Hlavní hrdinka jménem Jessabelle (zkráceně Jessie) je mladá, má milujícího
manžela a čeká dítě. Dvě minuty po začátku filmu dojde k dopravní nehodě,
manžel zemře a Jessie potratí a zlomí si obě nohy, takže je nucena zbytek
filmu strávit na kolečkovém křesle. Nastěhuje se provizorně do rodného domu ke
svému otci, kterého léta neviděla, do pokoje, kde zemřela její matka, když byla
Jessie malá. Začne tam mít noční můry a čas od času se jí zjeví u postele odpudivě
vyhlížející postava. Nalezne staré videokazety, které její matka nahrávala,
když s ní byla těhotná. Zjistí, že to byla šílenkyně zahrávající si
s okultismem a navštěvující černošského kněze z Haiti, který ve svém
kostele vykonával voodoo obřady a podřezával kozy… Pokračovat snad nemusím,
zbytek si domyslíte sami, ne?
Nejprve bych vás seznámil s těmi, kdo jsou za tento snímek, který by
před nějakými dejme tomu patnácti lety představoval typické video béčko,
zodpovědní. Režisérem je tvůrce posledních dvou dílů Saw (tzn. šestého a sedmého dílu) a scénáristou zas autor několika
dementních komedií včetně Nocí
v muzeu, Ochránce a
amerického remaku Taxi. S tím bohužel
souvisí smutná skutečnost, že režie filmu je vyloženě ubohá, scénář
neuvěřitelně líný a hloupý a ani hlavní hrdinka není moc hezká, přestože
to je zrzka s hlubokým výstřihem a s plnými rty. Smutné.
Jessabelle: V tváři démona je velmi laciný horor bez počítačových triků,
který se snaží diváka vystrašit těmi nejprovařenějšími způsoby (zrnící
televize, předměty pohybující se samy od sebe, krev kapající z kohoutku,
občasné zjevení špatně namaskované dívky se zkaženým chrupem, která párkrát
znenadání začne křičet…), ale zoufale se mu to nedaří. Všechny ty pokusy
vyznívají spíš nechtěně legračně. Hlavní bubák vypadá jako parodie na Samaru
z Kruhu, ty retro záznamy na
videokazetách jsou natočené technicky velmi špatně a neautenticky a voodoo
přestalo být děsivé už někdy v osmdesátých letech. Respektive by děsivé
být mohlo, ale muselo by být použito nějak invenčně – záběr na mrtvou kozu a
obrazce ze suchých větviček skutečně nestačí. A stejné je to s celým
filmem – režisér ani scénárista se evidentně vůbec nesnažili a na výsledku
se to nutně projevilo. Jinak si nedovedu vysvětlit to, že:
·
Hlavní
hrdinka se vyrovná se smrtí manžela a nenarozeného dítěte podezřele rychle.
·
Hlavní hrdinka
tvrdí, že nemá kde bydlet, přestože se s manželem na začátku filmu zrovna
někam stěhovali.
·
Hlavní bubák
se zjevuje zcela náhodně a bez jakéhokoli systému. Občas je neviditelný, jindy zas
vidět je. Někdy ho vidí jen hlavní hrdinka, jindy ho vidí i ostatní.
Jednou se zjeví ve snu, podruhé v halucinaci, potřetí v reálu. Prostě
zmatek.
·
Z jedné
konkrétní scény vyplývá, že ty videokazety nelze zničit. Patnáct minut předtím
však jedna z nich zničena byla, a to poměrně snadno.
·
Další zásadní
postavou je hrdinčin bývalý spolužák ze střední, který je do ní zamilovaný. Ve
filmu vystupuje jako oddaný anděl dobra a deus ex machina pokaždé, když se to
zrovna hodí.
·
Nechybí
povinná návštěva staré vševědoucí černošky.
Už nedávná Annabelle (podobnost názvu
čistě náhodná) byla o dost slabší než žánrově příbuzné V zajetí démonů či Sinister,
ale aspoň se v ní čas od času objevila hezky natočená scéna, efektní záběr
či povedená lekačka. A Jessabelle je
ještě o poznání slabší, protože neobsahuje ani to. Jen plytký, mdlý a po všech
stránkách nevýrazný odvar již mnohokrát viděného, okoukaný z různých hororů
všech možných typů, remaky japonských duchařin počínaje a snímky o sektách
pořádajících podivné náboženské rituály konče. A ještě si k tomu
připočtěte nic moc herecké výkony.
Na poslední chvíli se to tvůrci snaží zachránit v závěru, kde dojde
k odhalení jistých skutečností (celkem snadno předem odhadnutelných) a
k víceméně překvapivé pointě úplně na konci (která je dost podobná finální
pointě v hororu Insidious, pokud
jste ho viděli). Je to pointa vlastně docela dobrá a i slušně děsivá, avšak zatímco
v Insidious z ní tvůrci
vydolovali něco velmi úderného, tak Jessabelle
je natolik špatně natočená, že veškerou případnou strašidelnost té pointy totálně
zabíjí, tudíž vám její potenciál pravděpodobně ani nedojde. Ale i kdyby byl
závěr natočen lépe, tak je to zkrátka příliš málo a příliš pozdě.
Žádné komentáře:
Okomentovat