Margaret Keane je dodnes žijící americká malířka, která se
v padesátých a šedesátých letech proslavila po celém světě svými obrazy,
na nichž jsou zachyceny děti s obrovskýma očima. Resp. proslavil se jimi
její manžel Walter, jenž práci své ženy po dlouhé roky vydával za svou vlastní
a připsal si tak všechny zásluhy, o které se s ním Margaret v roce
1970 přela soudně a spor vyhrála. Nyní se o tomto období jejího života rozhodl
natočit celovečerní film režisér Tim Burton (který ji už delší dobu obdivuje,
má svou vlastní sbírku jejích obrazů a nedá se upřít, že by se jí nenechal
inspirovat, přinejmenším ve své animované/loutkové tvorbě).
Snímek Big Eyes je v jistém
ohledu odklonem od Burtonovy obvyklé tvorby – není nijak vizuálně
extravagantní, jeho hrdinové jsou relativně obyčejní lidé prožívající relativně
normální příběh a po Johnny Deppovi tentokrát ani památky. Zůstal akorát
Burtonův dvorní skladatel Danny Elfman a nebýt toho, že hlavní hrdinka má tu a
tam bizarní vidiny, v nichž se její malůvky projektují do reality, takže
na ni kolemjdoucí zírají nepřirozeně velkýma očima, což působí dosti
strašidelně a přesně v Burtonově stylu, tak byste nikdy neřekli, že jde o
film od tvůrce Sweeneyho Todda, Střihorukého Edwarda a Alenky v říši divů. Podobně jako
byste nikdy neřekli, že David Lynch natočil Příběh
Alvina Straighta.
V roli křehké, stydlivé a talentované Margaret se skví Amy Adams (oceněná
za svůj výkon Zlatým Glóbem a nominací na Oscara) a jejího excentrického muže
si zahrál Christoph Waltz (na Zlatý Glóbus pouze nominovaný). Oba svým
herectvím prezentují charaktery svých postav celkem jednoznačně – ona je tichá,
nejistá, skromná a v nitru trpící, zatímco on je šarmantní bonviván,
užvaněný obchodník a promotér poháněný chamtivostí. Zatímco Amy působí celkem
přirozeně, tak Christoph ve svém projevu strašlivě přehrává, až je to místy
otravné. Kdyby náhodou někomu hned nedošlo, že se z postavy Waltera v průběhu
filmu vyklube lhář a podvodník, tak Christoph ho navíc hraje jako typickou karikaturu
padoucha, na kterého mají diváci instinktivně bučet a házet shnilá rajčata pro
jeho falešný úsměv už od samého začátku a později se smát jeho komické neschopnosti
dál ututlávat pravdu. V závěru snímku je už definitivně degradován do
pozice neschopného a pitvořícího se šaška, který si slyšení u soudu plete s klauniádou.
Oproti němu postava Margaret alespoň prožívá nějaká dilemata a vnitřní pnutí
vycházející z toho, že vědomě (a částečně pod nátlakem) maluje další a
další obrazy, díky nimž je místo ní provolávána sláva jejímu muži, ale zároveň
si uvědomuje, že ona sama by plody své práce tak dobře na veřejnosti prodat
nesvedla. Oproti ní je Walter až příliš schematickou a plochou postavou.
A podobně schematický a plochý je ostatně celý film. Jeho děj je
velice jednoduchý a postrádá moment překvapení, a aby toho nebylo málo, tak
Burton si ještě navíc celkem zbytečně a amatérsky vypomáhá (naštěstí velmi
sporadicky) povrchním komentářem vypravěče, popisujícím, co postavy na plátně
dělají a co cítí, aby se nestalo, že divákovi náhodou něco nedojde. Existence
některých vedlejších postav je záhadou – kromě ústřední dvojice se jako
nezbytná jeví Margaretina dcera (v pozdější fázi filmu vystupující jako
stereotypní dospívající teenager), majitel restaurace (Danny Houston), který se
postará o nakopnutí úspěchu obou manželů, a samolibý kritik umění, který
zapříčiní pravý opak. Avšak postava Margaretiny kamarádky či nesympatický majitel
galerie (Jason Schwartzman) sice nejprve vypadají nesmírně důležitě, ale ničím
zásadním do příběhu nakonec nevstoupí, přestože by k tomu měli nejednu možnost
i jasnou motivaci.
Největším pozitivem filmu Big Eyes
je, že se díky němu dozvíte o existenci malířky, o níž jste možná doposud neměli tušení,
a nahlédnete pod pokličku toho, co si musela prožít, pokud si chtěla za svými
výtvory stát. V Burtonově portfoliu nejde o žádné veledílo – Big Eyes je spíš takovým malým a po
vzoru Margaret skromným filmečkem, který jde divákovi dost na ruku ve snaze být
příjemným a líbivým, i co se týče optimistického vyznění na téma „spravedlnost
vždy zvítězí“, přestože pojednává o poměrně dramatickém období malířčina života
a o vážných problémech, se kterými se v té době musela potýkat.
Žádné komentáře:
Okomentovat