zablokovanými brzdami celým patrem, zničí přitom výstavu Terakotové armády, na
druhé straně opět vyletí oknem ven a přistanou o pár pater níž v mrakodrapu
třetím. Ve filmu, kde Vin Diesel dupne do země tak silně, že se pod ním propadne
půlka parkoviště. Ve filmu, kde když Dwayne Johnson vidí, jak mu kriminálníci s vrtulníkem
ničí město, tak sleze z nemocničního lůžka, strhne si obvazy, popadne
rotační kulomet a vyrazí čistit ulice.
Je celkem jedno, jak moc je to dementní a mimo jakoukoli realitu, hlavní
je, že je to dostatečně zábavné! A nejdůležitější je, že to vydrží být zábavné téměř
celé ty dvě a čtvrt hodiny, co to trvá. Akce je tou nejlepší složkou, protože je
šťavnatá, nápaditá a efektní. S humorem je to tentokrát slabší a většina
vtipů je legrační dost nuceně. Hercům stačí, aby byla cítit jejich prezence na
plátně, což je v případě Vina Diesela, Jasona Stathama nebo Dwaynea
Johnsona považováno za automatickou samozřejmost. Naopak nepříliš výrazný je
překvapivě navrátivší se Kurt Russel, na němž se viditelně podepsal zub času, a
spíš nahrává ostatním zpovzdálí, než že by se sám pouštěl do čehokoli akčního.
Paul Walker sice nešťastně zesnul před dokončením filmu, na jeho děj to ale
vliv nemělo – v chybějících scénách za něj zaskočili jeho dva bratři a o podobu
obličeje se postaraly digitální triky. Na konci filmu tvůrci skládají Paulovi
poctu roztomilou retrospektivou, sestříhanou z předchozích dílů série.
Šlapalo by to ale ještě mnohem lépe, kdyby se tvůrci vykašlali na to nemalé
množství seriózních scén, v nichž jsou pronášeny vážně míněné dialogy a postavy
prožívají opravdové emoce. Ty totiž nefungují skoro vůbec a spíš jsou nechtěně
k smíchu, v horším případě nudí. Opravdu bylo potřeba začlenit do už
tak dost dlouhého filmu i dilema Brianovy manželky, jestli mu má oznámit, že je
s ním znovu těhotná? Vážně se postava Michelle Rodriguez musí tak dlouho
vyrovnávat se ztrátou paměti? Vážně po nás tvůrci chtějí, abychom se dojímali
a plakali u domněle mrtvého Dominika, který spadl s autem z dvanácti
metrů (poté, co se s ním pokusil najet do letícího vrtulníku), když
předtím z vlastní vůle sjel s jiným vozem z téměř kolmého srázu
na úpatí vysoké hory a po dopadu, jemuž předcházelo sedmatřicet kotrmelců,
vyvázl bez škrábnutí?
K žádným velkým změnám oproti předchozím dvěma dílům tedy nedošlo, ať
už ve stylu, či v kvalitě. Rychle a
zběsile 7 je našlapanou jízdou a popcornovou podívanou se vším všady, která
sice neuhání zrovna dvakrát plynule, ale zato neváhá ty nejlepší momenty vyhnat
do pořádných otáček. A to se cení.
Žádné komentáře:
Okomentovat