Tři američtí amatérští filmaři se vydávají na Ukrajinu, aby tam natočili pilotní
díl dokumentárního seriálu o kanibalismu. V doprovodu svérázného průvodce, jeho
sexy překladatelky a podezřelé vědmy/čarodějnice se ubytují v polorozpadlém
stavení uprostřed strašidelného lesa, které patří údajnému masovému vrahovi
Borisovi (se kterým se osobně setkají a on jim s příslibem rozhovoru
ochotně půjčí klíče). Tam se jim náhodou podaří vyvolat ducha Andreje Čikatila
– zvráceného kanibala, jenž během svého života zabil přes padesát obětí. Ten je
v prokletém domě uvězní a začne je psychicky i fyzicky terorizovat…
Z nějakého neznámého důvodu se tvůrci i distributor vehementně snaží
tvrdit, že žánrem filmu Ghoul není
horor, nýbrž „temný thriller“. Přitom ale nejde o nic jiného, než o variaci na Záhadu Blair Witch, REC, Grave Encounters a
další jim podobné horory natočené ve stylu found footage (tedy ve stylu jakoby
nalezeného skutečného záznamu nějakých reálných dokumentaristů). Jsou tam
všechny adekvátní propriety – divní týpci, strašení, vyvolávání duchů a
s tím spojené štrapáce, sex, zběsilé pobíhání po děsivém lese, mrtvoly, skryté
kamery, démonem posedlá kočka, dunivá hudba, prvoplánové lekačky, noční vidění,
nadpřirozené jevy, holínky, podzemní tunely i nemrtví kanibalové. Tak proč
tvrdit, že to není horor?
Navíc je to český horor! Natočil ho Petr Jákl, bývalý kaskadér, který před
pěti lety režijně debutoval kasovně úspěšným Kajínkem. S Ghoulem
se mu povedl ještě o něco lepší kousek – odjel ho natáčet do autentických
lokací na Ukrajinu, obsadil do něj autentické herce (film je tudíž v angličtině
a v ruštině), opřel jeho děj o existenci reálného sovětského kanibala Čikatila
(popraveného v roce 1994) a s výsledkem oslovil americké producenty,
díky čemuž bude film distribuován v USA. To se českým filmařům povede
málokdy.
Ke cti nám může sloužit i to, že Ghoul
není úplně kreténský (jak jsem se zprvu obával), nýbrž že je plně srovnatelný
s americkými béčkovými horory podobného typu, takže bude reprezentovat
víceméně důstojně (např. je výrazně lepší, než obdobná Záhada hory mrtvých). Jistě, můžu Petru Jáklovi vyčítat, že se
nesnažil být invenčnější a obecně jinačí, a že jen jednoduše okopíroval
existující šablonu, ale co naplat, když ji okopíroval fakt docela dobře, díky
čemuž snímek ve většině scén funguje tak, jak má. A to je to, co se počítá.
Už na Kajínkovi Petr Jákl ukázal,
že řemeslná stránka filmu a tzv. production values mu problém nedělají. To se
nyní v Ghoulovi zúročilo –
vypadá sice lacině a scénář rozhodně nepatří mezi pozitiva, ale i s tím
málem se podařilo vykouzlit takřka divy. Při mnoha scénách opravdu běhá mráz po
zádech, vyvrhnuté vnitřnosti nevypadají trapně humpolácky, prostředí je
dostatečně děsivé samo o sobě, atmosféra je často znatelně hutná, prakticky
neznámí herci se upřímně snaží a hlavně – skoro vůbec to není nechtěně vtipné.
Toho jsem se bál zdaleka nejvíc. A taky toho, že to bude nuda. Ale není. Během
těch 86 minut jsem se prakticky nudit nestihl.
Druhá věc je, že ta šablona je znát opravdu hodně a příběh Ghoula je cokoli, jen ne chytře
vystavěný. Opomenu to, že celá ta stylizace dodávající filmu vzezření reálného
amatérského záznamu nepůsobí dostatečně věrohodně. Když je na začátku hrdinům vnucena
vesnická vědma s tím, že je potřeba vzít ji s sebou, protože místní
obyvatelé budou mluvit raději s ní než s cizinci, přičemž ale k
žádnému jejímu kontaktu s jakýmikoli obyvateli vůbec nedojde, tak se to taky
ještě dá překousnout. Že jsou hlavní hrdinové taková paka, že pro ukrácení času
v obydlí vraha a kanibala je nenapadne nic lepšího, než vyvolávat duchy jeho
obětí u dřevěného stolu, do kterého je vyrytý nápadný pentagram, to už
trochu zavání. Ale že je následné paranormální aktivity nechají až do poloviny
filmu ležérně ignorantské a nikoho z nich nerozruší ani to, že kamery
začnou samy od sebe natáčet události, na které si nikdo z přítomných
nepamatuje, to už je s podivem. Zlom nastane, až když se jim začnou na
těle objevovat krvavé šrámy – to se z polohy „jsem v pohodě a dělám si
z toho prdel“ v mžiku přepnou do polohy „ten duch nás všechny zabije, co
budeme dělat, já nechci umřít“ a v té zůstanou až do konce filmu. To je
trochu otravné.
Mnohem otravnější jsou však již obvyklé lekačky, kdy zpomalení kamery a
ztišení zvuku jasně indikuje, že na vás něco vyskočí. Přestože to čekáte, tak
se ale stejně leknete jako prase, protože to bafnutí je doprovázeno ohlušujícím
zvukem, kterého se prostě nedá neleknout. I když ho má na svědomí třeba
jen obyčejná kočka vyskakující zpoza rohu.
Také je trochu divné, že parta dokumentaristů vyrazí na Ukrajinu natáčet
pořad o kanibalech, aniž by kdy v životě slyšela o tom nejslavnějším. Ale
to bych asi chtěl moc. Také mě úplně neuspokojil závěr, jenž je sice patřičně
vygradovaný, ale pravděpodobně jsem ho nepochopil, jak po projekci vyplynulo s diskuze
s kolegou, který řešil stejný problém. Nakonec jsme se sice shodli na
nějakém definitivním výkladu, ale ruku do ohně bych za něj nedal.
Celkově bych tedy snímek Ghoul
hodnotil jako příjemné a mrazivé překvapení, jehož tvůrcům přeji mnoho úspěchů a
gratuluji, že se jim podařilo natočit české dementní hororové béčko, které je
plně srovnatelné s těmi americkými. V rámci tuzemské filmové produkce
je to docela progres.
+ Ještě krátká technická poznámka, která s hodnocením nesouvisí. Film
jsem viděl ve 2D, leč existují i kopie ve 3D. Nedokážu si však představit, jak
to 3D bude fungovat, když:
1)
Zhruba
polovina filmu se odehrává v noci.
2)
Jsou
v něm často rychlé střihy.
3)
Kamera je
věčně epilepticky roztřesená.
Tyto skutečnosti způsobí, že když si připlatíte za 3D brýle, tak
v tmavých scénách nic neuvidíte, z rychlých střihů vás bude bolet
hlava a z kamery házející sebou ze strany na stranu vám bude špatně. Ale
každému podle jeho gusta.
Skvěle napsaný, já bych tomu jako maniak FF filmů dal víc procent, ale objektivně sedí ta šedesátka :-)
OdpovědětVymazat