Děj nového animovaného filmu od studia Disney se odehrává v alternativním
světě, v němž došlo k jakémusi splynutí americké a japonské kultury –
některé postavy mají japonská jména, jiné zas americká, žijí společně ve futuristickém
městě San Fransokyo (kde najdete prvky ze San Franciska, jako jsou Golden
Bridge a stařičké kabelové tramvaje, spolu s tokijskými elementy v podobě
nejmodernějších vlaků, nablýskaných mrakodrapů a kvetoucích sakur) a jejich
život je poznamenán prudkým vývojem nových technologií, zejména v oblasti
robotiky.
Právě technologicky vyspělými vynálezy se zabývá čtrnáctiletý Hiro Hamada,
který s vlastnoručně vyrobenými roboty vyhrává ilegální robotí zápasy.
Je to geniální kluk, který už dávno dokončil střední školu a na vysokou nechce,
protože by se tam stejně nic nového nedozvěděl. Pak mu ale učaruje prestižní
škola pro největší mozky a její oddělení výzkumu, kde pracují ty největší
kapacity v oboru, včetně Hirova staršího bratra Tadashiho. Ten je však
zabit v důsledku obřího požáru na přehlídce nových technologických objevů,
kde i Hiro prezentoval svůj objev – myslí ovládané nanoboty. Ty mu ale ukradne
maskovaný padouch, který díky nim hodlá naplnit své zákeřné plány. Hiro se tak
musí spojit s přáteli a spolupracovníky svého bratra a s jejich pomocí
nepřítele zastavit. Zformují proto superhrdinskou jednotku Velká šestka, ve které
hraje důležitou roli i Tadashiho poslední vynález – robot Baymax, chodící a
mluvící automatická lékárnička.
Zásadní informace spočívá v tom, že Velká šestka je volnou adaptací stejnojmenného komiksu vydavatelství
Marvel. Film tím pádem kombinuje filmové postupy z moderních disneyovek s postupy
komiksových marvelovských spektáklů, jako byli Avengers, Strážci Galaxie
nebo Iron Mani. Právě od těchto zmíněných
si tvůrci Velké šestky půjčují
zatraceně hodně (závěr filmu tak moc připomíná Avengers, že by se klidně mohlo mluvit o vykradení), nicméně
stylizace současných komiksových akčních blockbusterů zasazená do univerzálního
příběhu pro celou rodinu funguje nadmíru dobře, včetně nejrůznějších narážek a
popkulturních odkazů. Výsledek oné fúze není o nic méně zajímavý než třeba
splynutí výtvarné poetiky disneyho 3D animovaných filmů se světem počítačových
her a videoher v Raubíři Ralfovi.
Včetně toho, že podobně jako filmy od Marvelu, tak i Velká šestka obsahuje ve svém úplném závěru potitulkovou scénu, o
níž si troufnu tvrdit, že ty marvelácké strká do kapsy.
Protože ten původní komiks není příliš známý (a u nás už vůbec ne), tak si tvůrci mohli dovolit poměrně dost se od něj odklonit a udělat ho dejme tomu přístupnější většinovému publiku. Kdyby chtěli zůstat věrní, výsledek by byl asi dost obskurní a rozhodně ne vhodný pro děti…
Kromě toho ale Velká šestka nedělá
moc kompromisy a nejde zrovna dětem na ruku. V důsledku toho je příběh
relativně temný, některé konkrétní scény zas překvapivě napínavé a akční scény
příjemně přehnané a třeskutě zábavné. Hrdinové filmu sice většinou jen tak
blbnou, protože to jsou hyper-inteligentní nerdi, které nic nezastaví, ani když
se vrhají do smrtelně nebezpečných situací, přitom se ale potýkají s poměrně
závažnými psychologickými problémy, jako je ztráta sourozence, potlačení touhy
po pomstě či obětování se ve prospěch toho, že někdo jiný bude žít – tedy seriózními
tématy, která nejsou úplně běžná ve filmech pro děti, tím spíš proto, že se je tvůrcům
podařilo ve filmu zachytit velice realisticky a se vší vážností. Je
neuvěřitelné, kolik skutečných emocí se tvůrcům podařilo vyždímat z filmu,
který na první pohled vypadá jako ujetá nesmyslná fantasmagorie. Díky tomu postavy
ve Velké šestce, přestože jsou
animované a zběsile se ohánějí absurdními technologickými udělátky, která by ve
skutečnosti nikdy nemohla fungovat, ironicky působí živěji a opravdověji, než
kdekteří hrdinové z hraných superhrdinských filmů.
I vtipy jsou mnohdy poměrně sofistikované a k obvyklému padání a
mlácení se do hlav různými předměty mají daleko. Když např. zmíněnému robotu
Baymaxovi začne docházet baterie, tak trochu zplihne, ztratí tvar a začne se
chovat jako opilý. Než se ho podaří dostat do nabíjecího stojanu, tak se divák
může bavit hystericky vtipnou sekvencí, která je vtipnější, než když se
zdrogovaný DiCaprio ve Vlkovi z Wall
Street snažil nasednout do auta.
Když už jsme u toho Baymaxe… Je pozoruhodné, jak lidsky, roztomile a
hřejivě může působit umělá robotická bytost s částečnou umělou
inteligencí, jejíž srdce a mozek nahradily čipy a elektronky. V animovaném
filmu jsem se takhle u podobného typu postavy naposledy dojal u Wall-eho, v hraném filmu zas u
Nolanova sci-fi Interstellar, kde
chodící počítač TARS ani neměl humanoidní tvar, ale to nezabránilo tomu, abych
si ho zamiloval. Zanedlouho zas dorazí Chappie
Neilla Blomkampa, který vám přiroste k srdci už po zhlédnutí traileru. Baymax
oproti nim sice vypadá jako nafouknutý balón s končetinami a kulatou
hlavou, ale protože jeho obličejovou mimiku zastávají pouze dvě černá kolečka
místo očí spojená rovnou černou čárou, tak jeho jediným výrazovým prostředkem
zůstává pohyb a hlas. Ale i to málo stačí k naplnění celé škály emocí a hlubokého
porozumění. Ukřičený a polo-otravný sněhulák Olaf z Ledového království se může jít zahrabat. Lépe napsaná, lépe realizovaná
a pozitivněji působící vedlejší postava tu v Disneyho filmech nebyla od Džina
v Aladinovi.
Kromě toho je Velká šestka
nekončící jízdou, která nemá jediné slabé místo (akorát děj je možná až příliš
schematický a taky mi vadilo pár detailů, ale o těch se nebudu rozepisovat). A
ano, mohl bych cynicky říct, že to je vykrádačka Avengerů, Hvězdné brány a
kdoví čeho ještě, ale co naplat, když to je tak dobře poskládané dohromady, výborně
natočené, působí to inteligentně a smysluplně, funguje to jako příběh plný
akce, humoru i emocí, navíc se sympatickými hrdiny, povedenou hudbou a kvalitní
animací. Zmíněný Wall-e nebo třeba tematicky
podobní Úžasňákovi jsou sice ještě o
příčku výš, protože byli přeci jen promyšlenější a dotaženější, ale i tak patří
Velká šestka ke špičce.
Když si vezmu, že na animované filmy je dodnes většinou pohlíženo jako na
zábavu pro děti, na kterou se dospělí dostanou pouze formou nezbytného
doprovodu, tak Velká šestka je naopak
pro odrostlejší a dospělé diváky (hlavně pro ty, co mají rády komiksové filmy) nesmírně
vhodná a místy je tak dobrá, že je jí skoro až pro ty děti škoda…
Žádné komentáře:
Okomentovat