Píše se rok 1945 a blíží se konec druhé světové války. Americké tanky
dobývají německá města a čelí odporu nacistů. Nejúspěšnější z nich je tank
Fúrie (v originále Fury) pod vedením seržanta Wardaddyho (Brad Pitt). Ten
vyfasuje do týmu mladého nováčka Normana, jenž nikdy v životě nedržel v ruce
zbraň a nyní by měl jako jeden z tankistů operovat s kulometem.
Wardaddy kdysi dal své posádce slovo, že pod jeho velením válku přežijí, takže
se teď nenechá ohrozit nezkušeným zelenáčem…
Zdroj fotek: falcon.cz |
Čistě válečných filmů dnes už moc nevzniká, nebo alespoň ne takových, které
by se dostaly do kin. Tenhle natočil americký režisér David Ayer, bývalý
policista, jehož všechny předchozí filmy byly silně spjaty s policejní tematikou
(u nás však šla pouze jeho dva roky stará Patrola),
a také scénárista, který má na kontě např. Training
Day. Poprvé se tedy Ayer přeorientoval na jiný typ námětu a natočil film o amerických
vojácích na evropské půdě, v němž vypráví o akcí nepolíbeném mladíkovi, který
se přes počáteční nechuť a odpor k zabíjení stává odvážným a statečným
mužem, jenž naplno zažívá hrůzu války, poznává prchlivé okamžiky radosti i
hluboký smutek, postupně si získává přízeň svých spolubojovníků a snaží se
zasloužit si své místo v posádce tanku a uznání jejího velitele.
Ku prospěchu věci slouží ten fakt, že každý z vojáků přítomných v tanku
má řádně prokreslený charakter a hraje ho charismatický a kvalitní herec, z těch
známějších např. Michael Peňa nebo Shia LaBeouf (oba vynikající). Důležitých
postav je tím pádem asi půltucet, nejdůležitější jsou však ostřílený a
taktizující seržant Brada Pitta (představte si jeho postavu z Hanebných panchartů, přičtěte tank a
odečtěte humor) a hlavní hrdina v podání Logana Lermana (známého mimo jiné
z fantasy série Percy Jackson),
který je záměrně obsazen tak, aby zpočátku působil nevýrazně a nemastně
neslaně, jako odpadlík předem odsouzený k neúspěchu. Nejen tito dva, nýbrž
každý člen posádky dostane nejednu příležitost se ukázat a ukrást si pro sebe alespoň
jednu scénu.
Díky tomu film funguje dramaticky, protože jsou jasné proměny vztahů mezi
osazenstvem tanku, jejich hierarchie a rozdělení rolí. V příběhu se nemá
cenu moc vrtat, protože hrdinové na začátku hodně střílí, pak jedou obsadit
město, tam opět hodně střílí, pak jedou obsadit křižovatku a nakonec pro změnu
zase hooooodně střílí. Mnohem víc vám záleží na postavách, i když třeba
zpočátku nemají příliš dobře vyvedenou expozici a ne všechny působí sympaticky.
Kromě toho jsou naprosto fantastické skoro všechny válečné sekvence, z nichž
se Ayerovi podařilo vyždímat maximální porci efektní podívané, přehledné a s bravurní
choreografií. Akční scény jsou napínavé a nápadité (viz scéna, kdy po poli jezdí
dva osamocené tanky a oba se snaží napálit to do toho druhého) a příjemně
krvavé – sterilní PG-13 muselo tentokrát díkybohu ustoupit mnohem stylovějšímu
poctivému R-ku, takže z nacistů poměrně realisticky stříká krev a nechybí
ani čištění vnitřku tanku od zbytků na kousky rozstříleného spolujezdce.
Poněkud rozporuplně působí akorát jedna zhruba dvacetiminutová pasáž někde
okolo prostředku filmu, kdy najednou všechno utichne a Ayer rozehraje neakční a
téměř psychologickou pasáž, kdy se hrdinové ocitnou v jednom bytě se dvěma
Němkami, kde se najedí, zafilozofují si, zavzpomínají si a hlavní hrdina tam
prožije cosi zásadního. Ta scéna je až moc dlouhá a dlouze působí, protože se v ní
neděje nic moc zajímavého (a film má kvůli ní přes dvě hodiny). Takový Tarantino
by z ní jistě dokázal vytěžit něco ohromujícího, v Ayerově podání
však zanechává roztrpčený dojem nedostatečného využití a ne zrovna dvakrát
přirozeného zakomponování do zbytku filmu.
Snad je z této recenze dostatečně znát, že Železná srdce jsou spíš záležitostí pro pány, a pokud na ně
zabloudí nějaká křehká dívka, která se rozhodne je vidět na základě plakátu s Bradem
Pittem, tak se bude asi hodně divit. Jako program na chlapskou jízdu je však
film ideální (pokud jste tedy už viděli Interstellar)
a zároveň jde o jeden z výraznějších válečných filmů poslední doby. A
ještě k tomu kvalitní.
Žádné komentáře:
Okomentovat