17. 3. 2015

Gunman: Muž na odstřel (The Gunman) – Recenze – 40%

Jim Terrier (Sean Penn) je bývalý člen skupiny nájemných zabijáků, který před lety v Kongu zastřelil důležitého tamního ministra, načež musel uniknout ze země a nechat za sebou bez rozloučení milovanou manželku. Nyní je zpět v Kongu, pracuje pro humanitární organizaci, surfuje a vrtá studny. Jednoho dne mu začnou jít po krku najatí vrazi, které Jim zabije, ale musí zjistit, kdo za útokem stojí. Odcestuje proto do Evropy, kde se nacházejí roztroušení po různých velkoměstech jeho bývalí kolegové, z nichž jeden se po Jimově útěku oženil s jeho ženou. Jim zjišťuje potřebné informace a postupně dává dohromady díly skládanky, vypořádává se s bolestmi hlavy a přitom uniká dalším a dalším zabijákům.
 
Gunman: Muž na odstřel (The Gunman) – Recenze
Zdroj fotek: bontonfilm.cz

Podstatné jsou dvě věci – Gunman vznikl podle románové předlohy ze začátku 80. let a jeho režisérem je Francouz Pierre Morel (96 hodin, Bez soucitu). Film pak je zvláštním mixem dvou různých přístupů. Jednak vypadá a svým námětem a průběhem děje částečně i působí jako krimi thrillery z minulých desetiletí (což je dáno předlohou) a zároveň by chtěl být našlapanou a trošku inteligentnější, sofistikovanější a politicky angažovanější variací na 96 hodin (což je dáno režisérem), ale není dostatečně dobře napsaný a zrežírovaný, aby ve spojitosti s ním ta inteligence, sofistikovanost a angažovanost byly věrohodné a vůbec k něčemu.

Pierre Morel se navíc evidentně mohl přetrhnout, aby se mu z Seana Penna podařilo udělat nekompromisní a drsňáckou akční hvězdu podobně jako dříve z Liama Neesona a Sean Penn se mohl přetrhnout taky, protože Gunmana částečně produkoval a zřejmě mu šlo o to samé. Naštěstí je dobrý herec a uhraje ledacos, ale na akčního hrdinu Neesonova formátu prostě nemá, nehledě na to, že jeho postava není ani tak dobře napsaná jako ta z 96 hodin, ani není tak cool, ani tak syrově přímočará, a zápletka ve stylu „unesli mi milovanou dceru/manželku a já si pro ni teď půjdu přes mrtvoly“ není dost vytěžená, neboť oproti 96 hodinám na ní neleží těžiště příběhu. To leží v tom, že hlavní hrdina musí odhalit, kdo tahá za nitky, kdo koho podrazil, kdo na koho ušil boudu a kdo ho chtěl nechat zabít.

Gunman: Muž na odstřel (The Gunman) – Recenze

Když už, tak Gunman připomíná výrazně horší pokračování 96 hodin s podtituly OdplataZúčtování. I tam ale byl Liam Neeson pořád o dost větší frajer a jeho postava pořád výrazně sympatičtější než ta Pennova. Gunman má ale zas lepší herce ve vedlejších rolích (Javier Bardem, Ray Winstone), technicky je lépe natočený a nedopouští se tolik logických lapsů. Říkal jsem si, že by se mohl líbit starším divákům, kteří pamatují thrillery ze sedmdesátých let a kriminálky z let osmdesátých (i vzhledem k velmi malému počtu akčních scén – v celém filmu jsou asi tři), ti ale zas neocení brutální scény v podobě např. vystřeleného mozku nebo explicitně zabíraného podříznutého hrdla.

Gunman: Muž na odstřel je ze všeho nejvíc hlavně strašlivě nevýrazný a zcela zbytečný. Při jeho sledování v kině se sice vyloženě nudit nebudete, ale už deset minut po odchodu ze sálu vám bude dělat problém poskládat si zpětně jeho děj. A po týdnu už si ani nevzpomenete, o čem to vlastně bylo.



Žádné komentáře:

Okomentovat