Filmem Zloba – Královna černé magie
se loni studio Disney úspěšně pokusilo oprášit pohádku o Šípkové Růžence a
vtisknout jí háv moderní a vizuálně našlapané podívané. Nyní se o to samé snaží
s Popelkou. Zatímco však Zloba
byla poněkud netradičně a zároveň inovativně vyprávěna z pohledu hlavní
záporné postavy a její převedení do formátu velkorozpočtové hollywoodské
podívané, naslouchající požadavkům současného publika, z ní udělalo digitálními
triky přecpané fantasy, Popelka je
pohádkou v tom úplně nejklasičtějším slova smyslu. To se týká i děje a stylu
vyprávění, tudíž pokud jste už někdy pohádku o Popelce slyšeli, tak tento
nový film vás pravděpodobně z hlediska příběhu nijak nepřekvapí – zvlášť pokud
znáte animovanou Disneyho verzi z roku 1950.
Oproti pětašedesát let starému animáku je tato Popelka o půl hodiny delší a nejsou v ní písničky. A je hraná,
leč se spoustou počítačových triků (ale naštěstí to není takový řvavý a extravagantní
CGI fest jako Zloba). A hlavní
hrdinka se jmenuje Elka (v originále Ella) a přezdívku Popelka si vyslouží
až časem. A pak ještě pár drobností, ale vcelku nic moc novátorského.
Největší pozitiva filmu souvisejí s jeho režisérem,
jímž je Kenneth Branagh. V jeho rukopise je stále velmi znatelná hluboce
zarytá zkušenost s režírováním Shakespearových her, pročež i v Popelce je kladen důraz na velkolepou
výpravu, kostýmy, make-up a herecké výkony (a podobně byl na tom i
Branaghův Thor). Na to se váže i
vizuální stránka – film září všemi barvami, digitální efekty jsou
profesionální, všechno je naleštěné a blyštivé a hrozně dobře se na to kouká.
Stejně tak se dobře kouká na herecké obsazení. Cate Blanchett jako Popelčina
macecha, Helena Bonham Carter jako víla kmotřička (nicméně ta je tam opravdu
jen na krátký skok), Derek Jacobi jako starý král, Stellan
Skarsgård jako jeho rádce, Richard Madden z Her o Trůny jako pohledný princ, atd.
Nejméně zajímavá je nakonec prakticky neznámá Lily James v titulní roli,
která je nedostatečně výrazná a navíc dost podobná Elle Fanning, která hrála ve
Zlobě Šípkovou Růženku (taky velice
nevýrazně) – skoro jako kdyby se u Disneyho pokoušeli u moderních princezen o
jakýsi unifikovaný vzhled (snad to naruší Emma Watson v připravované Krásce a zvířeti, která by konečně mohla
ten stereotyp mdlých blondýn trošku nabourat).
Hlavním mottem nové Popelky je „odvaha
a laskavost“, nicméně odvahy hlavní hrdinka příliš nepobrala (naopak se poněkud
pasivně a bezpáteřně podvoluje i těm nejabsurdnějším požadavkům své macechy) a
s tou laskavostí by to zas neměla tak přehánět, takhle totiž v závěru
snímku své nevlastní matce a jejím zpovykaným dcerám jejich krutost bez mrknutí
oka jednoduše odpustí, tudíž jediné záporné postavy zcela uniknou jakémukoli trestu.
Přitom ony dvě škaredé sestry jsou místy tak otravné, že byste jim chtěli dát
pěstí, a macecha zas chvílemi tak zákeřná a podlá, že byste ji chtěli mučit.
Vyváznou ale bez jediného zkřiveného vlásku. Dokonce ani (neškodně) nespadnou
do bahna, aby byly celému království pro smích.
Jinak ale v podstatě nelze Popelce
nic moc vytýkat. Její příběh je odzkoušený mnoha generacemi a film ho obměňuje
jen velmi zlehka. Přidává například některé vysvětlující pasáže (Proč se princ
rozhodl pozvat na královský bál i prostý lid? Jak to, že macecha Popelku na
plese nepoznala?) a implementuje je do filmu docela hezky, už se ale nevěnuje
dalším nesrovnalostem, které pak působí zbytečně rušivě (Proč skleněné střevíčky
po půlnoci nezmizely i s kočárem, lokaji, koňmi a šaty, když byly
vytvořeny stejným typem kouzla? Jak to, že si macecha ani nikdo jiný nevšiml
rozbitého skleníku?), a i když to k závěru začne zavánět snahou o něco trochu
nového, tak konec přesto proběhne tradičním způsobem.
Právě ten téměř nulový odklon od tradičního pojetí a vyprávění toho samého,
co už dávno známe, může způsobit, že se divák bude občas trochu nudit. Nicméně
i tak má Popelka šanci zaujmout jak
malé děti (roztomilých zvířátek, humoru a scén, kde se někdo praští do hlavy,
tu je dost), tak obecenstvo dospívající i dospělé. A na velkém plátně je to navíc
vskutku velká podívaná.
P.S. Před Popelkou běží ještě krátký Disneyho předfilm s názvem Oslava v Ledovém království, ve kterém princezna Anna slaví narozeniny a nachlazená královna Elsa smrká sněhuláky.
P.S. Před Popelkou běží ještě krátký Disneyho předfilm s názvem Oslava v Ledovém království, ve kterém princezna Anna slaví narozeniny a nachlazená královna Elsa smrká sněhuláky.
Žádné komentáře:
Okomentovat